1. trimester, kvalme, sykemelding

MonkeyChub

Andre møte med forumet
Jeg er uke 5+4 og sliter allerede med mye kvalme, migrene, svimmelhet hvor jeg svimer av, og uggenhet.
Jeg jobber i barnehage, og kjenner dette er veldig belastende slik tilstanden er nå. Slet med ekstrem kvalme forrige svangerskap, men hadde ikke tenkt at det skulle komme så tidlig. Er det noen som har erfaring med dette og jobb? Når er det innafor å sykmelde seg noen dager for å komme seg? Jeg bare spør av nysgjerrighet. Alle tips, råd og erfaringer tas i mot med stor takk ☺️

Å sykemelde seg fordi man ikke føler seg i form er vel innafor uansett hvor man er i svangerskapet? Ingen svangerskap er like, så ikke sammenligne deg selv med andre..

Ingen kvalme hos meg foreløpig (5+6 i dag). Men var kvalm, sliten og trøtt fra uke 7-8 forrige svangerskap. Jeg var da først 100% sykemeldt en uke og deretter 50% 1 mnd og så 25%.
Tenker det er helt innafor å sykemelde seg hvis man ikke er i form :Heartred
Uansett om det er tidlig eller seint i svangerskapet.

Jeg har fått 100% sykemelding i to uker nå pga nettopp kvalme (og utmattelse). Er 6+1 i dag. Var uproblematisk for legen å gi meg det. Jobber som lærer, så er jo i litt samme situasjon mtp arbeidssituasjon…

Jeg er uke 5+4 og sliter allerede med mye kvalme, migrene, svimmelhet hvor jeg svimer av, og uggenhet.
Jeg jobber i barnehage, og kjenner dette er veldig belastende slik tilstanden er nå. Slet med ekstrem kvalme forrige svangerskap, men hadde ikke tenkt at det skulle komme så tidlig. Er det noen som har erfaring med dette og jobb? Når er det innafor å sykmelde seg noen dager for å komme seg? Jeg bare spør av nysgjerrighet. Alle tips, råd og erfaringer tas i mot med stor takk ☺️
Leit å høre :( Uke 6-12 +\- skal jo være de værste mtp kvalme i svangerskapet, så sånn sett er det helt normalt. Har du vært til legen å spurt om kvalmestillende? Jeg var innom legen i dag og fikk resept på Xonvea. Det er en relativt ny medisin som legen lett skriver ut til gravide fordi den betegnes som trygg for fosteret og har lite bivirkninger. Ser det er flere som har god effekt av den. Jeg var litt kvalm i helgen, men føler meg plutselig helt fin i dag. Men av erfaring vet jeg at det kommer til å bli værre så da syns jeg det er fint å være i forkant.

Kjente skuldrene sank litt når fikk lest deres erfaringer og tilbakemeldinger ☺️
Har ikke legetime før om 3 uker, men kjenner at det blir for lenge å vente hvis jeg skal gå slik jeg er nå. Hadde håpt å holde det for meg selv en stund til før jeg sier noe til arbeidsgiver nemlig.. Men spørs om jeg ikke skal få ordnet meg en legetime ganske snart. Takk for svar!

Sist svangerskap var jeg sykemeldt hele svangerskapet pga kvalme og dårlig form :p

Sniker. Det er helt innenfor å sykemelde seg når plagene dine hindrer deg fra å jobbe sånn som du pleier!! Gradert sykemelding er også en mulighet hvis du ikke vil koble helt av fra jobben. :)

Jeg sliter ikke med kvalme, men migrene. Var 100% sykemeldt forrige uke. Skal til legen i morgen for å diskutere veien videre. Tipper det blir delvis sykemelding. Jeg håper i alle fall det

Jeg sliter ikke med kvalme, men migrene. Var 100% sykemeldt forrige uke. Skal til legen i morgen for å diskutere veien videre. Tipper det blir delvis sykemelding. Jeg håper i alle fall det
Tar du medisiner for migrena? Har mitt første anfall denne graviditeten, og er skeptisk til å ta medisin. Vet at jeg egentlig ikke har noe valg, for hvis ikke gir det seg ikke før tidligst i morgen, men det sitter så langt inne. Var gradert sykemeldt en periode første trimester under forrige graviditet, og tok medisin (Imigran) når det var nødvendig, men prøvde å unngå det så langt det gikk..

Tar du medisiner for migrena? Har mitt første anfall denne graviditeten, og er skeptisk til å ta medisin. Vet at jeg egentlig ikke har noe valg, for hvis ikke gir det seg ikke før tidligst i morgen, men det sitter så langt inne. Var gradert sykemeldt en periode første trimester under forrige graviditet, og tok medisin (Imigran) når det var nødvendig, men prøvde å unngå det så langt det gikk..
Jeg tar sumatriptan når det blir helt uutholdelig. Prøver å unngå å ta det så mye som mulig, men fastlegen sa at det var bedre at mor hadde det bra enn at jeg skulle lide sånn hele tiden. Er 50% sykemeldt da, så kan hvile litt på dagtid

Jeg tar sumatriptan når det blir helt uutholdelig. Prøver å unngå å ta det så mye som mulig, men fastlegen sa at det var bedre at mor hadde det bra enn at jeg skulle lide sånn hele tiden. Er 50% sykemeldt da, så kan hvile litt på dagtid
Takk. Har du ofte anfall nå? Hadde flere i uka første graviditet, og håpet jeg skulle slippe helt unna denne gangen, men den gang ei. Vært litt av og på-sykemeldt med migrene i løpet av de siste månedene, så hadde egentlig håpet å slippe mer sykemelding nå, men må se om det kanskje blir nødvendig. Er helt utmattet og fungerer ikke på jobb

Takk. Har du ofte anfall nå? Hadde flere i uka første graviditet, og håpet jeg skulle slippe helt unna denne gangen, men den gang ei. Vært litt av og på-sykemeldt med migrene i løpet av de siste månedene, så hadde egentlig håpet å slippe mer sykemelding nå, men må se om det kanskje blir nødvendig. Er helt utmattet og fungerer ikke på jobb
Hadde en del forrige uke, denne uken har vært litt bedre, men tipper det kommer tilbake om ikke lenge. Var veldig likt med førstemann. Er også helt kjørt og sliter med å konsentrere meg på jobb.

Hadde en del forrige uke, denne uken har vært litt bedre, men tipper det kommer tilbake om ikke lenge. Var veldig likt med førstemann. Er også helt kjørt og sliter med å konsentrere meg på jobb.
Veldig godt å høre man ikke er den eneste som sliter på jobb.
Håper du får mindre migrene fremover.

Jeg sykemeldte meg i dag på grunn av kvalme og at jeg er så sliten. Jobber i barnehage og alt jeg klarer å gjøre på jobb er å sitte å tegne og spise for å holde kvalmen i sjakk. Følte det var det rette for meg, kollegaer og barna når jeg ikke fikk til å yte i jobben min. Har også fårt kvalmestillende som det skal bli spennende å prøve i kveld :D

Jeg sykemeldte meg i dag på grunn av kvalme og at jeg er så sliten. Jobber i barnehage og alt jeg klarer å gjøre på jobb er å sitte å tegne og spise for å holde kvalmen i sjakk. Følte det var det rette for meg, kollegaer og barna når jeg ikke fikk til å yte i jobben min. Har også fårt kvalmestillende som det skal bli spennende å prøve i kveld :D
Jeg har også hatt litt kvalme de siste dagene av typen at jeg må spise hele tiden hvis ikke så blir jeg skikkelig dårlig. Tok nettopp en Afipran og føler meg bedre allerede etter en halvtime. Håper det vedvarer! ( Skulle egentlig ha starta på Xonvea men har ikke kommet meg på fysisk apotek siden jeg er sengeliggende med forkjølelse og måtte bestille det som var tilgjengelig for levering på farmasiet.no ) Håper virkelig dette blir redninga fremover:)

Jeg fikk beskjed av legen min å ikke bruke migrenemedisin, men i stedet bruke 1 gram Paracet.. som om det har noen effekt…
Slet veldig med det forrige svangerskap.

Jeg fikk beskjed av legen min å ikke bruke migrenemedisin, men i stedet bruke 1 gram Paracet.. som om det har noen effekt…
Slet veldig med det forrige svangerskap.
Legen min sa at imigran gikk helt fint... nå er jeg så heldig at migrenen min blir "slått av" under graviditeter, men hvis ikke hadde jeg nok tatt noe medisin... paracet har jo null effekt.

Back
Topp