1. svangerskapskontroll (oppdatert)

Turkisdilla

Elsker forumet
Junibarna 2019
hos fastlegen i morgen..[:D]

prøvd å lage en liste med spørsmål.. hehe

-Skal spørre om hun kan lytte etter hjertelyd[8|] (om det går ann)
-Spørre hva legen sier ang det omdiskuterte tema, stripe håret... (ser ikke ut)
-Hva hun mener om thailand-tur i desember
-så skal vi fylle ut masse papirer tror jeg.

Litt av noen spørsmål. hehe. Dukke sikkert opp mere.. Sleng ut om det er noe jeg skal sjekke opp[:)]

Kan ikke komme på noe i farta.

Satt og tenkte på det med å høre hjertelyden i stad faktisk.... kan ikke huske når jeg hørte den med førstemann, men innbiller meg det var ganske tidlig... Noen som vet når man kan begynne å høre den?

jeg fikk ikke høre hjertelyd før etter  ul trur jeg det var:/ jordmora mente jeg hadde litt for mye flesk på magen slik at jeg ikke kunne høre det:( så forventer ikke så mye denne gangen heller.

oj, så man kan høre den (skal kunne)... . blir sååå glad om hun hører noe. Blitt skremt (og lei meg påandres vegne) av alle miste trådene her inne...

ORIGINAL: BrittKari

jeg fikk ikke høre hjertelyd før etter  ul trur jeg det var:/ jordmora mente jeg hadde litt for mye flesk på magen slik at jeg ikke kunne høre det:( så forventer ikke så mye denne gangen heller.

Sysn jm kunne spart seg or å si det!.. Får håpe du ikke har samme jm denne gangen.håper du får høre hjerte lyd![:)]

Tror de ikke prøver etter uke 10 i allefall å høre hjertelyden, men jeg har jo tatt feil før da

Skal også skrive helsekortet i dag og fått tatt blodprøve til min andre ultralyd[:)]

Lykke til hos legen. Min lege fant hjertelyden hos meg i uke 11 sist, og tror det er veldig tidlig. Var ganske overrasket siden jeg har mye ekstra polstring!!!

Er utrolig greit å ha spørsmålene klare allerede nå.

Sist fikk jeg høre det ved første kontrol... Det vil si uke 8....[;)] men det kan sikkert variere fra person til person når det går an....???.... [:)]

tror det er veldig forskjellig! fant ikke hjertelyden før uke 13-14 hos meg!

Sist jeg var gravid hadde vi bestillt tur(før vi visste om den lille spiren)til Philipinene i desember. Skulle føde i mai. Vi ble anbefalt å ikke dra av lege, så vi droppa turen. Det dumme er at flyselskapet ikke godtar gravid som grunn til avbestilling, selv ikke med legeærklæring[&:] etter mye frem og tilbake fikk vi halvparten igjen. Det hjalp jo litt siden turen kostet 22 000[:-]

Jeg fikk høre hjertelyden på første kontroll hos jm sist, det var vel i uke 15, det syns hun var tidlig og advarte på forhånd at hun kanskje ikke fant den!

Jordmora mi vil ikke høre etter hjertelyd før i uke 13-14...forrige gang hørte jeg hjertelyden i uke 12[:)](med ei anna jordmor)

Sist fikk jeg høre hjertelyden i uke 13.

Jeg var forresten i Thailand sist, fra uke 5-7. Så ganske tidlig, da.. Men vil bare si at det gikk veldig fint!! Bortsett fra at jeg ble veldig kvalm mens jeg var der nede.. Men vi hadde en fin tur likevel. Var jo bare å ta litt forhåndsregler, spiste ikke grønnsaker eller isbiter, passa på at alt kjøtt var helt gjennomstekt osv, bevega meg masse på flyturen osv.

da har jeg vært hos legen.. Trengte ikke å ta noen undersøkelser, siden det ble gjort før jeg ble gravid.. Blodtrykk og urinprøven var bra..må vente med blodprøver til mellom uke 10 og 15...

Legen lo, hun hadde nøyaktig de samme datoene for siste mens, eggløsning og termin som meg.. da hun fikk sin lille..

spurte litt rundt det å stripe håret, hun sa at det ikke kan være det man puster inn som kan være skadlig, da hadde frisørene blitt sykemeldt fortere, men at det var kjemikalene som var i kontakt med huden. Hun hadde ikke noe svar på om det var helt skadelig eller ikke, men hun ville ha ventet med å stripe håret til hvertfall etter uke 12 og litt lenger, kanskje ikke før ut i 3, periode..for da er jo alle organene osv alderede utviklet..

ang hjertelyd sa hun at hun muligens kunne høre den på meg siden jeg er så slank, men hun hadde som en regel og ikke lytte før uke 13, dette fordi om hun ikke finner den, kan det bli egstelser og bekymringer for kommende mor, hun har også hørt den ned i uke 12..

Spurte hvordan det var å reise i uke 13 ca til england, da nevnte hun egentlig bare svineinfulensa, og ble enige om at det skulle går bra om om jeg hadde normal hygiene og om noen jeg kjenner får det skulle jeg forebygge med tamiflu.. Spurte om australia eller thailandtur i desember, sa hun bare godt tur, men australia var vel litt bedre enn thailand.

dette ble langt, men en ting til...

Jeg har regnet meg frem til at jeg er 6 uker og 6 dager i dag. termin 13.04.10
legen regnet frem til at jeg er 6 uker og 5 dager i dag, termin 12.04.10
på bv står det i dag.. (skrev inn termin 12.04.10) 7 uker ...

Om legen finner en dag før på terminen blir jeg vel også en dag lengre frem vel.. jaja, en dag fra eller til spiller ingen rolle, ..

sooo bra at alt gjekk bra på 1 .svangerskapskontroll:) det det er terminen blir spennede da men som du sier selv,en dag fra eller til betyr ikke såå mye:) hva blodprøver er det du må vente til uke 10 og 15???
kan ikke huske at jeg tok noen blodprøver uten om 1 kontroll sist?

Tror legen har tulla med en dag tilbake, skal være en dag frem..hehe liker å tro det jeg:P om termin er 12 og ikke 13 da..

Er vanlige blodprøver som jeg skulle ha tatt første kontroll..står blodtypeserologi og infeksjonsserologi. blodprøve delen på kontoret var stengt da jeg kom... så fikk en rekvisisjon, hun sa det var for tidelig å ta de.skal taes mellom 10 og 15. skal ta en annen i tillegg, toxoplasma, er sånn man kan ha blitt smittet av dyr tror jeg, siden jeg har vært i afrika nylig.. Hun bare krysset den av og sa, siden du nettopp har reist..

Back
Topp