'

• Trådstarter Trådstarter dikkedikk
  • Opprettet Opprettet
Jeg skjønner ikke helt hvordan du blir presset ut, når du selv ønsker å gå ned i stilling.
Hvor gammelt er barnet? Kan du eventuelt søke permisjon fra deler av stillingen din?

Det er jo dessverre en gang sånn. Hvis du ikke kan yte det bedriften krever, så vil de finne noen andre som kan.

Jeg skjønte ikke helt dette med 3 timers sykemelding på barnet ditt.. Du må jo selv være syk for å få sykepenger?? Og hva har 70 eller 80% stilling med rett til sykepenger å gjøre??? mye rart her som jeg ikke forsto...

Jeg ser den i fra begge`s sider.

Men sjefen din skal uansett bare betale 16 dager som er arbeidsgiverperioden. Men hvorfor søker du ikke kommunen om omsorgslønn istede, så kan du gå ned til 70-75 % stilling. Det er ikke så lett å få kabalen til å gå opp når man har barn med spesielle behov. Jeg har også opplevd at arbeidsgiverer er velvillige inntil et visst punkt.
Det at jobben er fleksibel er en tilleggsgode, dette er noe du ikke kan kreve. Regner med at det står oppsatt arbeidstid i kontrakten din.
Derfor er det lite fagforeningen kan gjøre med dette.
At du ble forbigått mens du var i permisjon er jo heller ikke så rart, det er bittert. Men når du trenger spesielle vilkår, så er det enda lettere å forsvare for arbeidsgiver.

ORIGINAL: Pearl

Jeg skjønte ikke helt dette med 3 timers sykemelding på barnet ditt.. Du må jo selv være syk for å få sykepenger?? Og hva har 70 eller 80% stilling med rett til sykepenger å gjøre??? mye rart her som jeg ikke forsto...

I spesielle tilfeller kan man bli sykemeldt pga barnet. Spesialhelsetjenesten har mulighet til å gjøre dette[:)]

Kan jo hende du rett og slett taper på å gå ned i stilling, kan hende legen (og arb.giver selv om han kanskje ikke har noe med det) ikke lenger da ser behovet for tre timer sykemelding, for da har du jo lavere stilling?

Er poenget at du vil ha fri en dag i uken (20%) men bare vil gå ned i stilling ca 10% og ha sykemelding på resten?

I så fall har jeg litt forståelse for arbeidsgiver jeg altså...Særlig hvis han er fleksibel fra før.

Jeg tror arbeidsgiver har retten på sin side

En sykemelding vil uansett være begrenset og en vanlig lege kan ikke skrive ut dette. Da kan både arbeidsgiver og NAV bestride dette og du ender uten penger. Det skal helt spesielle tilfeller til for å få sykemelding på barnet sitt.
Hvis barnet har en diagnose så søk kommunen om omsorgslønn, hjelpe og grunnstønad - det er sånn vi andre må klare oss økonomisk.
Min arbeidsgiver er også fleksibel, men bare om jeg er stabil - Hvis du skjønner. Jeg begynner f.eks kl 840 hver morgen istede for kl 8. Dette er jo for at timene mine ikke begynner før kl 0845. I tillegg må jeg legge legeavtaler osv utenom undervisningstiden min. Jeg har vært nødt til å gå ned i stilling for å få dette til

Back
Topp