1 svangerskapskontroll

Jeg var på første kontroll i forrige uke, var da 9+4. Tok opp dette med legen om man egentlig må vente til etter uke 12, og det hadde hun ikke hørt om.

Legen fylte ut helsekortet, og så var det ei annen som testet urin, blodtrykk og tok en hel haug med blodprøver. Til og med hun sa hun ikke hadde vært borti at det ble det tatt så mange prøver. Trodde jeg skulle svime av :sick006

Så rart at det gjøres så mye forskjellig. Har vært flere ganger til lege for å få forlenget sykmelding osv, men har fått beskjed alle ganger om at det er først etter 12 uker jeg kan få første svangerskapskontroll. Fikk også beskjed av dette fra jordmor... Bor i Trondheim, mulig det er ulik praksis avhengig av hvor i landet man bor:bored:

Sniker fra desember.

Det skal ikke være ulik praksis rundt omkring men det virker som ikke alle er oppdatert på de nye retningslinjene, som sier at blodprøvene ikke skal tas før etter uke 12.

Så rart at det gjøres så mye forskjellig. Har vært flere ganger til lege for å få forlenget sykmelding osv, men har fått beskjed alle ganger om at det er først etter 12 uker jeg kan få første svangerskapskontroll. Fikk også beskjed av dette fra jordmor... Bor i Trondheim, mulig det er ulik praksis avhengig av hvor i landet man bor:bored:

Sist svangerskap (3 år siden) tok jeg blodprøvene hos fastlegen i ca uke 8-10. Så sa jordmor at dette var feil. Fastlegen leste seg opp, det hadde kommet nye direktiv, og jeg måtte ta blodprøvene igjen i uke 12....
Håper de er enige om etter uke 12 nå, og at vi slipper innom flere ganger.

Disse nye retningslinjene det snakkes så mye om, hvor finner jeg dem? Jeg har prøvd å søke på nett, men finner ingen steder at det ikke skal gjøres svkontroll+blodprøver før uke 12.

Finner bare at det er nye retningslinjer for svangerskapsomsorgen ute på høring, men så langt jeg kan finne er fortsatt retningslinjene som gjelder fra 2005.

Utrolig at legene ikke har bedre kunnskap om dette! Kjenner jeg blir litt irritert om det var bortkastet tid (og blod :p)

Hun sa bare: Du er uke 11 idag, det tror jeg går fint. Jaha ja...

Så spennende lykke til :) ser du har fått gode svar her allerede :D

Back
Topp