10 mnd og bhg....

skytte81

Glad i forumet
Er det flere små tasser som skal begynne i bhg fra de er 10 mnd?

Angelica har fått plass fra august. Syns det er tidlig men har snakket med bhg idag og det er mange som begynner når de er 10 mnd sa de. til og med hatt noen som har vært 7 mnd

det går nok sikkert greit, men lurer på om det er fler og hva dere tenker om det?

Her har vi ikke fått barnehageplass men hadde nok ikke vegret meg så veldig for å la henne være litt i barnehage (ikke nødvendigvis full dag de første månedene da..). Regner ikke med at jeg ammer noe særlig mer enn litt kveldskos/morgenkos uansett. Snuppa mi er veldig selvstendig og vil helst oppdage nye ting hver dag. Ikke redd for fremmede folk heller (men det kommer kanskje senere?). Jeg vet at når hun nærmer seg året så er jeg ikke i stand til å vinne over en so
er bachelorutdannet i lek og læring med de små. Jeg vinner på trygghet men ikke på å utfordre henne i lek&læring

Her har han fått plass fra 1.august, Da er han bare 9mnd og litt over 1 uke [8D] Sambo kunne sikkert tatt seg permisjon noen uker så Eskil rakk å bli litt eldre, men han har ikke fast jobb, så skal han ha sjanse for å få fast stilling så må han jobbe så mye som mulig. Og jeg blir fulltidsstudent fra 20.august, så da synes jeg det er greit at Eskil er i barnehagen og har fått tilvenning. Eskil er veldig sosial og elsker å ha mange folk rundt seg, og da tenker jeg at det er bra for han å gå i barnehagen såpass tidlig slik at hans behov for sosialisering i en stor gruppe blir tilfredsstilt [:)]

Thea har fått plass fra August men permisjonen min er ikke ferdig før 20 Oktober så Thea kommer til og gå litt og litt..At eg er med henne et par timer og så at eg leverer henne der et par timer vis eg skal noe og ikke vil ha henne med meg.Kommr nok aldri til og gå full plass selv om hun har det..Eg selv ville ikke ha henne inn før i Januar men den bhg vi søkte på er populær så da måtte vi enten si ja eller stå uten plass til neste August [8|]Så her blir det laaaang tilvending [:D]

Her begynner han ikke før han er 13mnd ca og det syns vi er helt greit. Det blir LLLAAAANNNGGGG tilvenning her og. Syns han er liten når han bare er 13mnd og jeg. Kunne tenke meg at han ikke begynte før i Januar men det får vi ikke til. Blir sikkert gøy for han da.

Litt forskjellig her ser jeg, på hva barna skal.
Blir nok rart, men det går sikkert heelt fint. Blir sikkert kjempe kjekt for Angelica å være sammen med andre barn:)

Theo er 10 mnd når han begynner, og jeg tror det kommer til å gå veldig fint[:)] Er oft lettere når de er så små, og de blir lettere tilvendt[:)] Men nå er ikke jeg så langt unna han da...siden jeg jobber på den andre småbarnsavd. i bhg. hvor han skal gå[;)]

Her begynner han 2. august, da er han akkurat 10 mnd gammel. Jeg tror det kommer til å gå helt fint. Er avdelingsleder selv og jobber på småbarnsavdeling. Hos oss er de minste barna 9-10 mnd.

Jeg opplever at denne alderen og opp til litt over ett år er enklest når det gjelder tilvenning, da er de ikke så bevisste på hvem de er hos og de tilpasser seg rutinene veldig fort.
På vår avdeling er vi veldig opptatt av trygghet, omsorg og tillit. Vi gjør alt vi kan for at barna skal ha det god og trives, og slik tror jeg de fleste småbarnsavdelinger tenker.

Sosialisering og å tilhøre ei gruppe er veldig positivt for barn, de får oppleve gleden av samspill med mange. Vi ser at de vokser og utvikler seg mye på det!

Tips til dere som har lang tilvenning:

*Hvis dere ser at barnet er trygt, leker og koser seg, så ikke nøl med å si "hadet" til barnet og deretter gå. På den måten blir barnet vant med at dere ikke skal være i barnehagen sammen med det. Blir dette dradd ut så kan tilvenningen ta mye lengre tid og være mye mer hjerteskjærende enn nødvendig.
(Dere trenger ikke være langt eller lenge borte i begynnelsen, kanskje bare inne på pauserommet i barnehagen)

*Når dere har bestemt dere for å gå, så holder det å si "hadet" en gang, og så gå. Dette er vanskelig for mange, men for barnet gir det trygghet og forutsigbarhet. De vet at når mamma eller pappa sier "hadet" så er det "hade." Dette er tøft i begynnelsen, men sparer dere for mange tårer både hos barn og foreldre[:D]

hoi.. ble langt dette.. er gla i jobben min[:)]

ORIGINAL: till

*Hvis dere ser at barnet er trygt, leker og koser seg, så ikke nøl med å si "hadet" til barnet og deretter gå. På den måten blir barnet vant med at dere ikke skal være i barnehagen sammen med det. Blir dette dradd ut så kan tilvenningen ta mye lengre tid og være mye mer hjerteskjærende enn nødvendig.
(Dere trenger ikke være langt eller lenge borte i begynnelsen, kanskje bare inne på pauserommet i barnehagen)

*Når dere har bestemt dere for å gå, så holder det å si "hadet" en gang, og så gå. Dette er vanskelig for mange, men for barnet gir det trygghet og forutsigbarhet. De vet at når mamma eller pappa sier "hadet" så er det "hade." Dette er tøft i begynnelsen, men sparer dere for mange tårer både hos barn og foreldre[:D]

Signerer dette på det sterkeste..

Vet det er vanskelig for mammahjertet å gå fra den lille de første gangene.

Man vil også oppleve å måtte levere ett gråtende barn, men har man sagt hadet, så gå. Vent heller i bilen 3 min og ring inn. Mest sannsynig smilte barnet 2 sek etter man forsvant ut døra.

De ansatte er veldig vant til tilvenning av de små, og er man usikker eller det ikke går så bra, har dem masse tips og komme med. Noen bruker litt lenger tid enn andre på å bli trygge, men hos de aller fleste går det overraskende kjapt..

Her begynner vi tilvenninga i september, mens jeg fortsatt er i permisjon. Da er hun litt over 10 mnd.

Jeg jobber i samme bhg hun skal gå i, så vi er jo stadig på besøk da. Og jeg kjenner de voksne og er trygge på dem. Jeg vet at de gjør en god jobb. Men gleder meg ikke til å levere henne å gå alikevel. Lille terta mi[:)].. Men jeg vet jo at de har det bra og trives i bhg selvom de er så små.

Og er spent på hvordan det går når jeg begynner å jobbe igjen. Jobber på den andre småbarnsavdelingen og vi samarbeider og er en del sammen i løpet av dagen.

Ja Martine har også fått plass fra August,men jeg har ikke funnet noe jobb enda..Men barnehagen sa at vist jeg ikke hadde fått noe til August så hadde hun plass uansett

Takk for tips! [:D]
Skal love deg jeg gruer meg villt til hun skal starte i bhg. Lille gullet mitt jo
Så ja.. alle tips taes imot med takk hehe

Skjønner deg godt jeg!! Jeg kjenner på det overfor gullet mitt og, selv om jeg innerst inne vet det kommer til å gå greit! Ingen god følelse å gå fra ungen sin når det gråterl!
Er som Virra sier at det kan godt være de gråter når en går, men de ansatte er vant til det og gjør alt de kan for å roe ned barnet og gjøre det trygt.

En kan også oppleve å ha en fin tilvenning for så at det begynner å gråte ved avskjed etter ett par uker eller også måneder. Er som om det går opp for dem hva som skjer.. iallefall helt normalt[:)]

Bare vent, etterhvert som de blir større så hender det at de ikke vil hjem i det hele tatt for de har det så greit.. hehe[:D]

ORIGINAL: till

En gang jeg jobbet i bhg, så var det ei mor som brukte veldig lang tid på tilvenningen, og hver gang hun skulle si hadet så var det hylskrik og moren og ungen satt leeeenge i garderoben å snufset. Var så ille at det ble nesten plagsomt for oss som jobbet der, måtte bruke så sykt mye tid og energi på å roe ned ungen. Ente opp med at moren tok ungen ut av bhg for hun så til slutt at det ikke nyttet.
De andre ungene spurte etter h*n som griner hele tiden når de lurte på hvor h*n var [;)].
Så tror også det beste for barnet og foreldre er å ikke bruke så lang tid på å si hadet og gå.

Jeg hadde fått angst om jeg måtte ha hatt lillegull i bhg så tidlig.. men det er nå meg da... jeg skal ikke ha OA i bhg før han er minst 2 år, er ei hønemor jeg.. hehe..

Melissa vil være nesten 10mnd gammel når hun begynner i barnehagen. Har fått plass fra august av. Syns det er tidlig, men må ut i enten jobb(deltid) eller studier.

Milla begynner i barnehagen fra august. Da er hun akkurat 10 måneder gammel. Permisjonen min går ikke ut før 25. august, men har avtalt med jobben å begynne 9. august etter en uke tilvenning. De resterende permisjonsdagene skal jeg ta på tidskonto ved å jobbe 80 % (gå tidligere 2 dager i uka) i 13 uker. Ellers så jobber mannen min turnus på brannvakta så han har mye fri. Så vi kommer til å hente tidligere og levere henne senere en del de første månedene. Kjernetiden i barnehagen er fra klokka 10 til 14.

Synes det er litt trist og "skummelt" å sende henne i barnehagen allerede når hun er så liten. Skulle gjerne tatt permisjon et år til jeg, men det har vi ikke råd til. Men jeg stoler på at de ansatte i barnehagen kan det de driver med, og tror at det vil bli "lettere" å tilvenne henne i barnehagen nå enn når hun f.eks er 2 år. Men må si jeg gruer meg litt ja [:)] Bare 3 måneder igjen jo! [&:]

Casper begynner i barnehage 1.september. Har fått 100% plass, men kommer bare til å ha han 50% i barnehagen, de 3 første månedene. Blir ikke så brå overgang for noen av oss[:D]

Vi har også plass fra august da hun er 10 mnd men kan ha lang tilvenning siden pappaen har permisjon til 1. oktober.
Jeg har tenkt en del på hvordan det går siden hun bare er 10 mnd... men jeg kjenner barnehagen og vet at den er bra så er iallfall ikke redd for at hun ikke skal få det bra der. Og så er det jo betryggende å lese det Till og andre erfarne skriver her. 

har fått plass fra 1oktober. men vil annbefale dere som foreldre at dere bestemme om dere skal gå eller være der. barnhagen der BM begynnte nermest tvang mej til å gå for det var bedre at han grein dei 10sekunda etter ej gikk enn noe annet. så turte ikke noe annet. men fikk bare et stoooooort problem. gutten godtok det jo tilslutt. men følelsane ble under trykkt. hver gang vi leverte han å henta han skar han grimase. de ansatte mente på dette var fordi vi kom me han på feil tidspunkt. (var da han var vant, å likte best å bli levert i den andre barnehagen, nemlig lunsj). men det var for å ikke begynne å grine. gutten ble hissig å tverr hjemme. da var det nok for mej. holdt han hjemme en stund å begynnte å venne han til på min måte. gikk ikke før han syns det var greit. han vil frivillig på barnehagen i dag å ingen problem med å lever han. ingen grimase å ingen problemunge hjemme heller. noen unger er det kansje ok å si hade til å bare gå mens andre ikke. `det er DU som kjenner ungen din best å ikke barnehagen!!!!! blei litt langt ditte gitt.

Back
Topp