RedBushTea
Glad i forumet!
Har noen tenkt å gå på en 12 ukers kontroll der man kan sjekke for trisomy 13, 18 og 21? Jeg tenker på det men vet ikke helt hva er best.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg oppfyller ikke alderskraven heller. Jeg er 34. Så regner med at vi må eventuelt til utlandet. Men da snakket jeg med min gynekolog, han mente at sjansen er relativt små og tester er ikke 100% sikker heller, og det kan være at fostre har ikke noe problem selvom testen slår ut. Så da spørsmålet er om vi bør gjøre det i det hele tatt.Jeg skal ta DUO-test ja.
Skal først ta blodprøve i starten av mai, så kommer ny innkalling til tildlig UL.
Vi har snakket om det og er enige i at vi ønsker å sjekke og hva vi ev. gjør dersom noe er galt.
Jeg fikk legen til å sende en henvisning, og var heldig og fikk time. Oppfyller nemlig ikke alderskravet.
Man vel på sykehus for å gjøre den sjekken, må man ikke? Ev. utlandet?
Jeg skal på 12 ukers UL! Har bestilt til ei privat som har dr grad i fosterdiagnostikkHar noen tenkt å gå på en 12 ukers kontroll der man kan sjekke for trisomy 13, 18 og 21? Jeg tenker på det men vet ikke helt hva er best.
Det finnes andre kriterier også, så det skader ikke å be om en henvisning. Jeg fikk svar ganske kjapt.Jeg oppfyller ikke alderskraven heller. Jeg er 34. Så regner med at vi må eventuelt til utlandet. Men da snakket jeg med min gynekolog, han mente at sjansen er relativt små og tester er ikke 100% sikker heller, og det kan være at fostre har ikke noe problem selvom testen slår ut. Så da spørsmålet er om vi bør gjøre det i det hele tatt.
Mellom uke 11 til uke 13, kan de sjekke om det er noe indikasjon for kromosom feil som trisomy 13, 18 eller 21 (downs syndrom).Hva er det?
Ja, det er litt skummel, men samtidig å få barn med en av disse kromosom feil er også skummel. Bare de med downs kan overleve. De andre (trisomy 13 og 18) dør innen noen uker etter fødsel. Det er grusomt.Nei, jeg tror ikke vi ønsker det. Litt skumle de testene, i og med at man kan få feil svar. Jeg blir 36, og alderskravet er vel 38? Vi har ingen barn, og ønsker barnet uansett i hovedsak.
Ja, skal se om vi klare å bestemme ossDet finnes andre kriterier også, så det skader ikke å be om en henvisning. Jeg fikk svar ganske kjapt.
Hvis dere ønsker det da.
Må jo gjøres innenfor en viss tidsperiode, så man kan ikke vente for lenge.
Så bra! Bor dere i Bergen?Jeg skal på 12 ukers UL! Har bestilt til ei privat som har dr grad i fosterdiagnostikk![]()
Nei, bor i TrondheimSå bra! Bor dere i Bergen?