1.kontroll hos lege idag

Gravid med Gravøren!

Elsker forumet
og fikk min 3. Termin dato:(
Hvorfor opererer ikke alle med samme beregning?

Legen hadde utgangspunkt 23.07

Og tidlig ul sa 20.07

Babverden sier 24.07

Så jeg vet ikke selv hva jeg holder meg til. Ja ja.. Ikke så mange dager imellom iallefall.

Ellers ble jeg sykemeldt til over nyttår pga kvalmen og oppkast, og at jeg er fryktelig sliten. Jobber på småbarns avd i barnehage.

Alt på kontroll var ellers ok og fint å få det unnagjort. :)

Godt å se vi er flere som ikke blir klok ;)

Jeg har
11/7 i følge BV
10/7 i følge legen
9/7 i følge UL uke 7
og 5/7 i følge UL i dag 11+0

Vel, babyverden regner svangerskapslengde på 40+3 (38+3 etter eggløsning). Dette gjør også leger/gynekologer/jordmødre i Trøndelag og mange steder rundt Oslo. Resten av landet bruker 40+2, noe som vil forklare +/- 1 dag forskjell i termin (amerikanske apper bruker andre svangerskapslengder igjen). Grunnen til at UL-termin igjen kan være forskjellig er fordi
a) Du ikke hadde eggløsning 14 dager etter første dag i siste menstruasjon (ganske sannsynlig)
b) UL-apparatet benytter 40+2/40+3 (og da altså motsatt fra lege/jordmor som tar utgangspunkt i den andre lengden)
c) UL-målingen er noen mm feil, noe som kan tilsvare en noe annen alder på fosteret
d) Fosteret kan vokse litt i rykk og napp. CRL-målene er gjennomsnittsmålinger

Man vil sjelden greie å treffe nøyaktig på hvor langt man er på vei, dersom du ikke er 100% sikker på når eggløsningen var :) Jeg ville ha stolt mest på tidlig ul-termin, evt egne beregninger dersom du vet når eggløsningen var. Etter ordinær ul MÅ man nesten forholde seg til den termindatoen som anslås der :)

Vet også at legene, ihvertfall min lege, regner ut fra en 28-dagers syklus. Jeg har pleid å trekke fra 2 dager pga at jeg har 26-dagers syklus. Legen min gjorde ikke det, og fikk dermed en litt annen dato.

Hadde vært greit å forholde seg til en dato iallefall, når en når fullførte uker! He he men men vi får se når ul i uke 12 blir gjort. Og ikke minst den ordinære :-)

Back
Topp