1. kontroll uke 12-16.

Fr.Anam

Betatt av forumet
Fikk endelig ringt og bestillt legetime nå. Fikk time om 6 UKER...
Synes det var kjempelenge til, men hun sa det var nye regler nå, hadde jeg kommet tidligerer måtte jeg bare innom en gang til.
Sa det var vanlig nå mellom uke 12 og 16. Føler da at jeg kommer til å ha min første kontroll lysår etter alle andre.
Noen som har hørt om disse nye reglene??

Har ikke hørt om de nei.. 
Jordmoren jeg var hos i går sa at blodprøvene skulle taes mellom uke 10 og 13..
Det finnes jo ingen regler som er lik noen steder!..

Nei, alle sier forskjellig...
Ikke er det mulig å finne noen førende "regler" heller!

synes uke 16 hørtes sen ut? Tenker litt på a de skal henvise til ordinær ul som skal være i uke 18-19. Her i Bergen kan slike ting ta litt tid siden det er så mange som skal samme sted.

Jeg skal ha første kontroll med legen om 3 uker, og får da tatt alle blodprøvene ol.. da er jeg vel ca 12 uker da.. tror det er normalt fortsatt.. merkelig .....

Jeg skal ha første kontroll med legen om 3 uker, og får da tatt alle blodprøvene ol.. da er jeg vel ca 12 uker da.. tror det er normalt fortsatt.. merkelig .....

jeg skal ha første kontroll hos lege den 29.10 og da er jeg 10+2 mitt legekontor sa at de ville ha gravide inn mellom uke 10 og uke 12. Så tror det er forskjellig fra legekontor til legekontor. men uke 16 hørtes alt for sent ut syns jeg :/

Jeg hadde første time i uke 8+4. Da tok jeg alle blodprøver og det ble skrevet helsekort og henvisning til ul ble sendt. Hadde første time i uke 8 sist også.

Jeg hadde første offisielle svangerskapskontroll i dag, 11+2 og da sa legen til meg at vi ikke skulle ta blodprøve fordi de skulle tas mellom uke 12 og 16. Men jeg trenger ikke komme inn på noe ny time, jeg trengte bare å stikke innom i neste uke å ta blodprøvene. Alt det andre ble gjort i dag som avtalt. Skulle ha time mellom uke 10-12, bare blodprøvene som skulle tas seinere...

Jeg syns også det var litt rart ettersom alle sier de tar blodprøver på første kontroll. Men det er sikkert forskjellige praksiser.  Jeg skal også tilbake allerede neste måned... Andre som skal så ofte? er det vanlig?

Retningslinjene for svangerskapskontroll i mitt forrige svangerskap var ca sånn: 1. Kontroll mellom uke 10-12 2. Kontroll ordinær ul mellom uke 17-20. 3. Kontroll i uke 24 4. Kontroll i uke 28 5. Kontroll i uke 32 6. Kontroll i uke 36 7. Kontroll i uke 38 8. Kontroll i uke 40 Dette var for friske gravide....

Her fikk eg beskjed om at første kontroll var i uke 8 og da skulle blodprøvene taes.. neste kontroll fikk jeg når jeg var 12 uker.. så høres ut som det er veldig forskjellig praksis. :)

Det er mer uvanlig å ha to kontroller før uke 12, men det varierer jo. Her var jeg i går og fikk tatt alle prøvene utenom èn ( 11+3), rhesusprøven, den skal taes etter uke 12 på mitt legekontor. Så må tilbake neste uke for å ta den.

Tydeligvis veldig forskjellig rundt om!
Får bare vente da, føler jeg nærmer meg halvveis før 1. kontroll, men det går vel fort.
Takk og lov for den "tilfeldige" ul jeg fikk hos gyn da!
Ellers hadde jeg ikke ant noenting før om leeenge!

Her blir det legekontroll rundt uke 12 for å ta div prøver. Og jordmor er vel rundt uke 14-16 tror jeg, allefall sånn det var sist jeg var gravid i 2011

Reagerte også på sen time! Skal til første kontroll i uke 14... Er jo evigheter til:-(

Tror det er veldig mye ulik praksis rundt omkring, virker ikke som det er noen felles regler de forholder seg til. På mitt legekontor er det vanlig med 1. kontroll mellom uke 8 og 10. Jeg var da jeg var 8+5. Synes det er tryggere å være såpass tidlig.

Back
Topp