................................

Gizmonie

Elsker forumet
,

Vist sykehuset sier det er trygt å ta MR når du er kommet så langt i svangerskapet, tror jeg ikke du skal bekymre deg[:)]
selv om jeg forstår godt at du er det. Skal ikke mye til før vi mødre bekymrer oss for våre barn[:D]
Det går nok så bra skal du se. Og lykke til[:D]

Enig med Laraa over her. Dersom de på sykehuset sier det er trygt, så skal det være trygt. De tørr jo ikke å risikere noe de heller.
Men hva sa de da du spurte om å vente til etter fødsel? er jo liksom ikke så lenge til? Men kanskje like så greit å bli ferdig med det slik at du kan nyte barseltiden fult ut?

Enig med de andre her om at det sikkert ikke er farlig når sykehuset sier det er greit. Nå har jo babyen din kommet så langt at den nesten er ferdig utviklet og bare skal vokse seg større og sterkere før den møter verden.
Vil tro det er mest i starten mens organene utvikles man er mest redd for at noe skal påvirke utviklingen. Er nok mye man lar vær å gjøre da som egentlig ikke hadde skadet baby, bare man ikke vil ta noen sjanser siden man ikke vet helt sikkert.

Om du vil kan du jo ringe jordmoren/legen din og høre hva h*n sier. Tror aldri sykehuset ville tatt noen som helst sjanser om det var noen risiko. De passer nok godt på deg og baby. [;)]

MR bruker ikke røntgenstråler, så tror ikke det er noen fare. MR benytter seg av magnetfelt. Hva slags operasjon var det/ hvor på kroppen?
MR vil medføre at de områdene som skal scannes vil bli lettere oppvarmet (vet ikke hvor mye det er snakk om). Prøvde å finne info på nettet, men det var ikke så lett å finne noe oversiktlig. På en amerikansk nettside stod det at det prøvde å unngå MR-undersøkelser i første trimester, men at de brukte MR som alternativ til vanlig rtg i tilfeller hvor det var nødvendig for gravide å ta røntgen. Så nå som du nærmer deg 3. trimester er det sikkert ikke så farlig. Uansett så er sykehuspersonellet vant til å vurdere slike tilfeller, så om de mener det er trygt, så er det sikkert det.[:)] Men du bør jo ta det opp med legen(e) som har ansvaret for oppfølgingen av deg. Kanskje er det ikke nødvendig å ta undersøkelsen før babyen er født.

.....

Dersom det er hodet du skal ta MR av, tror jeg du skal stole på det de på sykehuset sa, altså at det er trygt. For det første er ikke MR røntgenstråling, som jeg nevnte tidligere, for det andre vil ikke hele kroppen din være inne i selve hovedfeltet av elektromagnetene. Magen vil i hovedsak ligge utenfor MR-maskinen. MR-maskinen er som en kjempesterk magnet, og magnetkraften er jo tilstedet i hele rommet, men ikke like sterk. Ut fra det jeg har klart å lese meg fram til av forskning rundt MR og graviditet, er det ikke noe som tilsier at det er skadelig for fosteret etter 1. trimester. Muligens vil det bli en minimal temperaturøkning også i vevet ved magen, men hovedfokuset er jo ved hodet ditt.

,

Back
Topp