1.8 årring bruker 2-3 timer å sovne

Bkno6139010

Blir kjent med forumet
Hei vi blir gal

Våres gutt går ikke i barnehage. Står opp kl 7 og kviler 1-2 timer på dagen mellom 12-14 og legger seg kl 8.

Men bruker 2-3 timer på å sovne

Ser mange andre innlegg at kl 8 er veldig sent men han går ikke i barnehage å viser ingen trøtthets tegn tidligere?
Jeg ser ikke forskjell når han blir «overtrøtt»?

Er dette under eller over stimuli?
Har pågodt i ukesvis, Har ikke lyst å droppe kvil for jeg mener den er viktig !

Ser så mye variert info på mett om anbefalt legging alt i fra 18.00-19.30
Men igjen barnehage er jo mye tøffere hverdag en uten?

Det er forferdelig

Min gutt brukte ikke kortere tid på å sovne om kvelden etter barnehagestart så jeg tror hvertfall ikke det er derfor det tar lang tid hos dere :) vi brukte 1-2 timer på legging både før og etter start i bhg. Jeg tror nok at det hos oss var sånn barnet bare var og at han nok sov for lenge på dagen. Men her må du bare prøve deg frem.
Når noe ikke fungerer kan det være verdt å forsøke noen endringer, også holde på i 1 hel uke. Dersom det ikke utgjør noen forksjell og det gamle fungerte bedre kan dere bare gå tilbake til det.

Jeg har ei på 15 mnd. Akkurat nå har hun denne rutinen: mellom 05:30 og 06 starter dagen. Mellom 11:30 og 12 legger jeg henne til lur sånn ca og hun får sove til maks 14. Men hun er ofte våken fra 13:30. Legger henne rundt 18:30-19 på kvelden avhengig av om hun sutrer mye eller ei og hvor lenge hun sov på dagtid, og hun sover som oftest innen 30 min. Som jeg synes er raskt sammenlignet med tiden vi brukte på å legge broren i samme alder.

Det eneste jeg kan tenke at kan fungere er å avslutte dagsøven litt før, feks ikke lenger enn 1,5 time også legge inn en tur ute etter middag om dere får til.
Håper noe funker for dere snart for det er så kjedelig å bruke såå mye tid på slutten av dagen til legging ❤️ Man trenger jo litt tid alene også

Enig i det veivalsa skriver. Barnehage er ikke alltid løsningen på god søvn. Ville også prøvd å redusere dagsøvnen noe. Har du prøvd å legge tidligere på kvelden? Tenker hvis han bruker 2-3 timer på å sovne når han legges kl 20. Tror jeg ikke han vil bruke noe lenger tid på å sovne hvis du legger kl 18.30 - 19.00, men da vil han sovne en god del tidligere på kvelden. En tur ut etter middag er også et godt tips. Noen barn er sånn at når de først viser trøtthetstegn er de egentlig overtrøtte og overtrøtte barn er nesten umulig å legge. Sier ikke at det gjelder dere, men vil bare nevne det.

• Liker
Reactions: HCS
Min la seg kl 20 i den alderen, å legge før var null poeng. Men min sluttet også å sove i bhg da han var 18 mnd, .

Enig i det veivalsa skriver. Barnehage er ikke alltid løsningen på god søvn. Ville også prøvd å redusere dagsøvnen noe. Har du prøvd å legge tidligere på kvelden? Tenker hvis han bruker 2-3 timer på å sovne når han legges kl 20. Tror jeg ikke han vil bruke noe lenger tid på å sovne hvis du legger kl 18.30 - 19.00, men da vil han sovne en god del tidligere på kvelden. En tur ut etter middag er også et godt tips. Noen barn er sånn at når de først viser trøtthetstegn er de egentlig overtrøtte og overtrøtte barn er nesten umulig å legge. Sier ikke at det gjelder dere, men vil bare nevne det.
Jeg tenkte å prøve idag. Han sov fra 12-14 jeg vekket han å la han 18.15. Han sovnet på 30 minitt som var utrolig. Men han våknet 45 minitt etter å har stresset i 3-4 timer. Jeg stressgriner akk nå

Vi har prøvt alt ifra 19-22, og han bruker somregen 2 timer usnsett, jeg er veldig stresset

Prøv å begrense luren til maks 1,5 time :) ❤️
Og uansett så løser det seg nok. Brukte eeeevigheter på å legge min første, nå er han 4 år og vi leser bare bok, sier natta også sovner han raskt i senga alene på rommet. Brukt kort tid på legging av han fra 2,5 år for da var han klar for å slutte med dagsoving.
Håper det ordner seg hos dere snart også!

Back
Topp