1 Klexane i dag

Da tror jeg du er misinformert. ;) jeg har blitt fulgt opp av gynekologer og hematologer på Ullevål både før, under og etter de tre første svangerskapene (og alle gangene jeg har mistet) og nasjonalt senter for fostermedisin på St.Olav både forrige graviditet og denne. Jeg ser ingen holdepunkter for dårlig utvikling av lunger eller lever, har aldri hørt noen av legene si det heller. Mannen min er lege og jeg er sykepleier. Ingen av oss som har hørt noe om dette, så dette må være feilinformasjon. Dosen acitylsalisylsyre som er anbefalt under svangerskap er dessuten veldig lav.

Grunnen til at jeg følger dette er som sagt en nøye vurdering av flere eksperter ettersom jeg har en koagulasjonsforstyrrelse (hyperkoagulerer) som affekterer både vener og arterier. Jeg har hatt flere blodpropper og spontanaborter, samt vekstavvik på barn. Av den grunn følges jeg opp med ul av mine blodkar, navlestreng, og vekst på barnet hver fjerde uke fram til uke 28, deretter annenhver uke, så hver uke fram til fødsel. Igangsetting 2-3 uker før termin. Håper det var oppklarende. ;)

Takk for fin forklaring:) Har nok fått feil info jeg da:/ Jeg har Faktor V Leiden og hadde dårlig flow i navlestreng og forkalkninger i morkake sist svangerskap, så følges opp pga dette nå. Ikke hatt noen blodpropper selv, men alle kvinnene i min familie har hatt en eller flere blodpropper både før, under og etter svangerskap.

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for fin forklaring:) Har nok fått feil info jeg da:/ Jeg har Faktor V Leiden og hadde dårlig flow i navlestreng og forkalkninger i morkake sist svangerskap, så følges opp pga dette nå. Ikke hatt noen blodpropper selv, men alle kvinnene i min familie har hatt en eller flere blodpropper både før, under og etter svangerskap.

Sent from my iPhone using BV Forum
Samme årsak som meg da. Er du hetero eller homo zygot?

Må bare spørre; hvor setter dere sprøytene nå? Jeg har satt i magen til nå, men det begynner å bli stramt der. Vurderer lårene i siste trimester...? :o

Jeg har aldri satt de i magen. Jeg setter de i lårene, oddetallsdato i venstre lår, partall i høyre lår. Slik unngår jeg de verste hematomene.

Jeg har aldri satt de i magen. Jeg setter de i lårene, oddetallsdato i venstre lår, partall i høyre lår. Slik unngår jeg de verste hematomene.
Hvor i lårene da? Hvor som helst eller der du får knipetak?

Hvor i lårene da? Hvor som helst eller der du får knipetak?

Ja, hvor som helst. Det viktigste er at man setter sprøyta i underhuden, og med så kort spiss kommer man ikke lengere uansett. Så i utgangspunktet kan sprøyta settes hvor som helst. Jeg hørte en gang at det visstnok er best opptakingsevne i mageskinnet, men det har jeg aldri sett dokumentert. Vi lærte på sykepleien at den i hovedsak skulle settes i låret, men det spiller som sagt ingen rolle. :) Jeg prøver å unngå å stikke på nøyaktig samme sted som jeg nylig har stukket på da det ofte kan bli vondt i området.

Jeg har brukt lavmolekulært heparin i så mange år ifm svangerskap, postpartum, sykdom, operasjon, flyreiser osv at jeg etter denne fødselen skal ta en prøve for å sjekke beintettheten. Langvarig bruk øker risikoen for beinskjørhet. :/

Back
Topp