1.kontroll

Jeg skal til jordmor første gang når jeg er 12+3. Hun sa jeg kunne få time tidligere, men jeg har ikke behov for det (4.barnet). Og så er det greit å få tatt de blodprøvene også samtidig. De må tas mellom uke 12-16 :)
Det står jo over alt at prøvene tas på første kontroll hos legen mellom uke 8 og 12. Hvor har du det fra at disse blodprøvene må tas etter uke 12? De sa ingenting om det når jeg bestilte time, er 10+4 når jeg skal til legen.

Hvis det virkelig er sånn så tror jeg at jeg ringer å bytter time, gidder ikke reise land og strand bare for noen ekstra blodprøver :p (har bytta fastlege og de samles ikke på samme sted før på nyåret - splitta kommune så da må jeg i andre enden enn så lenge.)

Last edited:
Jeg er 13+4 på første kontroll fordi det passer best både for meg og legekontoret. Ser ikke vitsen med å komme noe før uansett. Er jo bare blodprøver som skal tas, måling av mage og skriving av helsekort :)

Det står jo over alt at prøvene tas på første kontroll hos legen mellom uke 8 og 12. Hvor har du det fra at disse blodprøvene må tas etter uke 12? De sa ingenting om det når jeg bestilte time, er 10+4 når jeg skal til legen.

Hvis det virkelig er sånn så tror jeg at jeg ringer å bytter time, gidder ikke reise land og strand bare for noen ekstra blodprøver :p (har bytta fastlege og de samles ikke på samme sted før på nyåret - splitta kommune så da må jeg i andre enden enn så lenge.)
Alle de blodprøvene kan taes når som helst da verdiene ikke endrer seg med ukenummer. Bare ta timen din når du har bestilt :-)

8 +5 ca :-)

Var på første legetime i dag, er 10+1. Tok de vanlige blodprøvene :-)

Skal i uke 11+3. Eventuelt uke 12+3. Litt usikker på terminen

Hva slags prøver er det som må tas etter uke 12? Jeg var kun hos legen 1 gang med nr 2, og det var i uke 8. Da tok de blodprøver. Ingen etter uke 12.. det er jo snart 7 år siden men... Så har kanskje skjedd ting siden den tid :p
De har blitt strengere med det nå. Alle må ta prøver mellom uke 12-16.
Husker ikke hva hun sa var grunnen, noe med noe antistoffer og noe :rolleyes:

De har blitt strengere med det nå. Alle må ta prøver mellom uke 12-16.
Husker ikke hva hun sa var grunnen, noe med noe antistoffer og noe :rolleyes:
Alle antistoffene har du uansett om du er gravid eller ikke. Jeg har førstegangskontroll i uke 9 og ingen nye blodprøver etter det.

Ikke vet jeg.....det var det jordmora fortalte meg over tlf :)
Ifølge helsenorge bør første kontrollen gjennomføres mellom uke 8 og 12. Stoler mer på dem og de fleste fastlegene her. Kanskje du kan spørre henne om hvorfor hun mener at helsenorge har feil?

Jeg var til en vikar for fastlegen min idag, og han hadde ikke så mye peiling! Kommer ikke til å oppsøke han igjen nei..

Jeg var til en vikar for fastlegen min idag, og han hadde ikke så mye peiling! Kommer ikke til å oppsøke han igjen nei..

Samme erfaring har jeg! Skal ikke tilbake dit før fastlegen min er tilbake fra permisjon. Fått bestilt til jordmor i stedet nå:)

Ifølge helsenorge bør første kontrollen gjennomføres mellom uke 8 og 12. Stoler mer på dem og de fleste fastlegene her. Kanskje du kan spørre henne om hvorfor hun mener at helsenorge har feil?
Fant dette på nett:
Blodprøvene i graviditet skal nå tas mellom uke 12-16. Grunnen til dette er at man nå har funnet ut at dersom man tar prøvene før uke 12 kan man overse antistoffer (som barnet kan ha arvet av far), fordi antistoff produksjonen ikke er høy nok til at antistoffet blir påvist.

Back
Topp