1.kontroll

Jeg skal til jordmor første gang når jeg er 12+3. Hun sa jeg kunne få time tidligere, men jeg har ikke behov for det (4.barnet). Og så er det greit å få tatt de blodprøvene også samtidig. De må tas mellom uke 12-16 :)

Jeg var hos legen en gang i uke 7+0, for samtale og måling av blodtrykk. Skal tilbake for blodprøver osv i uke 12+0 :-)

Jeg skal i uke 11+0 til jordmor :) hun sa ingenting om at jeg ikke kunne komme før uke 12. Er det vanlig å vente til da?

Jeg skal i uke 11+0 til jordmor :) hun sa ingenting om at jeg ikke kunne komme før uke 12. Er det vanlig å vente til da?
Du kan fint gå til jordmor i uke 11. Men må nok tilbake etter uke 12 å ta de nødvendige blodprøvene som du må ta mellom uke 12-16 engang :)

Jeg har første kontroll på helsestasjon når jeg er 9+4, men har allerede hatt første kontroll hos legen (mer tilfeldig, skulle ha sykemelding og så tok hun alt på en gang).

Om man går til jordmor for første konrtoll, kan hun ta blodprøver eller må man til legen da?

din vekt og høyde
blodtrykk (gjøres ved hver kontroll)
blodprøver for å bestemme blodtype og antistoffer, blodprosent/hemoglobin, røde hunder, HIV og syfilis
hepatitt B og hepatitt C dersom lege eller jordmor mener det er behov for det
urinprøver av morgenurin for protein og glukose (gjøres ved hver kontroll)

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Jeg var denne uken, da var jeg 7 uker. Og hun tok blodprøver :P
Merker jeg blir litt skeptisk til om det var riktig med blodprøver så tidlig :P
Men jeg kommer til å ta blodpøver hver 4 uke uansett :-)

Hun sa at egentlig så var neste oppfølging i uke noen å tjue :-O
Jeg hadde oppfølging hver 4 uke forrige gang, så ble litt overrasket :P

Eg sjekka stoffskiftet 5+4, og har tenkt meg inn igjen for å sjekke det på nytt i veke 10 ein gong. Første kontroll blir rundt veke 12, og så skal eg til jordmor i veke 16.

Hva slags prøver er det som må tas etter uke 12? Jeg var kun hos legen 1 gang med nr 2, og det var i uke 8. Da tok de blodprøver. Ingen etter uke 12.. det er jo snart 7 år siden men... Så har kanskje skjedd ting siden den tid :p

Back
Topp