100% eller 80%

ønskeråblimammatil4

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Velger dere 100% eller 80% lønn i permisjon? Skal dere ta noe ulønnet ved siden av?

Tar 100% her. Men vil gå hjemme til høsten 2019. Så blir værtfall 1 år ekstra permisjon. Så nå håper jeg at de ikke tar bort kontantstøtten. Da ser planen min mørk ut

80 prosent er planen, men det må regnes litt på da det er endringer i inntekt hos begge

Skal ha 100%. Ikke noe ulønnet utenom 6 uker ferie som tas under og etter permisjon :) Vet ikke helt hvordan det blir med pappan og ferie, men jeg skal sikkert ha litt sommeren 2018 også. Farmor går hjemme, så tror hun kan ha lillegutt fram til bhg. start, enten det blir høsten 2018 eller høsten 2019 :)

100% her. Så skal jeg ta ferie og opptjent avspaseringsdager etter det. Faren skal ikke ha sine 10 uker rett etter min permisjon, så kan hende jeg må ha litt ulønnet også frem til april/mai. Han jobber turnus og skal ta sin permisjon i friperiodene sine. Han er jo mye hjemme uansett. Men kan jo hende han ombestemmer seg til den tid.

100% og så ulønnet så lenge det trenges.

80% og 6uker ferie på meg. Da skal vi klare oss greit fram til barnehagestart i aug -18

Vi tar mest sannsynlig 80%. Med ferie under permisjon vil vi klare oss til august. I tillegg kanskje få litt ferie sammen sommeren 2018

Hvor mye vil dere tape på å ta 80%lønn... Hvor mye mindre i mnd regner dere med å få enn det dere har nå?

Ser at nav har lagt ut regnestykket på nav foreldrepenger på Facebook... Og der mener de at man bare taper 15.000 kr på å ta 80% skjønner virkelig ikke hvordan de får til det regnestykket jeg???

Her tar vi 100%. Vi taper altfor mye under far sin permisjon om vi tar 80%. Så legger vi til ferie og ulønnet perm for å få til barnehagestart i forhåpentligvis juni. Evt skal vi klare oss til august også.

Vi ville opprinnelig ha 80% for å strekke permisjonstiden så langt som mulig. Men så ble vi gjort oppmerksom på at utbetalingen er større på 100%. Jeg greier ikke å regne ut hvor mye, men forstår at det er forskjell.
Derfor landet vi på 100%, også sparer vi 20% selv gjennom den tiden, og tar noe ulønnet permisjon etterpå. å Dem moren fikk vi det til å gå opp fint med ferie og slikt (vi er begge lærere, og kan ikke velge når vi skal gå ferie i 2018, den kommer jo bare når elevene får fri i juni)

Ser at nav har lagt ut regnestykket på nav foreldrepenger på Facebook... Og der mener de at man bare taper 15.000 kr på å ta 80% skjønner virkelig ikke hvordan de får til det regnestykket jeg???
La oss ta et eksempel der begge tjener 500 000 kr per år. Hvis hun tar 80% permisjon i 12 mnd. vs 100% i 10 mnd. + 2 mnd, så blir det 400 000 kr det året vs. 416 700 kr. Så forskjellen før skatt blir ca 16 000.

Regnestykke 1: 500 000 * 0,8 = 400 000 kr
Regnestykke 2: 500 000 /12 *10 = 416 666 kr

Tar ut 100% permisjon, så forskyver jeg med 5 uker ferie og ulønnet permisjon mars 2018. Da har han permisjon ut juni, så tar vi ut ferie i juli og får hjelp av svigers frem til bhg.start i august. Puh![emoji4]

100% her og. Så sjonglerer vi litt med jobbene pluss hjelp fra besteforeldrene frem til barnehagestart august 2018 :)

Hvor mye vil dere tape på å ta 80%lønn... Hvor mye mindre i mnd regner dere med å få enn det dere har nå?
Vi regnet på det for 2dager siden. På et år vil vi tape 18000. Men så får man jo kontantstøtte fra 12mnd.
Vi kommer til å få ut litt over 1000,-mindre hver mnd på 80%. Men det går fint for oss. Jeg vet at vi for eksempel hadde hatt vanskelig med å legge til side penger hver mnd. La meg rette på det, jeg hadde hatt vanskelig med det, mannen min hadde nok klart det. Men for oss blir 80% mer stabilt og trygt tross tapet av penger

Vi regnet på det for 2dager siden. På et år vil vi tape 18000. Men så får man jo kontantstøtte fra 12mnd.
Vi kommer til å få ut litt over 1000,-mindre hver mnd på 80%. Men det går fint for oss. Jeg vet at vi for eksempel hadde hatt vanskelig med å legge til side penger hver mnd. La meg rette på det, jeg hadde hatt vanskelig med det, mannen min hadde nok klart det. Men for oss blir 80% mer stabilt og trygt tross tapet av penger

Er det samme med oss, så vi har 80% også.

Samme her! I tillegg til at man taper også feriepenger de månedene man må ha ulønnet, mange glemmer å regne dette inn. Jeg tar heller ikke sjangsen på å måtte opparbeide meg rett på sykepenger på nytt.

La oss ta et eksempel der begge tjener 500 000 kr per år. Hvis hun tar 80% permisjon i 12 mnd. vs 100% i 10 mnd. + 2 mnd, så blir det 400 000 kr det året vs. 416 700 kr. Så forskjellen før skatt blir ca 16 000.

Regnestykke 1: 500 000 * 0,8 = 400 000 kr
Regnestykke 2: 500 000 /12 *10 = 416 666 kr
Hvordan fungerer dette regnestykket? Hvorfor deler du på 12 i 100%-eksempelet?

Back
Topp