1-åring fortsatt veldig avhengig av pupp

• Trådstarter Trådstarter NAlexandra
  • Opprettet Opprettet
N

NAlexandra

Guest
Jeg har en jente på 1 år som fortsatt er veldig avhengig av puppen og da spesielt på kvelden for å sove. Det blir ofte litt at hun sovner ved puppen også. (Og ja, jeg vet det er kjempe dumt, men det er sånn det har blitt.) Har fått henne et par ganger til å sovne uten oppi senga si, men da tar det ofte veldig lang tid. Hun reiser seg opp gang på gang og vil helst ikke ligge nede. Blir ofte veldig lei seg etter jeg har lagt henne ned etter noe runder opp og med. Jeg har ikke lyst til å gå igjennom noen skrikekur. Jeg håper etterhvert hun vil miste interessen for puppen for jeg har virkelig ikke lyst til å ta fra henne den. Det er helt greit for meg en stund til, men jeg skulle gjerne sett hun sovnet selv og at pappan også kunne hjulpet til med leggingen. Ikke tar hun smokk og heller ikke har hun en bamse eller en koseklut. Skulle gjerne sett hun hadde noe som kunne erstatter puppen litt videre, men har igrunn prøvd det meste. Noen som har noen erfaringer og noen tips til det jeg forteller over her så blir jeg veldig glad:-)

Tar hun flaske?:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Pappa bør vel egentlig bare kaste seg i det. Når han ikke kan tilby pupp, får hun heller ikke:)

25 uker <3

Takk for svar:-)
Hun aldri ville tatt flaske fra hun var liten, men kan jo være hun hadde tatt det nå. Har ikke prøvd på lenge, men tenker kanskje om det er dumt å begynne nå? Jeg har tenkt mye på det selv for da får hun ihverfall den kosen sånn sett:-) hun har ikke vært så ivrig på kumelk da.

Ja det er nok kanskje på tide at far kommer på banen igjen. Men jeg har så lyst til å få det til jeg også, jeg kvier meg vel litt for at far skal legge da jeg er redd det blir bare hyl og skrik:-( Men det kan jo selvfølgelig være det går veldig bra også. Hvor pleier/pleide dere å ta siste kveldsammingen?

Sent from my iPhone using BV Forum

Du kan prøve med lunkent vann i flaska? Kanskje hun bare ikke er så glad i melkesmaken? Jeg tror også det er lettere om mannen hjelper til, dere må bare prate sammen på forhånd om hvordan dere gjør det, og gjerne hvorfor :)

Jeg deler bare min erfaring. Har en baby på 7 mnd. Her måtte hun avvennes med å sovne på puppen (og byssing) da et ble et stort problem for oss. Det er jo ikke rart at de er avhengig av puppen for å sovne, når det er den måten de er vant til å sovne på.

Vi ble mye flinkere til å forberede henne på at hun skulle legge seg for kvelden - vi lagde en leggerutine som vi fremdeles følger slavisk. Vi gir henne full porsjon med grøt + erstatning kl 17:30, og begynner med leggerutinenen kl 18. Hun legges ned i senga ca. kl 18:20 og det tar 10-20 minutter før hun sovner. Deretter sover hun i 11-12 timer sammenhengende.

Tror det er viktig med forutsigbarhet da... at de kjenner igjen rutinene og skjønner at det snart er natta.

Det går jo ann å prøve med lunkent vann :-) er verdt et forsøk.

Jeg føler vi har vært alltid vært veldig gode med å holde våre faste rutiner på kvelden. Stort sett bading hver dag rundt 18.30, grøt rundt 19.00 og så tannpuss og kose litt i sofaen. Så går vi inn på rommet å legger henne rundt 19.30 og da får hun pupp. Kanskje jeg må prøve å amme ute i stua også får far ta det derfra. Hun hylskriker som oftest når hun blir lagt oppi senga, eller så reiser hun seg opp gang på gang. Noen ganger har det gått greit å bare legge meg i senga å overse litt av klagingen, så sovner hun tilslutt. Men det er når hun virkelig hylskriker det blir vanskelig. Da roer hun seg som oftest ikke før hun får pupp igjen, så det er vel kanskje der pappan bør komme på banen igjen he he:-) men jeg må også kunne legge henne uten denne puppen syns jeg

Jeg hadde det slik med mellomste (enda minste) han fikk pupp, og sovnet til den mens han var liten.. Etterhvert som han ble større halvsov han mens jeg Bærte han ned i senga.. Dette pågikk helt til han var 18 mnd og vi ble tvunget med puppeslutt pga medisin til meg.
Ja- vet det var feil av meg og la han sovne med pupp.. Men ble bare slik, og vi kosa oss <3 selv om det var litt slitsomt innimellom.
Det vi måtte til med da for å få han til og sovne uten pupp, var at pappa i begynnelsen (pga puppelukt) og etterhvert jeg, satt ved siden av senga med en hånd på han litt.. Så sovnet han fort fort- var nærheten han søkte. Holdt på med dette en stund, så gjorde vi oss ern (han var jo blitt så stor..) og vips så sovnet ham alene.. Ps han tok aldri smokk mens han hadde pupp, men ide vi slutta med pupp tok han sutte - kaldte puppen for puppe (han var jo store gutten) og det sa jeg om sutta også..

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Takk for svar bjørnemamma:-)

Det er vel det også at jeg koser meg litt med kveldsammingen, men man blir jo litt låst og blir litt lei til tider når bare jeg legger. Jeg kan godt tenkte meg å amme henne litt til, men at far også hjelper til. Om jeg legger henne ned i senga så begynner hun bare å skrike også begynner kampen med å reise seg opp og ned. Hvordan tok sønnen din det helt i starten? Og var han vant med at ammet han inne på soverommet?

Takk for svar bjørnemamma:-)

Det er vel det også at jeg koser meg litt med kveldsammingen, men man blir jo litt låst og blir litt lei til tider når bare jeg legger. Jeg kan godt tenkte meg å amme henne litt til, men at far også hjelper til. Om jeg legger henne ned i senga så begynner hun bare å skrike også begynner kampen med å reise seg opp og ned. Hvordan tok sønnen din det helt i starten? Og var han vant med at ammet han inne på soverommet?

Enig med deg at det var litt slitsomt også- og hver kveld være låst fast.. Selv om det er kos også da (savnet det ei stund etter vi slutta)
Jeg ammet han både ute i godstolen i stua og på sengekanten alt etter som (v besøk, veldig trøtt ol) De første kveldene var det opp og ned i senga mens pappa satt atme. Var litt gråt også, men han forsto jo litt- 18 mnd. Og så tok han sutten for første gang disse dagene. Men vi måtte holde ei hand på ryggen hans så han kjente at vi var der.. Da jeg tok over etter noen dager, brukte jeg å nynne litt lavt slik at han hørte at jeg var der.. Og så ble det slutt på handa på ryggen.. Og kun nynning.. Og så han opp da jeg måtte gå ut, sa jeg at mamma måtte tisse og kom snart tilbake.. Da sov han etter litt.. Var litt slitsomt dette møt og bare legge han etter pupp, men var bare en periode så var det over. Syntes det var helt ok å bruke den tida...
Masse lykke til

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

Back
Topp