1. svangerskapskontroll

Mikrogram

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2021
Da har jeg vært på første svangerskapskontroll, og er 11+0 i dag (men 11+6 ifølge hjulet til legen). Jeg må si det var en litt skuffende greie, for jeg gjorde jo ingenting annet enn å fylle ut helsekort og ta blodtrykket! Nå er ikke jeg den som går oftest til legen fra før av, men jeg føler at denne timen var litt waste of time? Legen sa at de ikke tok blodprøver før etter uke 12, men da skjønner jeg ikke hvorfor de anbefaler første kontroll mellom uke 10 og 12?

Hva gjorde dere andre på 1. svangerskapskontroll, og hvor langt var dere på vei da? :)

Last edited:
Tok blodprøver, BT, hb og fylte ut helsekort. Thats it :) dette var med jordmor. Har aldri hatt kontroller hos legen. Var ca 10-11 uker. Rart du ikke tok blodprøver da...
Her hos jordmor får du alltid dobbeltime første gangen, så man får pratet skikkelig :) nå fikk jeg ikke det pga trøbbel med data Osv, så jeg får dobbeltime i uke 16.

Jeg fylte ut helsekort, tok blodprøve og urinprøve, blodtrykk og legen sendte brev til sykehuset ang ordinær ul. Da var jeg 8 uker

Jeg var 9+2 på min første svangerskapskontroll hos lege. Han tok blodtrykket, fylte ut helsekort, tok en haug blodprøver og urinprøve. Sendte brev til sykehuset ang ultralyd og jeg fikk utlevert svangerskapsboken. :)
Er 11 uker i dag! :)

Var 8+3. Hadde med urinprøve, tok blodprøver, blodtrykk og ble veid. Og fylte ut skjemaet. Legen sa jeg kunne komme tilbake etter uke 11 så kunne hun prøve å finne hjertelyd med doppler.

Hmm, da virker det som at legen min bare ikke hadde peiling! Hun sa at det var altfor tidlig å lete etter hjertelyd, og at jeg må tilbake etter jul for å ta blodprøvene.. Vurderer å kjøpe meg doppler, så slipper jeg å bekymre meg så mye! Legen var ikke så hjelpsom der iallefall :(

Jeg tok blodprøver, hb, BT, urinprøve, fikk en GU, for å sjekke størrelse på livmor, fylte ut skjema, testet lungekapasitet og fikk astmamedisin, høyde og vekt og fikk et nummer til sykehuset jeg kunne ringe om jeg fortsatte å kaste opp og gikk videre nedover i vekt. Det var på onsdag, i dag kom jeg tilbake for ny blodprøve for å kontrollere stigning i hcg :)

Back
Topp