1 Klexane i dag

Frk Spent

Mai 2014 mamma :)
Mailykke <3
Jeg har så forferdelig sprøyteskrekk og grunnet risikosvangerskap er jeg nå tildelt minst 210 sprøyter ut svangerskapet og etter fødsel. Det har vært en sterk psykisk utfordring bare å ha dem i huset i et snaut døgn. Fysisk uvel velter frem :( I dag morges har jeg ligget urolig og bare ventet på at han skal våkne, de minuttene var veldig lange! Snille kjæresten gjorde ikke noe nummer ut av det, skjulte sprøyten, pakket meg godt inn i dyna og kløp hardt slik at jeg ikke kjente stikket. Og det gikk så fint! Det gjorde overraskende ikke vondt i det hele tatt selv om det var første gang han satte. Med min sprøytefobi hadde jeg aldri klart dette selv! Bare 209 igjen :p. Flere som tar fragmin/klexane-sprøyter hver dag?

Jeg har tatt både Albyl-E tabletter og Klexane sprøyter siden uke 12. Man blir vant til dem;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har tatt både Albyl-E tabletter og Klexane sprøyter siden uke 12. Man blir vant til dem;)

Så godt å lese :)
Selve injeksjonen gikk fint i dag, har heller ikke hatt noe press eller svie etterpå. Nå gjenstår det å se om jeg får blåmerke ved stikkstedet.

Setter du i lårene også eller bare magen?

Du kommer til å bli kuret for sprøytefobien i allefall. :) hvertfall med en så flink mann. :)

Vel ikke alle. Jeg har tatt Klexane siden starten av graviditeten og har ennå ikke blitt vant til det, har 6 dager til termin, så hvis jeg er heldig bare 6 stikk til. .
Jeg har også veldig sprøyte skrekk, griner hver gang mannen stikker. Klarer ikke det selv. Vel, noen ganger har jeg måtte gjort det pga reiser, og det er noe det værste jeg gjør. Får blåmerker, men ikke alle ganger:(
Jeg overlever Klexane pga den lille mirakelet jeg har i magen :) Og det er flott.

Fra mobil enhet

Eg tar Klexane hver dag, og gjor det samme sist svangerskap. Syns det går helt fint og er ingen problem, men gleder meg til å bli ferdig med det ;) sist måtte jeg bruke det 6 uker etter fødselen.

uff føler med deg, ikke noe godt og må gjøre noe man er redd for:(
Jeg har jo ikke prøvd dette her, men har tatt sprøyter for migrene, og det var ett Helv... hver gang, gråt og hadde helt panikk:( Mannen så fortvilet da for det var han som måtte sette stikket:( Kjedelig..

Håper det går bedre for deg etterhvert:)

Lurer på om det er sammenheng mellom hvor fort man sprøyter inn Klexanen og blåmerker. Dersom det går sakte inn blir det mindre blåmerker?
Skjønner godt at du sliter med å stikke deg selv, det er jo helt unormalt og skulle "skade" seg selv.. Lykke til :-)

Jeg tar både klexane og albyl-e hele svangerskapet igjennom og tre mnd etter. Har gjort det i alle fem svangerskap.

Jeg har så forferdelig sprøyteskrekk og grunnet risikosvangerskap er jeg nå tildelt minst 210 sprøyter ut svangerskapet og etter fødsel.

Hva er det som gjør at du må ta slike? Har du fått påvist noe i blodet som gjør at risikoen for blodpropp er større? :-)

Lurer på om det er sammenheng mellom hvor fort man sprøyter inn Klexanen og blåmerker. Dersom det går sakte inn blir det mindre blåmerker?
Skjønner godt at du sliter med å stikke deg selv, det er jo helt unormalt og skulle "skade" seg selv.. Lykke til :-)

Det kan være er en sammenheng ja, men mannen prøver alltid å sprøyte inn sakte da det gjør minst vondt. Så vanskelig å si, kanskje veldig indiviuelt?

Fra mobil enhet

Vel ikke alle. Jeg har tatt Klexane siden starten av graviditeten og har ennå ikke blitt vant til det, har 6 dager til termin, så hvis jeg er heldig bare 6 stikk til. .
Jeg har også veldig sprøyte skrekk, griner hver gang mannen stikker. Klarer ikke det selv. Vel, noen ganger har jeg måtte gjort det pga reiser, og det er noe det værste jeg gjør. Får blåmerker, men ikke alle ganger:(
Jeg overlever Klexane pga den lille mirakelet jeg har i magen :) Og det er flott.

Fra mobil enhet
Nå vet ikke jeg hvorfor du setter Klexane, men normalt skal man ha det til 6 uker etter fødsel også.. I allefall jeg;)

Jeg tar både klexane og albyl-e hele svangerskapet igjennom og tre mnd etter. Har gjort det i alle fem svangerskap.
Hvorfor 3 mnd etter? Jeg skal bare 6 uker.. Men du holder vel opp med Albyl-E fom uke 36!? Viktig for utvikling av babys lunger og lever;)

Jeg tror det er bedre og stikke selv.. Jeg stikker selv, og da kan man selv styre hvor fort/sakte man setter inn medikamentet;) Hos meg fikk jeg blåmerker i starten, nå kommer de i perioder akkurat dom om kroppen reagerer litt ulikt fra uke til uke;p

uff føler med deg, ikke noe godt og må gjøre noe man er redd for:(
Jeg har jo ikke prøvd dette her, men har tatt sprøyter for migrene, og det var ett Helv... hver gang, gråt og hadde helt panikk:( Mannen så fortvilet da for det var han som måtte sette stikket:( Kjedelig..

Håper det går bedre for deg etterhvert:)

Tusen takk for snille ord :)
Det er nok ikke så lett for mennene våre heller, nei. Jeg friker helt ut bare synet av en sprøytespiss og nå setter jeg altså han til å gjøre det jeg hater aller mest i verden. Ikke noe kjekt for han å se modige eller livredde tårer stakkars.

Men nå skal jeg fokusere på hvor fint det gikk, jeg sa ifra når han kunne vente med å presse ut mer (begynte å svi litt) og han gjorde som jeg sa. Synes det var veldig fint at vi kommuniserte såpass bra, jeg vet jeg kan stole på han :)

Tror vi brukte kanskje 1,5 min på den vesle sprøyta, det har kommet en litt blek ring rundt stikkstedet og et lite blåmerke der nåla gikk inn. Hadde sett for meg en kjempestor "rose" i både gult og blått etterpå :p

Hvorfor 3 mnd etter? Jeg skal bare 6 uker.. Men du holder vel opp med Albyl-E fom uke 36!? Viktig for utvikling av babys lunger og lever;)

Hva mener du med at det er viktig for utviklingen av lunge og lever? Jeg seponerer alltid a.e fem uker før termin, øker dosen fragmin og igangsettes minst to uker før termin. Fortsetter fragmin 3 mnd etter fødsel samt oppstart av a.e pga koagulasjonsforstyrrelse.

Hva mener du med at det er viktig for utviklingen av lunge og lever? Jeg seponerer alltid a.e fem uker før termin, øker dosen fragmin og igangsettes minst to uker før termin. Fortsetter fragmin 3 mnd etter fødsel samt oppstart av a.e pga koagulasjonsforstyrrelse.

Det jeg har fått beskjed om av både lege og apoteket;)
Hvorfor tar du dette? Og hvorfor settes du i gang 2 uker før? De kjører så ulik praksis på dette;)

Da tror jeg du er misinformert. ;) jeg har blitt fulgt opp av gynekologer og hematologer på Ullevål både før, under og etter de tre første svangerskapene (og alle gangene jeg har mistet) og nasjonalt senter for fostermedisin på St.Olav både forrige graviditet og denne. Jeg ser ingen holdepunkter for dårlig utvikling av lunger eller lever, har aldri hørt noen av legene si det heller. Mannen min er lege og jeg er sykepleier. Ingen av oss som har hørt noe om dette, så dette må være feilinformasjon. Dosen acitylsalisylsyre som er anbefalt under svangerskap er dessuten veldig lav.

Grunnen til at jeg følger dette er som sagt en nøye vurdering av flere eksperter ettersom jeg har en koagulasjonsforstyrrelse (hyperkoagulerer) som affekterer både vener og arterier. Jeg har hatt flere blodpropper og spontanaborter, samt vekstavvik på barn. Av den grunn følges jeg opp med ul av mine blodkar, navlestreng, og vekst på barnet hver fjerde uke fram til uke 28, deretter annenhver uke, så hver uke fram til fødsel. Igangsetting 2-3 uker før termin. Håper det var oppklarende. ;)

Back
Topp