09.09

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
og ingen fødsel her... Ville føde idag haha....
Nå begynner det å komme flere babyer, håper ikke vi resterende trenger å gå overtid :)

Går og kjenner etter tegn på fødsel hele tiden jeg nå. Noen dager er jeg bare så lei av å være tung og stor... Feks idag :p

UL og menstermin idag og null baby.. ikke lenge igjen uansett da ;)

Nei, det er ikke lenge igjen nå:) Håper at din lille baby melder sin ankomst en av dagene :)

Har termin 24. september... *ventevente* 2 uker igjen idag... Hva skal jeg finne på? Hehe... ;) Når er din termin?

Det virker veldig utbredt at man ikke vil gå på overtid. 
Jeg lurer på om folk er klar over at det er like normalt å gå litt over, som å få litt før?

For å kunne si at et svangerskap er ca 40 uker langt, MÅ jo noen føde før og noen etter, for å komme frem til det gjennomsnittet, og man er faktisk egentlig ikke "overtidig" før uke 42. 
Hehe, ikke misforstå meg altså, jeg skjønner at man blir utålmodig nå mot slutten og lengter etter å få sett babyen sin. 
Men babyen har god nytte av hver eneste dag den får være lenger i magen, selvom den er til termin fra uke 37!

Jeg har 2 uker og 5 dager igjen til termin 29.september. Jeg føler imidlertid at tiden går fort, og er glad for å ha litt rolig tid før fødselen. Jeg jobbet 100% hele veien, og hadde min første permisjonsdag i dag.

Jeg var forøvrig hos jordmor i dag som målte symfyse-fundusmål til 39 cm!! Jordmor mente han virket stor, og lurte på om jeg burde få en ekstra ultralyd for å sjekke. Fikk ny kontroll om en uke hos en annen jordmor for å kunne få det vurdert av en annen også. Det ligger nok an til å bli en stor gutt, til tross for at han på ultralyd i uke 27 lå an til å bli 3600g. Ellers er det jo mulig det bare er mye fostervann? Noen erfaringer?

Fru H skrev:
Jeg lurer på om folk er klar over at det er like normalt å gå litt over, som å få litt før?

For å kunne si at et svangerskap er ca 40 uker langt, MÅ jo noen føde før og noen etter, for å komme frem til det gjennomsnittet, og man er faktisk egentlig ikke "overtidig" før uke 42. 
Hehe, ikke misforstå meg altså, jeg skjønner at man blir utålmodig nå mot slutten og lengter etter å få sett babyen sin. 
Men babyen har god nytte av hver eneste dag den får være lenger i magen, selvom den er til termin fra uke 37!

Jer er veldig innstilt på å gå overtid, men vil bare at dagene fram til termin skal gå litt fortere ;) Pluss at de dagene jeg har veldig vondt og er tung vil jeg bare ha han ut asap! ;) Men jeg har ikke tenkt å sette i gang noen fødsel før det er nødvendig for å si d sånn ;) Men siden jeg er førstegangsfødende så går jeg hver dag og kjenner etter etter tegn på at noe skjer siden jeg ikke vet hvordan det kjennes ut. Tror det er ganske normalt ;)
Uansett ikke lenge igjen nå for noen av oss! 

Fru H skrev:

Jer er veldig innstilt på å gå overtid, men vil bare at dagene fram til termin skal gå litt fortere ;) Pluss at de dagene jeg har veldig vondt og er tung vil jeg bare ha han ut asap! ;) Men jeg har ikke tenkt å sette i gang noen fødsel før det er nødvendig for å si d sånn ;) Men siden jeg er førstegangsfødende så går jeg hver dag og kjenner etter etter tegn på at noe skjer siden jeg ikke vet hvordan det kjennes ut. Tror det er ganske normalt ;)

Fru H skrev:

Fru H skrev:

IrisM skrev:
Jeg har 2 uker og 5 dager igjen til termin 29.september. Jeg føler imidlertid at tiden går fort, og er glad for å ha litt rolig tid før fødselen. Jeg jobbet 100% hele veien, og hadde min første permisjonsdag i dag.

Jeg var forøvrig hos jordmor i dag som målte symfyse-fundusmål til 39 cm!! Jordmor mente han virket stor, og lurte på om jeg burde få en ekstra ultralyd for å sjekke. Fikk ny kontroll om en uke hos en annen jordmor for å kunne få det vurdert av en annen også. Det ligger nok an til å bli en stor gutt, til tross for at han på ultralyd i uke 27 lå an til å bli 3600g. Ellers er det jo mulig det bare er mye fostervann? Noen erfaringer?

Jeg har termin likt med deg, men husker ikke siste sf-mål akkurat nå. 
Men jeg mener legen krysset av bittelitt over den røde streken. Jeg lå høyere tidligere i sv.skapet, men kurven har nå flatet litt ut. Jeg har forstått det slik at det er vanlig at den flater ut mot slutten, ettersom babyen snur seg med hodet ned og kommer lenger og lenger ned i bekkenet. Har babyen festet seg hos deg?
Man kan ha høye mål uten at det sier noe sikkert om babyens størrelse altså. Jeg hadde ikke ekstremt høye mål med storebror, men ut kom en plugg på 4880 gram og 54 cm. I tillegg hadde jeg store mengder fostervann, stor morkake osv, osv 

lillepolly skrev:

Fru H skrev:

Jeg skjønner tanken veldig godt altså, og setter det selvsagt litt på spissen i innlegget mitt. 
Men generelt sett synes jeg det går igjen (ikke bare her inne altså!), at veldig mange nærmest forventer å føde til termindato, men "til termin" er jo litt før og litt etter. Og i det man bikker termindatoen er alt helt forferderlig :-p
Jeg har en liten tanke om at man kanskje blir veldig opphengt i den eksakte datoen på en måte. 

Fru H skrev:

Jeg skjønner tanken veldig godt altså, og setter det selvsagt litt på spissen i innlegget mitt. 
Men generelt sett synes jeg det går igjen (ikke bare her inne altså!), at veldig mange nærmest forventer å føde til termindato, men "til termin" er jo litt før og litt etter. Og i det man bikker termindatoen er alt helt forferderlig :-p
Jeg har en liten tanke om at man kanskje blir veldig opphengt i den eksakte datoen på en måte. 

Jeg skjønner hva du mener ;) Er vel noe med at man forholder seg til den dumme datoen i nesten 9 mnd og da er det skuffende når man ikke finner et eneste tegn på fødsel! Mange har jo et håp om at man skal være den "heldige" delen av statistikken som føder før termin. Men samboeren min er født 10 dager etter termin og broren hans nesten 3 uker før termin og de er veldig forskjellige. Dvs samboeren min lærer seg alt med en gang og er flink i det meste han gjør og lærte seg å gå når han var 9 mnd. Mens broren var treigere igang. Om det har en sammenheng med når de ble født vet jeg ikke, men kanskje? Skulle vært sånn at termin var når man var 42 uker slik at man ble satt i gang på termindatoen i stedet ;) Hehehe.... 

Det er faktisk funnet forskjeller i behov for hjelp i skolealder, konsentrasjon osv mellom barn født i uke 39 og i uke 40! Små forskjeller, men de er der. Så baby får bare bli så lenge den vil her for min del (men maks 11 dager over termindato!)
Leste en artikkel om det her om dagen og det er ganske interessant. 
Det ble blant annet diskutert at planlagte KS ikke burde tas så tidlig som de gjør pga disse funnene. Skal finne igjen link!

HER

Skjønner det der med at de har godt av være i magen lengst mulig og alt det der men for min egen del er jeg meget lei - og vil helst ha han ut NÅ. Når plagene går utover tilværelsen og samholdet med familien - ja, da sier psyken nok er nok!!

Men det skjer når det skjer - skulle bare visst NÅR.. 

Hali skrev:

Skjønner det der med at de har godt av være i magen lengst mulig og alt det der men for min egen del er jeg meget lei - og vil helst ha han ut NÅ. Når plagene går utover tilværelsen og samholdet med familien - ja, da sier psyken nok er nok!!

Men det skjer når det skjer - skulle bare visst NÅR.. 

Sign :)

Sånn som nå i natt, har sovet litt, men måtte stå opp pga de plagsomme kynnerne...Jeg vil SOVE nå! Hehe.. Har også vært mye kvalm i det siste, så merker at det er like før..
Var akkurat slik forrige gang også, og mistet matlysten litt på slutten..

Håper vi alle snart sitter med en liten søt bebis i armene <3 Det kan skje idag, eller om 2 uker..Liten forundringspakke hehe

Jeg skjønner dere kjempegodt, dere må ikke misforstå meg =) 
Jeg sier bare at babyen har det aller, aller best av å være inne lengst mulig, det kan faktisk ikke diskuteres (unntatt om det er noe medisinsk som gjør at babyen må ut før, selvsagt); og at det er veldig vanlig å passere termindato. 

Back
Topp