*

Krissta

Glad i forumet
*

Det kan gå tilbake ja. Be om ny time hos manuell terapaut/osteopat.
Spesielt etter sykdom kan det bli verre igjen,og om de hopper på et utviklingstrinn, f.eks. Når de begynner å gå kan plutselig et bekken bli låst igjen.

Minsten her ble friskmeldt da han var 5 mndr, men når det var på tide for han å begynne å gå, merket vi at han var redd for å slippe taket. Det virket som han fikk veldig vondt oppover i ryggen når han falt på rumpa. Dessuten gikk han sidelengs. Og han var sutretet og utilfreds. Vi tok en ny time hos manuell-terapeut og det viste seg at han hadde en låsning i hoften og veldig stram muskulatur i nakken.

Dagen etter gikk han, rett og fint[;)]

Noen ganger må det flere behandlinger til. Vi oppdaget ikke at jenta vår var veldig stiv i nakken før hun var flere år - hun hadde behandling hos manuelleterapeut noen ganger, som da mente han hadde fått "orden" på nakken. Noen år senere fant vi imidlertid ut at nakken var begynt å bli stiv igjen, da fikk hun behandling hos kiropraktor og ble mye bedre igjen.

Jeg ville ha sjekket det opp igjen hos kiropraktor, for det er godt mulig at hun trenger flere behandlinger.

Vi fant en låsning hos mini 4 mnd etter at hun ble friskmeldt, så det kan det fort være.[;)]
Er det forskjell på antall "valker" på lårene, og er det forskjellig tykkelse på de? For i såfall KAN det være et tegn på hofteleddsdysplasi. Ville sjekka det om de ikke finner låsninger[;)]

Lykke til[:)]

Fagfolk (fysioterapeut, helsesøster, manuellterapeut, osteopat) trodde hele tiden at vår datter hadde kiss/kidd, men de klarte likevel ikke behandle det (hun ble ikke bedre).

Vi fikk til slutt maset oss til henvisning til barnelegen, og jammen ble det oppdaget hoftedysplasi (hoftefeil). I ettertid har jeg fått vite at det hun hadde, som skjev i kroppen, hodet mot ene siden osv også kan være et tegn på hoftedysplasi.

Men når det er sagt, så kan barn lett få tilbakefall for kiss kidd ved f.eks feber. Ville nok bedt om en ny behandling i første omgang jeg [;)]

vet ikke noe om kiss/kidd, men ville spurt om en hoftedysplasi undersøkelse av beina! [;)] (røngten, ultralyd)

JA!
Kjenner til det der. Kiropraktor og Osteopat friskmeldte ho, men ho var alldeles ikkje bra.
Så gikk vi til manuellterapeut, og etter ei behandling vart ho bra.
Då hadde vi hatt langt over 10 med andre.

Så anbefaler en manuellterapeut som har tatt den videreutdannelsen.

Her stagnerte utviklinga et par måneder, men no åler ho seg endelig fram!

*

ORIGINAL: Krissta

ORIGINAL: Godemine

Fagfolk (fysioterapeut, helsesøster, manuellterapeut, osteopat) trodde hele tiden at vår datter hadde kiss/kidd, men de klarte likevel ikke behandle det (hun ble ikke bedre).

Vi fikk til slutt maset oss til henvisning til barnelegen, og jammen ble det oppdaget hoftedysplasi (hoftefeil). I ettertid har jeg fått vite at det hun hadde, som skjev i kroppen, hodet mot ene siden osv også kan være et tegn på hoftedysplasi.

Men når det er sagt, så kan barn lett få tilbakefall for kiss kidd ved f.eks feber. Ville nok bedt om en ny behandling i første omgang jeg [;)]

Takk for svar[:)]
Var det ingen av fagfolkene som merket at noe var galt med hoftene? Eller mente de det hadde en sammenheng med det de mente var kisskidd? Her ble hun bare verre av kiropraktor, men hun ble ganske mye bedre etter beh hos osteopat.. Det med låret har kommet etter avsluttet beh der.. Kan være at hun "bare" har ett kraftig tilbakefall, men magefølelsen min sier at noe er gærnt.. Men er jo litt rart om så mange klarer å overse hoftedysplasi, men datteren din er jo ett bevis på at det er mulig..

Hvordan har hoftedysplasien påvirket henne, motorisk utvikling osv? Har aldri hørt om det før jeg så..

Nei ingen merket det, selv om vi faktisk spurte opptill flere ganger om det kunne være hoftene (jeg hadde selv pute som barn, og magefølelsen sa at det kunne være noe slikt - hun ville ikke sitte, altså bøye beina, på fanget osv).
Fysioterapeut sa bestemt at det ikke var hoftene, heller noe med bekkenet. Hun her viste faktisk litt bedring (eller var det vi som ønsket bedring?) etter manuellterapeut, men varte ikke lenge. Tror de fleste stusset etterhvert da vi kom igjen gang på gang. 

Hoftedysplasien har satt sine spor her i huset. Det er trist å tenke på at babytiden var et slit, før hoftefeilen ble oppdaget da hun var nærmere 6 mnd. I tillegg til umoden hofte (altså hoftedysplasi) var den ene hofta ute av ledd.
Vi har vært gjennom 10 dager i strekk (for å få leddet på plass), så ble hun gipset fra livet og helt ned til tærne i sprikeposisjon og etterhvert fikk vi gå over til skinne. På sett og vis har vi nok vært heldige, og fått forholdsvis kort behandingstid, men det er tydelig at hun ligger en del etter motorisk. Hun er over 14 mnd nå, og åler seg fremover. Har lite styrke i beina, så hun bruker overkroppen. Men hun vil nok ta igjen det tapte etterhvert, og bli som andre barn [;)]

(dette ble langt og sikkert rotete)

edit: det glemte jeg, men etter det ble oppdaget ble jenta vår en mer fornøyd unge. Selv tiden i strekk (liggende med beina hengende opp) gikk veldig greit, og det virket som noe hadde plaget henne hele veien. Men det litt som med kiss kidd, det tar tid før hun kvitter seg med mange (uvaner) - dårlig nattesøvn, skriking etc.

Back
Topp