.

Storebror på 4 har selv spurt hva sm skjer når vi dør, og jeg har sagt at folk tror så forskjellig, og nevnt himmelen osv. Da sa han selv at han trodde at vi ble til nye mennesker (hadde ikke nevnt det som alternativ engang). Synes det er godt at han tror det iallefall[:)]

ORIGINAL: RaMona78

jenta mi er og veldig opptatt av døden..ho har sagt fleire ganger då ho var mindre at oldemor og oldefar besøkte meg på rommet osv..
Eg seier det eg trur, at me møter dei døde igjen når me dør, og at dei som er død er og ser innom til oss av og til...men og veldig besvisst på å sei at ikkje alle trur dette, og at jenta mi får lov å bestemme heilt sjølv kva ho vil tru på.

Tydelig bevis på at barn ser mer enn oss voksne [:)] Vi har også hatt besøk av oldeforeldrene på vårt soverom, var dessverre i den perioden Eskil var redd fremmede og spesielt menn, så måtte be dem holde seg unna soverommet til han sluttet å være redd. Funka fint [:)]

ORIGINAL: desire

Jeg sier i himmelen sammen med Jesus. Fordi det er min tro.

Har forklart dem om himmelen og død og sånn, de skjønte det tror jeg.
Vi hadde mus i hus, og da det ble tatt tre mus i fella så måtte jeg forklare de at de var døde.

Så de skjønner at "mammaen te mommor e i himmelen! Og oldefar e i himmelen. Med musene..."

Og

"Oldefar, han e et spøkelse." sier August[:D]

Jeg kommer til å fortelle mine barn at deres morfar er i himmelen.. Som andre har sagt her, det har noe med trygghet å gjøre. For min del har det ikke noe med Gud, Jesus og kristendommen å gjøre, men jeg tror han sitter der oppe og passer på, og ser ned på oss.

Vi sier til gutten vår at lillebror er i himmelen sammen med oldefar. Der har han fått en ny kropp, den gamle kroppen ble jo begravet her på jorda. Lillebror passer på oss og har det godt "der oppe". Når vi dør treffer vi ham igjen. Dette er en forenklet versjon av det jeg selv tror. Jeg vet at gutten min fortsatt eksisterer på et eller annet plan, og jeg lever i håpet om at vi skal treffes igjen en dag. Det finnes ikke noe annet alternativ for meg. Det er vanskelig nok å akseptere at han døde fra oss, jeg nekter å tro at jeg aldri skal få se ham igjen. Han er ikke borte.

ORIGINAL: desire

Jeg sier i himmelen sammen med Jesus. Fordi det er min tro.

sign..

jeg har forklart at de blir engler som sitter i himmelen og passer på oss. Ikke fordi jeg er så religiøs, men fordi jeg selv holder fast på den tanken om at jeg vil få møte min søster igjen..

Jeg sliter litt med akkurat dette. Jeg har problemer med å tro på Gud, og har til nå sluppet å forklare hva som skjer når vi dør.
Det som er nå er at for noen dager siden så døde moren til en venninne av mini. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal si når dette skal forklares. Siden jeg ikke tror på gud tror jeg heller ikke på himmelen. Jeg er så usikker på hva jeg skal si hvis han spør meg nå. Det blir vel litt for hard kost å si til en 3,5 åring at vi ikke vet hvor vi havner etter døden.[:(]

Jeg sier at JEG tror at vi kommer til himmelen og møtes der, men at ikke alle tror det og at de kan få tro hva de vil. De velger selvfølgelig å tro på det sammen som mamman sin og da sier jeg at det bare er noe jeg tror og ikke kan vite sikkert fordi jeg aldri har vært død[;)]

Jeg gjorde ikke det sånn før vi fikk en lillebror som kom til himmelen... men nå er det en himmel for meg der oppe... jeg liker tanken på at han er der oppe... Og nå har JEG en bror der oppe også <3

tantebarnet mitt sier at onkel ligger i en skattekiste og nå er han i himmelen <3

Dattra mi sier at onkel og Noah spiller fotball sammen

Jeg velger å tro at vi møtes igjen.. eneste måten å forsone meg med det som har skjedd med Noah og broren min... Ellers hadde det vært uutholdelig resten av livet...

Spørsmålet er vel egentlig ikke rettet mot meg, men svarer likevel siden jeg ganske nylig har måtte gå igjennom alt dette med min sønn.

Jeg har valgt å si at den døde er borte og ikke finnes mer. At vi ikke får se dem igjen. Altså, brutale fakta. Dette valgte jeg fordi han for det første ikke er i stand til å forstå noe så abstrakt som at "hun er i hjertene våres" eller at "hun er i himmelen". Sistnevnte er også noe religiøst, og jeg har vært ganske bevisst på fra starten av å ikke "pakke" på han tro. Jeg velger heller å informere han om de ulike sidene ved kristendommen, så får han velge selv når han blir større hva han ønsker å tro.

ORIGINAL: Bleiemos

Spørsmålet er vel egentlig ikke rettet mot meg, men svarer likevel siden jeg ganske nylig har måtte gå igjennom alt dette med min sønn.

Jeg har valgt å si at den døde er borte og ikke finnes mer. At vi ikke får se dem igjen. Altså, brutale fakta. Dette valgte jeg fordi han for det første ikke er i stand til å forstå noe så abstrakt som at "hun er i hjertene våres" eller at "hun er i himmelen". Sistnevnte er også noe religiøst, og jeg har vært ganske bevisst på fra starten av å ikke "pakke" på han tro. Jeg velger heller å informere han om de ulike sidene ved kristendommen, så får han velge selv når han blir større hva han ønsker å tro.

jeg vet ikke hva som skjer etter døden gjør du det du ? [8D]

ORIGINAL: Lillesnille

Til Bleiemos.
Jeg er nok enig med deg og det er slik jeg selv forklarer døden til mine barn og forteller også at det er lov å være lei seg når noen dør, men at alt har en slutt. Og jeg føler også at dette slår de seg til ro med.
Storebror fikk også se sin døde oldemor i høst. Da fikk han jo med sine egne øyne se at hun hadde sluttet å virke slik jeg sa.

Til Lillesnille.
Jeg er heller ingen troende person akuratt som bleiemos og derfor forholder vi vel oss mer til den fakta som vi vet om. For meg er fakta en trygghet. Himmelen blir bare forvirrende syns jeg. Og syns det blir galt av meg og gi "falske" håp om å treffe dem man minster en gang. Men forstår at noen har behov for å ha noe å håpe på og hjelper det så er det jo bra.
Men jeg respekterer at andre tror på andre ting enn meg. Men dette med himmelen var jo ikke for å diskutere tro, men som jeg skrev først. Om folk bruker himmelen som en lettvint utvei for noe de ikke klarer å forklare eller om de faktisk tror.

Men hva som skjer når vi dør. Den faktadelen jeg tror på.. Den vet vi jo alle... Den delen med himmelen og forskjellige ting. Noen hevder jo å vite det også, men det handler vel mest om at man i tilfelle ikke får vite det før etter døden. Og tror man ikke på noe etter døden så føler man jo litt at man vet hva som skjer...

ORIGINAL: Mikke

Til Bleiemos.
Jeg er nok enig med deg og det er slik jeg selv forklarer døden til mine barn og forteller også at det er lov å være lei seg når noen dør, men at alt har en slutt. Og jeg føler også at dette slår de seg til ro med.
Storebror fikk også se sin døde oldemor i høst. Da fikk han jo med sine egne øyne se at hun hadde sluttet å virke slik jeg sa.

Til Lillesnille.
Jeg er heller ingen troende person akuratt som bleiemos og derfor forholder vi vel oss mer til den fakta som vi vet om. For meg er fakta en trygghet. Himmelen blir bare forvirrende syns jeg. Og syns det blir galt av meg og gi "falske" håp om å treffe dem man minster en gang. Men forstår at noen har behov for å ha noe å håpe på og hjelper det så er det jo bra.
Men jeg respekterer at andre tror på andre ting enn meg. Men dette med himmelen var jo ikke for å diskutere tro, men som jeg skrev først. Om folk bruker himmelen som en lettvint utvei for noe de ikke klarer å forklare eller om de faktisk tror.

Jeg er heller ikke troende.. og sier det bare for å skape et håp om at vi sees igjen... om det ikke er noe etter døden så er det ikke det.. og da har vi levd i håpet om å treffes, men ingen blir skuffa om det ikke skjer liksom..

ORIGINAL: Mikke

Til Bleiemos.

Til Lillesnille.

Jeg er heller ikke troende.. og sier det bare for å skape et håp om at vi sees igjen... om det ikke er noe etter døden så er det ikke det.. og da har vi levd i håpet om å treffes, men ingen blir skuffa om det ikke skjer liksom..

Jeg forstår hva du mener og har ikke noe ønske om å ta håpet fra deg heller [;)]

Back
Topp