1. Svangerskapskontroll

olivia90

Gift med forumet
VIP
Septemberlykke 2015
Har fått time til 1. Svangerskapskontroll hos legen 16.02, men hva gjør man egentlig der? Hører vi skal se om vi finner hjertelyden og fylle ut helsekort? Hva er dette helsekortet osv? :p

Har fått time til 1. Svangerskapskontroll hos legen 16.02, men hva gjør man egentlig der? Hører vi skal se om vi finner hjertelyden og fylle ut helsekort? Hva er dette helsekortet osv? :p

Du tar først blodprøver, de sjekker urinprøven din, lytter etter hjertelyd, måler og ser på magen
om det er mulig så tidelig,fyller ut helsekort, prøver å finne termindato (den endelige får du på første ultralyd).

Et helsekort er der det står info om deg,din sykdommer, og det fylles inn info hver gang du er hos en lege,jordmor eller noe om som har noe med fødselen å gjøre under hele svangerskapet. som for eks blodtrykk,svar på urinprøve,vekt,hvordan formen din er osv..

Du tar først blodprøver, de sjekker urinprøven din, lytter etter hjertelyd, måler og ser på magen
om det er mulig så tidelig,fyller ut helsekort, prøver å finne termindato (den endelige får du på første ultralyd).

Et helsekort er der det står info om deg,din sykdommer, og det fylles inn info hver gang du er hos en lege,jordmor eller noe om som har noe med fødselen å gjøre under hele svangerskapet. som for eks blodtrykk,svar på urinprøve,vekt,hvordan formen din er osv..
Ah :) da er jeg klokere på hva som kommer :) Tusen Takk :)

Ikke sikkert de lytter etter hjertelyden altså, det gjorde ikke min. Men det er en fin bonus da :)
Meg skal bestille time i dag :D

Hos legen og jordmødrene i kommunen min prøver de ikke å finne hjertelyd før etter uke 13 :)

Jeg går til privat jordmor, spurte om hun kunne lete etter hjertelyden på 1. Gangskontrollen, (7+5) og da sa hun at det ikke var vits å prøve engang.. Kunne ikke finne den før uke 13/14 med dopler, mindre mindre en har UL apparat..

Jeg kjenner en jordmor og hun sier at det går selvfølgelig an å finne hjertelyd før uke 13, men av prinsipp så gjør de det ikke tilfelle det gjør oss gravide nervøse om de ikke lykkes. Man forventer jo nesten at de skal klare å finne frem, men ikke alltid like lett. Har også mye å si hvordan kroppsbygningen er :)

Okei :) min lyttet ut ikke før første kontroll etter oul :( men denne gangen skal jeg prøve meg hos jordmor også :)
Jeg vil også dra til jordmor og håper jeg får ei som jeg har bedre kjemi med enn legen, han er for all del koselig han. Men en ung mann? Ehh føler det er litt kleint når jeg snakker med han om forskjellige ting...

Skal til første kontroll til mandag. Lurer på en ting; Man skal jo ta med urinprøve med morgenurin. Men jeg er jo alltid på do i løpet av natta. Skal man ta urinprøve da? Eller vente til man står opp noen timer senere?

Skal til første kontroll til mandag. Lurer på en ting; Man skal jo ta med urinprøve med morgenurin. Men jeg er jo alltid på do i løpet av natta. Skal man ta urinprøve da? Eller vente til man står opp noen timer senere?
Jeg ville tatt når du står opp. Sett den i kjøleskap om det er lenge til du skal til legen :)

Jeg vil også dra til jordmor og håper jeg får ei som jeg har bedre kjemi med enn legen, han er for all del koselig han. Men en ung mann? Ehh føler det er litt kleint når jeg snakker med han om forskjellige ting...
Får håpe det :)

Øker var veldig fornøyd med legen sist, men hun brukte ikke noe tid til å snakke om fødselen, amming osv.

Skal vi ta med? Det har jeg ikke fått beskjed om :s

Hvis det er svangerskapskontroll så skal du ha med urinprøve hver gang ja. Bedre å bare ta med i ett uringlass enn å måtte tvangstisse i en kopp på legekontoret :p

Hvis det er svangerskapskontroll så skal du ha med urinprøve hver gang ja. Bedre å bare ta med i ett uringlass enn å måtte tvangstisse i en kopp på legekontoret :p
Hvor får man tak i slike man kan ta med da? Kjøper man på apoteket?

Back
Topp