1 mnd etter fødsel

Linnerla

Forelsket i forumet
Hei!
Jeg fødte for en mnd siden og baby måtte hjelpes ut med vakuum, noe som resulterte i 3. grads rift på meg. Jeg ble sydd sammen på operasjonsalen under full narkose.

Det virker som stingene gror fint, de er ikke vonde lenger. Og formen er generelt sett fin. Men jeg har en del ubehag i underetasjen. Et par uker etter fødselen fikk jeg påvist urinveisinfeksjon og tok en penicillinkur. Har vært hos legen og tatt ny urinprøve, som var i orden. Men har fortsatt ubehag. Dette kommer når stort sett ved trykking og kniping på do. Det er vanskelig å forklare smerten, men det kjennes ut som det sitter oppi urinrøret. Er dette noe som burde sjekkes ut?

Har også tidvis smerter i underlivet generelt, også bakover mot rumpa. Dette er alltid verst utover dagen og på kvelden etter mye bevegelse. Hvor lenge må jeg regne med slike smerter?
I går og i dag har jeg også hatt blødninger. Renselsen var så og si ferdig for ca en uke siden, har bare hatt litt brunt utflod den siste uka. Hva kan denne ferske blødningen være? Det er ikke voldsomme mengder, men som en liten mensblødning.

På forhånd takk for svar :)


Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Hei!

Etter en fødsel, regner vi "rekonvalesens-tiden", til 6-8 uker.
I den tiden er det vanlig med renselse, som i noen tilfeller bare varer 4 uker, mens andre har renselse over 6-8 uker.
Der kan vi være veldig forskjellige! Og alt er normalt!

Når du har fått en gr 3 rift, så trenger den litt ekstra tid for å bli helt fin.
Riften er sydd med tråd som løser seg opp av seg selv, gjerne i løpet av 2-4 uker. Allikevel; vevet i dette området er ganske rigid i starten, og det kan gjøre at en føler det er ømt spesielt når en går på toalettet.
Dette vil gå seg til etterhvert, og jeg regner med at du har fått beskjed om at du skal tilbake til en kontroll av riften etter noen måneder
De vanligste problemene i starten- etter å ha fått en stor rift - er å holde på luft eller avføring. Allikevel vil de aller fleste oppleve at problemene bedrer seg fort, eller at de ikke har særlige plager etterpå.


Jeg regner med at du kanskje bestiller en ktr hos lege eller jordmor 6 uker etter fødsel, der ville det være naturlig å ta dette opp og evt sjekke opp videre.

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe :)
 
Back
Topp