09.09

Fru H skrev:
Jeg skjønner dere kjempegodt, dere må ikke misforstå meg =) 
Jeg sier bare at babyen har det aller, aller best av å være inne lengst mulig, det kan faktisk ikke diskuteres (unntatt om det er noe medisinsk som gjør at babyen må ut før, selvsagt); og at det er veldig vanlig å passere termindato. 

Ingen som misforstår deg, ikke jeg ihvertfall (du har helt rett) - vil bare føde/få ut babyen ASAP...hehe 

Ja, Hehe , det er lov til å være lei! Det må vi kunne tillate oss, spesielt om man har mye plager :)

Fru H skrev:
Det er faktisk funnet forskjeller i behov for hjelp i skolealder, konsentrasjon osv mellom barn født i uke 39 og i uke 40! Små forskjeller, men de er der. Så baby får bare bli så lenge den vil her for min del (men maks 11 dager over termindato!)
Leste en artikkel om det her om dagen og det er ganske interessant. 
Det ble blant annet diskutert at planlagte KS ikke burde tas så tidlig som de gjør pga disse funnene. Skal finne igjen link!

HER

Ja men da har svigermor kanskje rett da ;) Og hun er  tillegg lærer så de gutta har nok fått all mulig oppfølging på skolen regner jeg med! Får håpe babyene våre blir inne der til termin er passert da ;)

Fru H skrev:

IrisM skrev:
Jeg har 2 uker og 5 dager igjen til termin 29.september. Jeg føler imidlertid at tiden går fort, og er glad for å ha litt rolig tid før fødselen. Jeg jobbet 100% hele veien, og hadde min første permisjonsdag i dag.

Jeg var forøvrig hos jordmor i dag som målte symfyse-fundusmål til 39 cm!! Jordmor mente han virket stor, og lurte på om jeg burde få en ekstra ultralyd for å sjekke. Fikk ny kontroll om en uke hos en annen jordmor for å kunne få det vurdert av en annen også. Det ligger nok an til å bli en stor gutt, til tross for at han på ultralyd i uke 27 lå an til å bli 3600g. Ellers er det jo mulig det bare er mye fostervann? Noen erfaringer?

Jeg har termin likt med deg, men husker ikke siste sf-mål akkurat nå. 
Men jeg mener legen krysset av bittelitt over den røde streken. Jeg lå høyere tidligere i sv.skapet, men kurven har nå flatet litt ut. Jeg har forstått det slik at det er vanlig at den flater ut mot slutten, ettersom babyen snur seg med hodet ned og kommer lenger og lenger ned i bekkenet. Har babyen festet seg hos deg?
Man kan ha høye mål uten at det sier noe sikkert om babyens størrelse altså. Jeg hadde ikke ekstremt høye mål med storebror, men ut kom en plugg på 4880 gram og 54 cm. I tillegg hadde jeg store mengder fostervann, stor morkake osv, osv 

Jeg har ligget litt over gjennomsnittskurven, men godt innenfor normalen til nå. Magen har imidlertid vokst de siste ukene, og jeg ligger nå utenfor normalområdet - ja, nesten utenfor skjemaet som bare går til 40 cm!

Det skal sies at jeg bare er 155cm høy. Storebror var imidlertid også relativt stor med sine 4090g, 56cm og 39cm rundt hodet. Det ble en tøff fødsel sist hvor han blant annet måtte hjelpes ut med vakum. Denne gangen er imidlertid planen å føde på ABC klinikken på Ullevål, og da er ikke vakum noe alternativ. Håper derfor at ting går lettere denne gang, men er veldig spent... Hodet er fremdeles bevegelig, men han ligger med det godt ned i bekkenet.

Er symfyse-fundus målet avhengig av hvordan babyen ligger?
Kan det tenkes at det bare er mye fostervann, eller må man regne med en stor plugg?
Noen andre som også ligger i utkanten av skjemaet?  ...og som har fått målt babyen på ekstra ultralyd?

Jeg lå ho høyt med storebror, men ikke utenfor det grønne feltet. Jeg har hvertfall fått beskjed om at leie, fostervann og mors kroppsbygning kan spille inn på sf-målet.

Sist ja var hos jordmor låg ja längst upp på sf målet 40cm! skrev ett inlägg om de! ( Nu har jag offisiellt PANIK) men var hos min lege idag och så var de inte alls och hon sa att hon mätt fel. KUL för ja vart ju såklart jätte orolig! Men nu ligger ja precis under de röda strecket istället. Hellre de!. 39 uker idag.

Så bra at du ble beroliget etter kontrollen hos legen!
Jeg satser på at det bare var babyens leie, samt masse fostervann som gjorde at målet ble stort nå sist. Det er helt i orden om babyen skulle vise seg å være rundt 4 kg, men jeg vil helst unngå en tøff fødsel grunnet kjempebaby! Håper i alle fall at de sender meg til en ekstra ultralyd neste uke, dersom det skulle vise seg at målet er like høyt da. Greit å være forberedt... Ja, så forberedt som det går an å være før en fødsel...

Ja det er vanskeligå forberede seg uansett, synes jeg. 
Her er det fare for at det blir ks om babyen er like stor som sist og ligger like dårlig til...
Så vi får se =)

Her er det fare for at det blir ks om babyen er like stor som sist og ligger like dårlig til...
Så vi får se =)

Så vi får se =)

Back
Topp