1.gang til legen

stinebsa

Forelsket i forumet
På fredag skal jeg til legen på førstegangs undersøkelse...
å jeg gruer meg såååå mye til og ta blodprøven!!! [:o]
er det sånn at jeg er nødt til og ta blodprøve første gang? JEG VIL IKKE!!!...hehe
blir dåååårlig bare ved tanken, sitter oppe og får ikke såve pga d..og klokken er nå 04.15 [:(]

Hvordan var deres første gang?

De tok blodprøve i armen. Jeg er skikkelig redd blodprøver, men jeg må si at dette ikke var noe problem:-)
De fylte ut skjema etter skjema, så var det GU... Fysj:-)
Men det går nok bare bra:-)
Lykke til[:D]

Blodprøven er nødvendig for å undersøke om du og babyen har det bra. Som regel analyseres det for hemoglobin og ferritin. Hemoglobinet frakter oksygenet rundt i kroppen din, mens ferritin er et mål på hvor god kroppen din er til å ta opp jern.

I tillegg må du blodtypes for å finne ut om du er rhesus positiv eller negativ. Hvis du er rhesus negativ må du følges litt tettere opp enn de som er positiv. HIV, hepatitt og syfilis taes vel også med. Men det fine er jo at alt dette taes på ett og samme stikk. Ikke mye blod som trengs[:)]

Det er ikke noe gøy med blodprøve nei!! Men som de andre sier så er det nok nødvendig!! Men si ifra hos legen at du er så livredd så prøver de nok å gjøre det best mulug for deg!!!! lykke til[:)]

Lykke til, og det går nok kjempe fint!

Selv om du gruer deg, tenk at det er det beste for både deg og babyen så blir det kanskje lettere...

tusen takk for fine svar alle sammen [:)]
fikk meg til og bli litt bedre i tankegangen om blodprøven [:D]

Hadde aldri tatt blodprøver før jeg ble gravid med førstejenta [:)] Grua meg skikkelig, men jeg kjente ikke at ho stakk meg en gang for det båndet stramma og det var bare fint [:D][:D]

Heisann :)
jeg HATER også blod prøver.. heh.. off.. får vondt av tanken.. hehe.. ett stikk går greit liksom.. er bare det at nåla er inni der en stund liksom:((( off..

Men denne gangen så sa jeg at jeg hatet blodprøver og da tok hun en barne nål [:)][:D] istedet for voksen nål [:)][:)]
også tok hun på en tynn liten slange så jeg merka ingenting til at de skiftet rør, hehe.. litt ekkelt når de skifter sånn rør/kopp til blodet [&:][:'(]

men det gikk faktisk fint denne gangen.. hør om du kan få barne nål du også [:)] den er like lang bare litt tynnere[:)]

du må ha masse lykke til i morgen.. blod prøve er nok nødvendig den første gangen ja [&o] etter det tror jeg de bare tar i fingeren [:)]

ååååå..hjeeeeelp...jeg er redd..hehe
jeg skal spør om barnenål vertfall, takk for opplysningen ;)
tror nok at det skal gå greit...men er bare såååå redd...uff...får ikke ro på meg.. :)

ORIGINAL: stinebsa

ååååå..hjeeeeelp...jeg er redd..hehe
jeg skal spør om barnenål vertfall, takk for opplysningen ;)
tror nok at det skal gå greit...men er bare såååå redd...uff...får ikke ro på meg.. :)

off jeg skjønner deg så godt.. har det akkurat slik selv før jeg skal til legen, får vondt i magen den dagen jeg skal, ett tipd til er å ha med ei flaske vann [:)] pøs på med vann når hun stikker og pust.. snakk gjerne om babyen med hun eller han som tar blodprøven [:)] du skal se hvor lettet du er etterpå, det kan du prøve å tenke på [:)] jeg blir alltid litt glad etterpå, liksom.. yeeeej jeg klarte det igjen jeg [;)]

Lykke til

Et tips er å kjøpe EMLA-plaster. Sett ett plaster på hver arm der blodprøven skal taes. La de sitte på i en time før blodprøvetakingen, og du kjenner ingenting. Kremen som er på plasteret virker som lokalbedøvelse. Er egentlig beregnet på barn, men er fullstendig lov for voksne å bruke også[;)]

Back
Topp