0 Rhesus Neg.

fiffigfrøken

Glad i forumet
Jadda, vært hos legen på 2 sv.kontroll, alt var fint, men jeg hadde visstnok blodtype 0 rh negativ , som kan gjøre det vanskelig for meg i fremtidlige savangerskap, dersom nusket i magen er positiv. Vi får jo bare se, blir fulgt opp med blodprøver i uke 32 og 36.

Ellers var alt flott, kun gått opp 3 kg, noe legen mente var lite, bra blodtrykk ----

Fikk høre hjertelyden, veldig deilig... 140 lå den på.

[:)]

Ja, det var jo en god samfunnstjeneste:)

Jeg er også blodtype 0 Rhesus neg. Før jeg ble gravid med førstemann trodde jeg at jeg var rhesus positiv, så ble litt forundret da blodprøvene etterhvert viste at jeg var negativ. Det ble tatt nye prøver, tror det var i uke 28 og en til, for å se om jeg hadde dannet antistoffer. Fikk aldri svar på den siste før fødsel, så er usikker på om jeg hadde dannet antistoffer da. Marie ble født, og det viste seg at hun var blodtype 0 positiv. Mener å huske at jeg fikk en sprøyte dagen etter fødsel, som skulle forhindre kroppen min fra å danne antistoffer. Dessverre er det ikke alltid den funker helt optimalt....

Når jeg nå ble gravid med nr. 2 (dette sv.skapet) viste de første blodprøvene at jeg hadde dannet antistoffer. Vi vet jo ikke hvilken blodtype dette fosteret har, men dersom det også er Rhesus pos., er det en viss risiko for at antistoffene i blodet mitt kan skade de røde blodlegemene i fosterets blod. Er fosteret derimot Rhesus neg., vil det ikke være noe problem. Men det finner vi jo ikke ut før barnet er født...så i mellomtiden følges jeg opp av en overlege på føde poliklinikk, og det taes jevnlige blodprøver for å sjekke om mengden antistoff øker eller ikke. Nå ligger det på titer 8 (titer er visst navn på en metode de bruker for å måle konsentrasjonen av antistoff), som er ganske lavt (og det er bra!), men dersom det stiger vesentlig, må de følge med mer, og jeg vil i så fall bli henvist til Rikshospitalet. Det blir også sjekket med UL at fosteret har det bra, og de holder bl.a. utkikk etter væskeansamlinger.

Mamma er også = Rhesus neg., og hennes førstefødte var Rhesus pos., men heldigvis var både jeg og søsteren min som kom etterpå, Rhesus neg.

*krysser fingrene for at lille mini i magen er Rhesus neg.*

Krysser fingrene for deg og bebisen, JellyBelly! :) Får håpe jeg slipper å gå gjennom det samme som deg med nestemann... Håper bebisen vår er negativ!

Fikk også vite i dag da jeg var hos legen at jeg hadde slik rehsus negativ eller va det heter. Hun sa at det er ikke problem for 1. gangsfødende, men at det kan bli det når jeg skal ha nummer 2. Men skal få oppfølgning i det. Legen sa også at om samboeren min har positiv vil babyen ha positiv..

Det er ikke garantert at barnet blir positiv om barnefar er det, for det fins to alleler som føres videre; enten negativ eller positiv, og det kommer ann på hvilken allele som slår inn. Litt komplisert, men altså ingen garanti før man får sjekket barnets blodtype (har studert medisin gr.fag, så kan litt om dette)!

ORIGINAL: fiffigfrøken

Det er ikke garantert at barnet blir positiv om barnefar er det, for det fins to alleler som føres videre; enten negativ eller positiv, og det kommer ann på hvilken allele som slår inn. Litt komplisert, men altså ingen garanti før man får sjekket barnets blodtype (har studert medisin gr.fag, så kan litt om dette)!

Ja, dette har jeg også klart å tenkt meg fram til (husker faktisk noe jeg har lært på skolen[:D]) MEn nå er vi ikke helt sikre på blodtypene bakover i slekta. Jeg vet at samboer er rh pos., og jeg mener å huske at begge hans foreldre er det også. Rh pos.-genet er vel dominant, så har du først fått en Rh pos.-allele, så får du blodtype Rh pos., stemmer ikke det? Så siden jeg er Rh neg., vet jeg at jeg har arvet en Rh neg.-allele hver fra Mamma og Pappa, men Samboern min kan være ++ eller +-, så da er det vel 3/4 sjanse for at barna våre blir +? Eller er jeg på jordet nå?
Altså, er han ++, er det jo helt sikkert at alle barna våre blir Rh pos., og dersom han er +-, er 50/50. Men siden vi ikke vet om han er ++ eller +-, kan vi vel si at sjansen er 75/25 for at barna blir ++ framfor --?

Jeg er også rhesus negativ. Dette blir mitt første barn, men ikke min første graviditet da jeg har mistet før. Det som da skjedde, var at jeg fikk en fin liten sprøyte i stumpen rett etter inngrepet jeg måtte gjennom.
De sier det visstnok ikke er noe dramatikk i å være rhesus negativ, fordi det så enkelt behandles med den fine sprøyta. Begge mine foreldre har positive blodtyper, men man kan like gjerne få en negative en selv, så er en grei rutine å alltid sjekke blodtype. [:D]

ME TOOO [:D] Har alltid visst at jeg var resus minus, men syntes det var kjempe moro da papirene fra legen sa at jeg var det og at jeg ikke hadde dannet noen antistoffer enda. [:)]
Skulle ønske at jeg kunne gi blod. Det skulle jeg virkelig, men når man har piercing og plugger, lar de meg ikke få lov :(( Jeg ville tatt all verdens tester for å vise at blodet mitt er friskt, men får allikevel ikke lov til å donere [:(] Kan ta ut piercingen og sånn, men er fortsatt litt for glad i de [;)]

Hva med O Rh positiv da? Har det no å si?? Har ikke peiling på sånt som blodtyper..

ORIGINAL: Carina...

ME TOOO [:D] Har alltid visst at jeg var resus minus, men syntes det var kjempe moro da papirene fra legen sa at jeg var det og at jeg ikke hadde dannet noen antistoffer enda. [:)]
Skulle ønske at jeg kunne gi blod. Det skulle jeg virkelig, men når man har piercing og plugger, lar de meg ikke få lov :(( Jeg ville tatt all verdens tester for å vise at blodet mitt er friskt, men får allikevel ikke lov til å donere [:(] Kan ta ut piercingen og sånn, men er fortsatt litt for glad i de [;)]

Qoute fra boka mi:
"Hvis blodtypen din er rhesus minus, kan det oppstå problemer hvis babyen din har arvet en rhesus pluss-blodtype av partneren din. Immunsystemet ditt kan da produsere antistoffer mot babyens røde blodceller, noe som gir blodmangel og smerte hos babyen i livmoren og blod mangel og gulsot etter fødsel. Rhesus statusen er sjeldent et problem for en førstegangsfødenden, men hvis du blir utsatt for babyens blod under fødselen, kan du utvikle antistoffer som kan forårsake problemer under en senere graviditet. derfor blir alle rhesus-negative mødre undersøkt for antistoffet anti-D når e tar blodprøver. Alle rhesus-negative mødre som føder en rhesus-positivt barn, år en sprøyte med anti-D 72 timer etter fødselen."
Vi får også 2 ekstra oppfølginger i løpet av svangerskapet. Det gjør ihvertfall jeg...

Håper det hjalp litt på nysgjerrigheten. [:D]

Qoute fra boka mi:
"Hvis blodtypen din er rhesus minus, kan det oppstå problemer hvis babyen din har arvet en rhesus pluss-blodtype av partneren din. Immunsystemet ditt kan da produsere antistoffer mot babyens røde blodceller, noe som gir blodmangel og smerte hos babyen i livmoren og blod mangel og gulsot etter fødsel. Rhesus statusen er sjeldent et problem for en førstegangsfødenden, men hvis du blir utsatt for babyens blod under fødselen, kan du utvikle antistoffer som kan forårsake problemer under en senere graviditet. derfor blir alle rhesus-negative mødre undersøkt for antistoffet anti-D når e tar blodprøver. Alle rhesus-negative mødre som føder en rhesus-positivt barn, år en sprøyte med anti-D 72 timer etter fødselen."
Vi får også 2 ekstra oppfølginger i løpet av svangerskapet. Det gjør ihvertfall jeg...

Håper det hjalp litt på nysgjerrigheten. [:D]

Så selvfølgelig etterhvert at du lurte på positiv og ikke negativ, etter at alt var skrevet... Jaja.. hvis folk lurer så er det postet nå.. [:D]

ORIGINAL: Jellybelly

Ja, dette har jeg også klart å tenkt meg fram til (husker faktisk noe jeg har lært på skolen[:D]) MEn nå er vi ikke helt sikre på blodtypene bakover i slekta. Jeg vet at samboer er rh pos., og jeg mener å huske at begge hans foreldre er det også. Rh pos.-genet er vel dominant, så har du først fått en Rh pos.-allele, så får du blodtype Rh pos., stemmer ikke det? Så siden jeg er Rh neg., vet jeg at jeg har arvet en Rh neg.-allele hver fra Mamma og Pappa, men Samboern min kan være ++ eller +-, så da er det vel 3/4 sjanse for at barna våre blir +? Eller er jeg på jordet nå?
Altså, er han ++, er det jo helt sikkert at alle barna våre blir Rh pos., og dersom han er +-, er 50/50. Men siden vi ikke vet om han er ++ eller +-, kan vi vel si at sjansen er 75/25 for at barna blir ++ framfor --?

Skal vi sjå, her må jeg holde tunga rett i munnen ser jeg[8D]
Ja, om det posititve allelet fra pappa føres videre, selv om du er negativ, blir barnet positivt: dermed ingen problemer (pos. er dom.).
For å gjøre det litt enkelt: Det er veldig vanskelig å "regne" seg frem til hvordan det blir utfra pappas forutsetninger, for det er ikke sikkert han bærer 2 pos. alleler selvom begge hans foreldre er positve, det vet man ikek mm. man tar en komplisert DNA-test etc... Så i praksis, sånn det ser ut i dag, så er det 50/50% for at barnet blir negativt/positivt.

Mamma er negativ, pappa er jeg litt usikker på, men min søster er postitv, jeg er negativ, og ,min lille halvøster er positiv. Jeg blir ikke klok på det! Men men. Syns dette med genetikk er veldig spennende, altså.

ORIGINAL: Jellybelly

Skal vi sjå, her må jeg holde tunga rett i munnen ser jeg[8D]
Ja, om det posititve allelet fra pappa føres videre, selv om du er negativ, blir barnet positivt: dermed ingen problemer (pos. er dom.).
For å gjøre det litt enkelt: Det er veldig vanskelig å "regne" seg frem til hvordan det blir utfra pappas forutsetninger, for det er ikke sikkert han bærer 2 pos. alleler selvom begge hans foreldre er positve, det vet man ikek mm. man tar en komplisert DNA-test etc... Så i praksis, sånn det ser ut i dag, så er det 50/50% for at barnet blir negativt/positivt.

Mamma er negativ, pappa er jeg litt usikker på, men min søster er postitv, jeg er negativ, og ,min lille halvøster er positiv. Jeg blir ikke klok på det! Men men. Syns dette med genetikk er veldig spennende, altså.

Trodde det var da det potensielt kunne bli problemer jeg..at det er hvis barnet er Rh neg. at det ikke blir noe problem...?

Ja, det er kjempespennende med genetikk! Skulle bare ønske jeg hadde tatt litt smartere valg hva skole angår. Gikk musikklinja, og har bare hatt vanlig naturfag, ikke kjemi, fysikk eller biologi..skulle så gjerne lært meg mer om dette. Får vel kjøpe meg noen fagbøker og ta et "selvstudium"[;)]

Sorry- skrivefeil!!! Mente selvføleglig om barnet er negativt så blir det ingen problemer. Derimot, om barnet er positivt kan man få problemer i neste sv.skap, og vil bli fulgt mye tettere opp.

Back
Topp