1 åring og plutselig endring i søvnmønster

Anni94

Elsker forumet
Vårspirene 2021
Fra 8 mnd til 12-13 mnd hadde vi en unge som digga søvn på natten og sov stortsett 19-7 uten oppvåkninger. Hvis hun våkna var det en kort byssesang som skulle til før hun sovna igjen i senga si.

Såååå plutselig! Skjedde litt mye i livet hennes med at rommet ble ferdig oppusset så hun flyttet inn på dette (sov alene på rom før også, men i et annet rom), og barnehagestart. Og hun stortrives i barnehagen og har fortsatt ikke tid til å si ha det når vi går. De to første ukene i barnehage gikk kjempefint, før søvnen begynte å tulle skikkelig.. Typ våkner og skriker 3t i strekk før hun kun sovner på oss, våkner med en gang vi legger henne ned i egen seng igjen. Dette skjedde sånn 50% av tiden første uka, de andre nettene sov hun rundt som hun pleier. Nå de siste 4 nettene ksjer det hver natt og hun roer seg ikke før hun får sove i armkroken til mor eller far, uansett hvor sta vi prøver å være..

Andre som har opplevd lignende? Er det bare en fase eller kan det være noe som plager henne? Typ allergi, nakkelåsninger (dette har hun hatt før som liten) eller annet? Hvor lenge vil en sånn fase vare og hvor mye ødelegger jeg med samsovinga i denne perioden ift de gode rutinene hun hadde fra før?
 
Har du sjekket om hun får tenner? Tror det er litt samme sak her, hun vil ikke ned fra fanget og hver gang jeg forsøker legge henne våkner hun og gråter, mot forrige uke da hun la seg til å sove videre med en gang jeg la henne i hennes seng. Så oppdaget jeg senere at hun har masse tenner på vei, og tenkte at da er det kanskje på sitt sted med ekstra kos hos foreldrene kanskje...
 
Ikke uvanlig at ting endrer seg litt når de små er rundt 12 mnd. Mye som skjer utviklingsmessig da inkl tenner. Alle mine har vært sånn, yngste er der nå. Mest sannsynlig bare en fase, men hvis du er bekymret så ville jeg tatt det opp med helsesøster
 
Dette kan være flere ting og det viktigste er uansett at dere ikke trenger å være bekymret for å ødelegge noe ved å starte samsoving igjen, flytte sengen hennes inn på rommet deres så hun kanskje kan ligge i sin seng og holde en i hånda, eller madrass på gulvet på hennes rom. Dette går over når det som plager henne er over. Gi henne den nærheten hun krever i mellomtiden ❤️ mitt barn har alltid kommet inn i de gamle gode rutinene igjen når han har vært klar. Kan ta en uke eller noen måneder.

Mulige ting
- innkjøring i bhg regnes som hvertfall 6 uker. Selv om hun synes det er greit å dra dit, kan avreagering skje på nattestid eller andre tider på døgnet. Mer tid borte fra foreldre kan gjøre at hun trenger mer nærhet på natt.

- 12 måneders søvnregresjon. Rundt ett år+/- er søvnmønstet til barnet i endring. I disse periodene vil de våkne opp i lett søvnfase, hvor de tidligere har sovet seg gjennom de lette søvnfasene. Barnet trenger ofte mer hjelp og støtte til å sovne igjen. Hyppige oppvåkninger er normalt i denne perioden. Dette skjer ca rundt 4mnd, 6mnd, 8mnd, 12 mnd og 18mnd. Ikke alle babyer er like påvirket av alle de ulike utviklingsstadiene av søvnmønster. Det rundt 8 og 12 mnd var definitivt verst her.

- tenner og særlig jeksler tenker jeg også vi. Jekslene kan sprenge og gjøre vondt i kjeven lenge før de begynner å bule i gommwn og bryte gjennom. Dette gjør mer vondt på natta for babyen.

Det går over, så bare hold ut og gjør det som fører til mest søvn for alle ❤️
 
Takk for svar dere ❤️ er livredd de søvnregresjonene, for fra 4-8 mnd våknet hun 1 gang i timen hele natta, men det var jo annerledes da vi amma på den tiden! Hun hsr ikke hatt noe reaksjon på de 4 tennene hun har fått, men det er ikke utenkelig at jekslene gjør litt vondere enn som så :) vi samsom hvertfal len uke og nå har hun hatt to netter i sengen sin igjen, så lov å håpe at det er over :angelic:
 
Fra 8 mnd til 12-13 mnd hadde vi en unge som digga søvn på natten og sov stortsett 19-7 uten oppvåkninger. Hvis hun våkna var det en kort byssesang som skulle til før hun sovna igjen i senga si.

Såååå plutselig! Skjedde litt mye i livet hennes med at rommet ble ferdig oppusset så hun flyttet inn på dette (sov alene på rom før også, men i et annet rom), og barnehagestart. Og hun stortrives i barnehagen og har fortsatt ikke tid til å si ha det når vi går. De to første ukene i barnehage gikk kjempefint, før søvnen begynte å tulle skikkelig.. Typ våkner og skriker 3t i strekk før hun kun sovner på oss, våkner med en gang vi legger henne ned i egen seng igjen. Dette skjedde sånn 50% av tiden første uka, de andre nettene sov hun rundt som hun pleier. Nå de siste 4 nettene ksjer det hver natt og hun roer seg ikke før hun får sove i armkroken til mor eller far, uansett hvor sta vi prøver å være..

Andre som har opplevd lignende? Er det bare en fase eller kan det være noe som plager henne? Typ allergi, nakkelåsninger (dette har hun hatt før som liten) eller annet? Hvor lenge vil en sånn fase vare og hvor mye ødelegger jeg med samsovinga i denne perioden ift de gode rutinene hun hadde fra før?

Som å høre vår ettåring... Var inne i et skikkelig godt spor hvor hun sov stort sett natta gjennom fra hun var rundt 12-14 mnd. Etter barnehagestart har søvnen vært helt kaos- vanskelig å legge, lange oppvåkninger på natt og sover dårlig i barnehagen. Har begynt å gå seg mer og mer til nå (våkner fortsatt en gang 50% av nettene da, men roer seg som regel etter 20-60 min). Hvordan er det for dere nå? Har det blitt bedre?
 
Som å høre vår ettåring... Var inne i et skikkelig godt spor hvor hun sov stort sett natta gjennom fra hun var rundt 12-14 mnd. Etter barnehagestart har søvnen vært helt kaos- vanskelig å legge, lange oppvåkninger på natt og sover dårlig i barnehagen. Har begynt å gå seg mer og mer til nå (våkner fortsatt en gang 50% av nettene da, men roer seg som regel etter 20-60 min). Hvordan er det for dere nå? Har det blitt bedre?
Det er heldigvis stortsett over ❤️ nå er hun jo 15 mnd, og jeg synes jaggu det varte en stund 1-2 mnd, men nå sover hun gjennom igjen 80% av nettene, men det hender fortsatt at hun ikke roer seg slik at vi må samsove, mens andre ganger er det nok å bysse litt å legge ned igjen. Men føler likevel vi kan puste lettet ut og at det gikk over av seg selv :) håper det er bedre for dere også nå!!
 
Fra 8 mnd til 12-13 mnd hadde vi en unge som digga søvn på natten og sov stortsett 19-7 uten oppvåkninger. Hvis hun våkna var det en kort byssesang som skulle til før hun sovna igjen i senga si.

Såååå plutselig! Skjedde litt mye i livet hennes med at rommet ble ferdig oppusset så hun flyttet inn på dette (sov alene på rom før også, men i et annet rom), og barnehagestart. Og hun stortrives i barnehagen og har fortsatt ikke tid til å si ha det når vi går. De to første ukene i barnehage gikk kjempefint, før søvnen begynte å tulle skikkelig.. Typ våkner og skriker 3t i strekk før hun kun sovner på oss, våkner med en gang vi legger henne ned i egen seng igjen. Dette skjedde sånn 50% av tiden første uka, de andre nettene sov hun rundt som hun pleier. Nå de siste 4 nettene ksjer det hver natt og hun roer seg ikke før hun får sove i armkroken til mor eller far, uansett hvor sta vi prøver å være..

Andre som har opplevd lignende? Er det bare en fase eller kan det være noe som plager henne? Typ allergi, nakkelåsninger (dette har hun hatt før som liten) eller annet? Hvor lenge vil en sånn fase vare og hvor mye ødelegger jeg med samsovinga i denne perioden ift de gode rutinene hun hadde fra før?

Min på 14 mnd har holdt på å styre slik den siste uka og vi har vært både utslitt og utålmodige. Oppdaget i dag at det har jo kommet to jeksler uten at vi har fårt det med oss, så det er ikke rart at det har vært trøblete :( Mom of the year :hilarious:
 
Min på 14 mnd har holdt på å styre slik den siste uka og vi har vært både utslitt og utålmodige. Oppdaget i dag at det har jo kommet to jeksler uten at vi har fårt det med oss, så det er ikke rart at det har vært trøblete :( Mom of the year :hilarious:
Haha ups! Fort gjort.. Her har hun kun fått 4 tenner, så vsr ikke det, men hun har aldri slitt når tennene kommer opp, men gjerne i forkant, så sånnsett kan det jo være det her også da, men tiden vil vise!
 
Back
Topp