12 ukers kontrol

RedBushTea

Glad i forumet!
Har noen tenkt å gå på en 12 ukers kontroll der man kan sjekke for trisomy 13, 18 og 21? Jeg tenker på det men vet ikke helt hva er best.

Jeg skal ta DUO-test ja.
Skal først ta blodprøve i starten av mai, så kommer ny innkalling til tildlig UL.
Vi har snakket om det og er enige i at vi ønsker å sjekke og hva vi ev. gjør dersom noe er galt.
Jeg fikk legen til å sende en henvisning, og var heldig og fikk time. Oppfyller nemlig ikke alderskravet.

Man vel på sykehus for å gjøre den sjekken, må man ikke? Ev. utlandet?

Jeg skal ta DUO-test ja.
Skal først ta blodprøve i starten av mai, så kommer ny innkalling til tildlig UL.
Vi har snakket om det og er enige i at vi ønsker å sjekke og hva vi ev. gjør dersom noe er galt.
Jeg fikk legen til å sende en henvisning, og var heldig og fikk time. Oppfyller nemlig ikke alderskravet.

Man vel på sykehus for å gjøre den sjekken, må man ikke? Ev. utlandet?
Jeg oppfyller ikke alderskraven heller. Jeg er 34. Så regner med at vi må eventuelt til utlandet. Men da snakket jeg med min gynekolog, han mente at sjansen er relativt små og tester er ikke 100% sikker heller, og det kan være at fostre har ikke noe problem selvom testen slår ut. Så da spørsmålet er om vi bør gjøre det i det hele tatt.

Nei, jeg tror ikke vi ønsker det. Litt skumle de testene, i og med at man kan få feil svar. Jeg blir 36, og alderskravet er vel 38? Vi har ingen barn, og ønsker barnet uansett i hovedsak.

Jeg oppfyller ikke alderskraven heller. Jeg er 34. Så regner med at vi må eventuelt til utlandet. Men da snakket jeg med min gynekolog, han mente at sjansen er relativt små og tester er ikke 100% sikker heller, og det kan være at fostre har ikke noe problem selvom testen slår ut. Så da spørsmålet er om vi bør gjøre det i det hele tatt.
Det finnes andre kriterier også, så det skader ikke å be om en henvisning. Jeg fikk svar ganske kjapt.
Hvis dere ønsker det da.
Må jo gjøres innenfor en viss tidsperiode, så man kan ikke vente for lenge.

Nei, jeg tror ikke vi ønsker det. Litt skumle de testene, i og med at man kan få feil svar. Jeg blir 36, og alderskravet er vel 38? Vi har ingen barn, og ønsker barnet uansett i hovedsak.
Ja, det er litt skummel, men samtidig å få barn med en av disse kromosom feil er også skummel. Bare de med downs kan overleve. De andre (trisomy 13 og 18) dør innen noen uker etter fødsel. Det er grusomt.
Litt usikker hva er best å gjøre, testene som sagt er ikke 100% heller.

Det finnes andre kriterier også, så det skader ikke å be om en henvisning. Jeg fikk svar ganske kjapt.
Hvis dere ønsker det da.
Må jo gjøres innenfor en viss tidsperiode, så man kan ikke vente for lenge.
Ja, skal se om vi klare å bestemme oss :-)

Back
Topp