*

tror egentlig at nav kanskje kan hjelpe..svigerinna mi har vært oppi nesten det samme for litt siden,men aner ikke hva hun gjorde for å komme dit.. men vært veldig obs på at det kan ta innmari lang tid,hennes sak tok ca 1,5 år før det til slutt ble rettsak..

ORIGINAL: stolt mamma 2008

tror egentlig at nav kanskje kan hjelpe..svigerinna mi har vært oppi nesten det samme for litt siden,men aner ikke hva hun gjorde for å komme dit.. men vært veldig obs på at det kan ta innmari lang tid,hennes sak tok ca 1,5 år før det til slutt ble rettsak..

1,5 år [:o] huff, det tørr jeg nesten ikke fortelle han.

Mente du at NAV kan hjelpe til økonomisk med advokat eller med barnefordelingssaker *føler meg litt blond*

ORIGINAL: noodledoodle

Mente du at NAV kan hjelpe til økonomisk med advokat eller med barnefordelingssaker *føler meg litt blond*

jeg tror de kan hjelpe til med hvordan han skal komme seg til en advokat[:)]hvordan han kan gå frem..

jeg tror de kan hjelpe til med hvordan han skal komme seg til en advokat[:)]hvordan han kan gå frem..

Ah, ok. Da skal jeg be han ringe dem i morgen, takk [:)]

er barna gamle? er de 5-6-7 år så forstår jeg mor..

jeg håper noen her kanskje kan svare på noe av det vi lurer på?

1. usikker på pris

2. Ta kontakt med advokaten, fortell hva saken er. Den første timen er som regel gratis.

3. Fra jeg tok kontakt til en avtale forelå: august - mai...

4. Vil tru det skal gå bra å levere på flyplassen, man kan også skrive i avtalen at samværet endres når dere flytter nærmere.

5. Ta kontakt med noen i nærheten. (Anbefaler på hun på Melhus )

Vet ikke akkurat hva det koster, men tipper mellom 1000-1300 pr time. Det enkleste er jo å bruke en advokat der dere bor, med tanke på møter. Kontakt et advokatkontor å spør om de tar slike saker, eller om de kan anbefale noen. Dere bør brukeen advokat som har barnerett/samvær som fagfelt. Når dere møter advokaten første gang så legger dere frem deres side av saken, fra samlivsbrudd og frem til i dag. Advokaten vil da gi dere råd om hva dere bør foreta dere. Vanligvis sender man jo først et brev med forslag/forespørsel til ny samværsavtale. Og det kan gå en del brev frem og tilbake med forhandlinger frem og tilbake. Oppnår man ikke det man ønsker er neste skritt å ta det til retten. Men dette er selvfølgelig ikke ønskelig om man kan unngå det. Så tidsbruken vil variere mye fra sak til sak.

Dersom det ikke er noen spesiell grunn til at mor neskter samvær, så vil far vinne frem. Men mest sannsynlig med en opptrappingsplan i samværet slik at ungene kjenner far og er trygge med situasjonen før de skal begynne med ordinære annenhver helg samvær.

Om jeg var i deres situasjon ville jeg tilbudt meg å hente barna slik at de slapp å fly alene, og hvertfall i starten. Nå sier du ikke noe annet om alderen enn at begge er over 5 år. Er den ene feks 5 og den andre 7-8, så er det et stort ansvar å på legge den største å skulle reise alene med den minste. Dette kan også være en tungtveiende grunn for mor for å prøve å nekte besøk. Er jo ikke noen som har lyst tilø å sende barna sine alene på den måten der! Og langt større barn kan være redde for å dra alene.

Baserer svaret mitt på at det ikke ligger mer til grunn for at mor nekter samvær enn det du faktisk sier. Har hun en god grunn, så kan saken selvfølgelig stille seg helt annerledes!

Husk og sett barnas behov før deres egne! Masse lykke til [:)]

ORIGINAL: maiiks

Hvordan? Skjønner ikke helt hva du mener, barn på 5-6-7 år trenger også en pappa!

hva mener du med det unger på den alderen trenger da en far også
er da unger som er yngre en det som er hos far annen hver helg og en dag i uka

TS- nav kan være behjelpelig blant annet ved at bidrag kan bli stoppet så lenge ho ikke godtar normalt samvær som ut fra det jeg har hørt nå er annen hver helg og en overnating i uka
lykke til

hva om rollene hadde vært byttet om, og det hadde vært far som hadde nektet samvær? Hadde du forstått far da? [8|]

Jeg aner ikke, men vil bare si at jeg håper det ordner seg for dere. Høres utrolig merkelig ut at mor kan holde på sånn. Lykke til!

Barna vil veldig gjerne være med pappa.de er åtte og seks år . og jeg som står utenfor denne saken ser det absurde i det hele, for det er netopp barna som lider mest her.

ORIGINAL: lomittra

Vet ikke akkurat hva det koster, men tipper mellom 1000-1300 pr time. Det enkleste er jo å bruke en advokat der dere bor, med tanke på møter. Kontakt et advokatkontor å spør om de tar slike saker, eller om de kan anbefale noen. Dere bør brukeen advokat som har barnerett/samvær som fagfelt. Når dere møter advokaten første gang så legger dere frem deres side av saken, fra samlivsbrudd og frem til i dag. Advokaten vil da gi dere råd om hva dere bør foreta dere. Vanligvis sender man jo først et brev med forslag/forespørsel til ny samværsavtale. Og det kan gå en del brev frem og tilbake med forhandlinger frem og tilbake. Oppnår man ikke det man ønsker er neste skritt å ta det til retten. Men dette er selvfølgelig ikke ønskelig om man kan unngå det. Så tidsbruken vil variere mye fra sak til sak.

Dersom det ikke er noen spesiell grunn til at mor neskter samvær, så vil far vinne frem. Men mest sannsynlig med en opptrappingsplan i samværet slik at ungene kjenner far og er trygge med situasjonen før de skal begynne med ordinære annenhver helg samvær.

Om jeg var i deres situasjon ville jeg tilbudt meg å hente barna slik at de slapp å fly alene, og hvertfall i starten. Nå sier du ikke noe annet om alderen enn at begge er over 5 år. Er den ene feks 5 og den andre 7-8, så er det et stort ansvar å på legge den største å skulle reise alene med den minste. Dette kan også være en tungtveiende grunn for mor for å prøve å nekte besøk. Er jo ikke noen som har lyst tilø å sende barna sine alene på den måten der! Og langt større barn kan være redde for å dra alene.

Baserer svaret mitt på at det ikke ligger mer til grunn for at mor nekter samvær enn det du faktisk sier. Har hun en god grunn, så kan saken selvfølgelig stille seg helt annerledes!

Husk og sett barnas behov før deres egne! Masse lykke til [:)]

Det er desverre ingen grunn. Ikke noen grunn som går på fars rolle iallefall. Han fikk ha normalt samvær med barna. også når vi ble sammen. men det hele endret seg da vi ble samboere. Og vi er veldig opptatt av å sette barnas behov før de vokne, det er nettopp derfor det nå desverre ser ut til å bli kamp. noe far har prøvd å unngå hele veien og heller prøvd å møte mors behov så lenge som hun har trengt tid, men nå har det desverre gått for langt.

Han har allerede tilbudt å hente barna. han vil ikke at de skal reise alene med fly.
Takk for langt og utfyllende svar [:)] Greit å få litt oversikt når man sitter med null erfaring.

Back
Topp