1.klasse (hva skjer da?)

Godhjerta

Glad i forumet
Min sønn skal begynne på skolen neste år.
Men jeg er litt spent på hva barna gjør på skolen, det første året.

Jeg selv begynte i 1.klasse da jeg var 7 år, slik vanlig var den gangen, så derfor jeg lurer på hva 6-åringene bedriver skoledagen med.
Guttungen er veldig spent også, så det er greit å ha noe å fortelle om.

Eneste jeg har hørt, er at det blir en del tegning og fargelegging.

Her begynner dei dagen med opprop og samling framme ved tavla. Deretter har dei arbeidsøkt. Jobbar då med bilete/oppgåver frå boka eller "leser" saman med læraren. Snakkar om bilete, ser på bokstavar, høyrer på lyden til bokstaven dei snakkar om den aktuelle veka.

Frå 10 til 10.15 er det friminutt (men dei kallar det utetid).

10.15 - 10.45 er det mat og høgtlesing

11 - 11.45 er det utetid

12 - 13.05 er det aktivitetstime. Då blir tavla delt opp i fire kolonner med ulike aktivitetar, t.d. bok, puslespel, modellérkitt, teikne. Ungane går fram og skriver navnet sitt under den aktiviteten dei har lyst til å holde på med. Byttar etter 15 min eller noko slikt. Aktivitetstimen er alltid på slutten av dagen, så etter den er det heim eller på SFO.

Dette er dagsplanen tre dagar i veka. Ein dag er det tur frå 10 - 12 (matpakke med på turen), timen etter snakkar dei om turen og så er det aktivitetstime til slutt (ferdig kl 14 den dagen). Og ein dag er dei tidleg ferdig, då er det utetid 11 - 11.25 og så ei vekeavslutning saman med parallellklassen, litt sang og musikk før skuleslutt kl 12.10.

Dei skal etter kvart begynne med gym (og forhåpentlegvis svømming, må berre få lov av kommunen først), men inntil dei blir litt tryggare på skulekvardagen blir dagane som skissert her.

På skolen jeg jobber begynner skoledagen 8.30 og varer til 12.30 4 dager og til 13.40 en dag. Denne dagen pleier de ha uteskole.

De skal faktisk gjennom ganske mye iløpet av et skoleår. Alle bokstavene skal læres - både små og store. De skal lære å skrive de og lære å lese enkle bøker mot slutten av skoleåret.

Matte/tall skal også læres - tror det er opp til 10.

Gym har de også her - men ikke svømming.

Jeg jobber ikke i selve skolen, men sfo-delen så vet ikke så mye utover dette.

Tusen takk for svar.
Det er i grunnen mye av det samme vi har drevet med her hjemme også det. (han går ikke i bhg, men er hjemme sammen med meg hver dag).
Alt på eget iniativ. Han kan alle bokstavene, og kan skrive tall opp til 20. Han regner litt og leser/skriver litt.
Men ellers driver vi mest med praktisk trening på diverse ting som bør forventes av en 6-åring. (min sønn er 5)

har vært lærer i 1.klasse i fjord og hadde de franovember ti sommerferien. må sei jeg var overasket over hvor høyt nivå dem skulle ha. men jeg prøvde å gjøre lekende læring. de skal igjennom alabetet, lære om ulike tema, kunne matematiske begreper og i løpet av andre klasse skal dem kunne lese.dem skal kunne en del om naturen og nærmiljøet.

til og begynne med er det mye at dem skal bli kjent med hverandre og læreren. lære seg og sitte i ro , vente på tur o.s.v.

Godhjerta skrev:
Tusen takk for svar.
Det er i grunnen mye av det samme vi har drevet med her hjemme også det. (han går ikke i bhg, men er hjemme sammen med meg hver dag).
Alt på eget iniativ. Han kan alle bokstavene, og kan skrive tall opp til 20. Han regner litt og leser/skriver litt.
Men ellers driver vi mest med praktisk trening på diverse ting som bør forventes av en 6-åring. (min sønn er 5)

Man lærer også en del av det å være en del av et lite samfunn som en klasse er, i tillegg til det du nevner her.
På skolen jeg jobber, så har man diverse mål, og gjennom året så er noen av målene "å lære seg å tilgi", "lære seg å si unnskyld", "spørre om å låne" og endel som går på det å forholde seg til andre mennesker :)

Back
Topp