1 observert rådyr = båndtvang?

Som jeg har skjønt loven.. så er det båndtvang hele året for den som ikke har kustus på bikkja si.

Det mest irriterende jeg vet om er foreldre som sender ungene bort til en hund UTEN Å SPØRRE![&:][&:] Eller som sier: Løp etter hunden du.[:@]

Min hund er snill og vant til ungen.. Men er ikke alle som er det[;)]

Min erfaring er at den gjennomsnittlige hundeeier ikke "klarer" og overholdet de regler som gjelder, ved stranden(når det er båndtvang)  ser jeg flere som bryter dette en hundeeiere som overholder båndtvangen. Det er mangel på respekt for både voksne folk med redsel for hunder og småbarn, at noen har tilsynelatende kustus på hunden endrer ikke på det faktum at det er et dyr og uberegnelige.

Men nå kan det gå mot båndtvang hele året, noe mange hundeeiere kan takke seg selv for.

ORIGINAL: ActionPaction®

Du som er hundeeier bør vite at på denne tiden av året er det båndtvang uansett.

Dere som går med hunder løse på tross av båndtvang gir alle hundeeiere et dårlig rykte.

Kunne ikke vært mer enig!

Folk tar faen meg av når en har hunden i bånd og! Ikke rart unger blir redd dyr sier jeg bare[:'(] når foreldrene overbeskytter og tar heeelt av liksom. Var på en festival forrige helg og valpen min på 10 uker var borti en unge og hun tok heeelt av! Ropte og banna, dro ungen til sies og ble heeelt stressa.. [>:]  Men ang båndtvang, lar ikke hunden løpe fritt uten at det er på privat eiendom.. [;)]

Jeg har hatt hund, og har overholdt båndtvangen. Kunne ikke falt meg inn å gjøre noe annet. Selv om han var en liten krølldott sauene ikke så to ganger på, så er det mange grunner til at vi har båndtvang og hvorfor den bør respekteres. Nå blir ejg snart hundeeier igjen, og hunden skal holdes i bånd. [:)]

ORIGINAL: Nikki!

ORIGINAL: Galest

Jeg lar hunden min springe i skauen uansett om det er båndtvang eller ei!

det hørtes jo veldig lurt ut da...[&:]

giiiiid...du må være SÅ stolt av dæ sjøl. håpe du ikke lære ongan dine like lite respekt førr loven som du sjøl tydeligvis har

ORIGINAL: Auliana

En nær familievenn av oss har hatt husky i flere tiår, gikk tur med bikkjene løst i skogen som hun alltid hadde gjort i flere år, en dag gikk den rolige, snille bikkja amok og drepte 4 sauer på beite! Hunden ble selvfølgelig avlivet. Det finnes ikke veloppdragne eller snille bikkjer. De er dyr, de er uforutsigbare. En dag kan det (jeg sier KAN) si "klikk" oppi hodet til verdens mest late snille og veloppdragne bikkje!

Et nabobarn av oss, ble i midten av 80 tallet angrepet av 2 bikkjer som hoppet ut vinduet fra andre etasje, over gjerdet og inn i barnehagen der han stod. Bikkjene skambeit han, såvidt han overlevde. Ansiktet og store deler av hans ene arm og fot er bare full av arr. Tok flere skinntransplantasjoner og operasjoner. Helt grusomt. Bare for å illustrere hvor "god" kontroll man har over ei bikkje som mange sier.....

Du har ikke kontroll på bikkja di, det er et dyr! Respekter loven om båndtvang!

husky..alaska malamutt osv er vel hunder som ikke bør gå løse under noen omstendigheter. det har et litt annet innstinkt enn de fleste andre raser.
vet det har vært gjort forsøk på A.M som kun har vært brukt til trekk og kløv..altså ikke familiehunder..selv strøm halsbånd var ikke nok til å stoppe de i jakt på andre dyr.

ORIGINAL: Auliana

En nær familievenn av oss har hatt husky i flere tiår, gikk tur med bikkjene løst i skogen som hun alltid hadde gjort i flere år, en dag gikk den rolige, snille bikkja amok og drepte 4 sauer på beite! Hunden ble selvfølgelig avlivet. Det finnes ikke veloppdragne eller snille bikkjer. De er dyr, de er uforutsigbare. En dag kan det (jeg sier KAN) si "klikk" oppi hodet til verdens mest late snille og veloppdragne bikkje!

Et nabobarn av oss, ble i midten av 80 tallet angrepet av 2 bikkjer som hoppet ut vinduet fra andre etasje, over gjerdet og inn i barnehagen der han stod. Bikkjene skambeit han, såvidt han overlevde. Ansiktet og store deler av hans ene arm og fot er bare full av arr. Tok flere skinntransplantasjoner og operasjoner. Helt grusomt. Bare for å illustrere hvor "god" kontroll man har over ei bikkje som mange sier.....

Du har ikke kontroll på bikkja di, det er et dyr! Respekter loven om båndtvang!

disse historiene har husker jeg fra nyhetene... men sammenlikne husky og golden[:-] da blir jeg litt[8|] og rådyr og sau.. og jeg har sagt hva jeg mener: jeg mener ho skal ha den i bånd.

Ja, regler er regler.
Men tviler i på at mange av dere som er for båndtvangen faktisk har hund jeg.
Ja, skjønner at dyr må vernes, men ingen med hund misliker å se hunden sin storkose seg i skogen.

Og, det er virkelig ikke rart mange unger er redd hunder, så forbanna overbeskyttende mange foreldre er!
Man skal liksom venne valper til andre mennesker og lyder så tidlig som mulig, men unger? Virker ikke som det er mange som sosialiserer ungene sine, synes jeg [;)]

Jeg har hund, og mener båndtvang er til for å holdes!

Løse hunder som gå og bæsjer rundt omkring, og bæsjen ikke blir plukket opp fordi eieren ikke ser det når hunden ikke er i bånd.
Forstyrrer meg og min hund når jeg går tur med henne.

Og noen hunder er skumle.

De fleste er jo snille sikkert, men båndtvang er båndtvang uansett hva.

Jeg fatter det bare ikke... hvor vanskelig er det å følge regler??
Det er en grunn for at de er der...!

Og uansett om man har verdens snilleste og mest  veloppdragne hund, så KAN det skje uforutsette ting. Hunder følger, som andre dyr, instinktet. Sånn er det bare.

Hunden skal da aldri springe løs de..
Er vel kun i skogen man kan slippe jaktuhundene?

ORIGINAL: *bondekone*

Båndtvang er for å holdes og når det er båndtvang så skal hundene være i bånd selv om eieren sier at de har kuskus over hunden og den bare går løst ved siden av eieren så kan en få bot på 3000kr,noe jeg synnes eieren fortjenner
grunnen til båntvang er jo pga beskyttelse av vilt og etc

Jeg er hunde eier selv,med to jakthunder og jeg kunne ikke falt meg inn å slipt de løst når det er båndtvang selv om jeg vet jeg kan rope de inn er en grunn til at en har båndtvang,Til og med i båndtvang tiden så må en ha jakthundene i bånd

Ja helt enig! Har en engelsk setter, uansett hvor lydig han er blir han ikke sluppet, ser han en fuggel så kan han løpe milevis!

Nei regler må opprettholdes!

ORIGINAL: Godhjerta.

ORIGINAL: tindra

giiiiid...du må være SÅ stolt av dæ sjøl. håpe du ikke lære ongan dine like lite respekt førr loven som du sjøl tydeligvis har

Det der er jo så opplagt sagt på fleip, eller for å provosere. Lar meg ikke lure til å bli sinna. [;)]

Og jeg lar hunden løpe i hagen til folk å bæsje hvor den vil [&:] [;)]

Man bør jo følge reglene,uansett hvor godt man kjenner sin egen hund. Du kan kjøpe en sånn springeline/langline og la den løpe med det,den blir regnet som bånd tror jeg,og da har man mer kontroll på hunden.

ORIGINAL: **Chivas**

ORIGINAL: tindra

Det der er jo så opplagt sagt på fleip, eller for å provosere. Lar meg ikke lure til å bli sinna. [;)]

Og jeg lar hunden løpe i hagen til folk å bæsje hvor den vil [&:] [;)]

Jøss, er du naboen min?? [8|][8D]

Ja, det er garantert meg og bikkja som lusker ja [&:] Elsker å ødelegg plenene til folk asså! :P

Det er jo faktisk båndtvang fra april engang og til september da...
Og den mener jeg bør respekteres!
Finnes faktisk ikke noe mere irriterende enn uansvarlige hundeeiere[:@][:'(]

Har ikke lest hele tråden men, jeg blir så FORBANNA når jeg leser at folk bevist bryter båndtvangen!! Båndtvang er først og fremst pga. vilt, og når jeg leser (ikke bare her) at folk drar til skogen for å slippe hunden da har de ikke skjønt at båndtvang gjelder like mye i byen som i skauen. Uannsett om du har kontroll på hunden eller ikke.

Båndtvang er lovpålagt, så ja du bryter loven om du ikke har hunden i bånd, vet at i Oslo har de stikk kontroller og bøtlegger de uten bånd, 5000,- må du ut med da. du stjeler vel ikke bare fordi ingen ser deg?

Så vær så snill å ha hunden din i bånd, skjønner godt at vi hunde eiere har dårlig rykte når det er så mange som gir blanke f.. i det vi er lovpålagt.

Det finnest fristeder hvor du kan slippe hunden din, hvertfall i Oslo, og langline på 30 meter hjemper også.

Hilsen eier av jakthund med stor motor som får den trimmen han trenger selv i båndtvang tiden.[:)]

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: Bdancer

ORIGINAL: My_

Jeg hater og møte på løse hunder. Har sluttet og gå turer ved stranden, for der slipper folk hundene sine løs hele tiden. Båndtvang burde respekteres for alle andre rundt en. Ikke alle er like glad i og få en ukjent hund sniffende og hoppende på seg. For ja det skjer ofte. I fjor ble en dame bitt på stranden her, fordi noen ikke hadde hunden sin  i bånd[:@]
på stranden er det ikke båndtvang!!! med mindre det er satt opp skilt.. det er ikke av respekt for andre mennesker at båndtvang er.

Er det ikke båndtvang over alt? Bare i skogen?

nå kan vel stranden være i skogsområde. men det er lite sjans for å møte på en elg med kalv midt i storbyen... så da er jo grunnen til båndtvang borte...

Har sett på offentlige strender så står det ofte skilt om båndtvang - hadde ikke vært nødvendig det om det var automatisk båndtvang over alt?

Her er jo stranda et svært område med turområder osv. Og da burde det være båndtvang. Har ikke sett noe skilt der i hvertfall.  Jeg synes at det burde gjelde for mennesker like mye som andre dyr.
ja da er det nok båndtvang... men da fordi det er skog der, ikke pga strandlivet i seg selv[:)] om det gjelder for mennesker så får jo hunder aldri gå løs da. kanskje vi burde ta katter i båndt også for noen er jo redd de også... nei det er ikke bare mennesker her i verden, vi får akseptere at vi deler verden med andre skapninger også. men hundeeiere må ha kustus ja! lar ikke bikkja mi gå bort til noen andre selv om den er løs.

Nå løper vel ikke katter akkurat rundt og dreper rådyrkalver heller da[&:][&:]

Back
Topp