1.kontroll

Fant dette på nett:
Blodprøvene i graviditet skal nå tas mellom uke 12-16. Grunnen til dette er at man nå har funnet ut at dersom man tar prøvene før uke 12 kan man overse antistoffer (som barnet kan ha arvet av far), fordi antistoff produksjonen ikke er høy nok til at antistoffet blir påvist.
Har du link?

Det var en jordmor som hadde svart inne på et annet forum. Jeg har ikke lov å legge ut link til andre mamma-forum....

Men betyr det så mye?
Gjør det som din lege/jordmor sier, så er det så bra så :)

Ok, Jeg fant det innlegget du nevner. For det første så vil jeg påpeke at i det inlegget så er det ingenting som tilsier at dette er blodprøver i forbindelse med førstegangskontroll, det står bare blodprøver for gravide. Det kan like gjerne være i forbindelse med at mor har fått påvist rhesus positiv på den første blodprøven og man nå har behov for å teste om fosteret kan være RhD-positiv. For det andre så nevnes det i innlegget at det er labaratoriet som har sendt ut informasjon. I Norge så er det ikke labaratoriene som kan endre rettningslinjer i forbindelse med kontroller, men myndighetene. Derimot kan labaratoriene endre rettningslinjer dersom de deltar i et forskningsprosjekt og dermed tester for andre ting enn det som er vanlig på førstegangskontroll. Innlegget er fra 2013 og fortsatt så anbefaler Norske myndigheter kontroll i uke 8-12 så jeg ville vært litt kildekritisk og stolt bare på informasjon som det går ann å sjekke.
Det er ingen grunn til å skremme folk til å endre datoen sin for førstegangskontroll basert på et foruminnlegg fra 2013. :)

Hvis du mener at jeg skremmer folk, så må jeg bare beklage.
Jeg sier bare hva min jordmor sa til meg.
Nå gidder jeg faktisk ikke diskutere dette mer.

Hvis du mener at jeg skremmer folk, så må jeg bare beklage.
Jeg sier bare hva min jordmor sa til meg.
Nå gidder jeg faktisk ikke diskutere dette mer.
Ingen vits i å diskutere for det er uansett Norske helsemyndigheter som setter rettningslinjene som alle fastleger og jordmødre bør følge.

Fikk time når jeg er 10+4 pga oppfølging med tidlig UL i uke 12.

Vil bare si at jeg var hos legen i dag (9+4) og jeg må faktisk tilbake om 3 uker for å ta blodprøver, legen sa at det var ganske nytt, men at de nå tok prøver etter uke 12, så det Lilletrille sier stemmer iallefall i den kommunen jeg bor i! Litt kjipt å måtte reise helt dit igjen, men:p

Vil bare si at jeg var hos legen i dag (9+4) og jeg må faktisk tilbake om 3 uker for å ta blodprøver, legen sa at det var ganske nytt, men at de nå tok prøver etter uke 12, så det Lilletrille sier stemmer iallefall i den kommunen jeg bor i! Litt kjipt å måtte reise helt dit igjen, men:p
Samme her, jeg hadde time på mandag som var men må tilbake når jeg er 12 uker for å ta blodprøver.

Hvilken kommune er det?

Dette samsvarer med informasjonen jeg fikk på legekontoret jeg bruker også. Da jeg var der i slutten av uke 7, fikk jeg beskjed om å komme tilbake i uke 12 for å ta blodprøver. I følge min fastlege har de nå retningslinjer som sier at blodprøvene skal tas i uke 12, eller så fort som mulig etter uke 12, dersom det ikke foreligger ekstraordinære forhold.

Jeg har vært på første kontroll idag, 8+3. Fått helsekort og tatt blodprøvene.

Neste kontroll er ikke før uke 24 :eek:

I uke 16 er det en kontroll for 1.gangs gravide, men altså ikke for meg.

Oul kommer jo innimellom men man kan altså i teorien gå fra uke 8 til oul uten å sjekke om det er liv. :confused:
Jeg skal på flere tidlig ul da, men likevel. :P

Dette samsvarer med informasjonen jeg fikk på legekontoret jeg bruker også. Da jeg var der i slutten av uke 7, fikk jeg beskjed om å komme tilbake i uke 12 for å ta blodprøver. I følge min fastlege har de nå retningslinjer som sier at blodprøvene skal tas i uke 12, eller så fort som mulig etter uke 12, dersom det ikke foreligger ekstraordinære forhold.
De gjør det ikke slik her jeg bor! Prøvene tas mellom uke 8-10...

De gjør det ikke slik her jeg bor! Prøvene tas mellom uke 8-10...
Nei, skjønner jo det når jeg leser kommentarene her, at det er varierende praksis rundt om i landet. Vi får bare stole på at de vi møter i helsevesenet har god og oppdatert kunnskap, og at deres praksis kjennetegnes av dette :-)

Back
Topp