Jeg er også blodtype 0 Rhesus neg. Før jeg ble gravid med førstemann trodde jeg at jeg var rhesus positiv, så ble litt forundret da blodprøvene etterhvert viste at jeg var negativ. Det ble tatt nye prøver, tror det var i uke 28 og en til, for å se om jeg hadde dannet antistoffer. Fikk aldri svar på den siste før fødsel, så er usikker på om jeg hadde dannet antistoffer da. Marie ble født, og det viste seg at hun var blodtype 0 positiv. Mener å huske at jeg fikk en sprøyte dagen etter fødsel, som skulle forhindre kroppen min fra å danne antistoffer. Dessverre er det ikke alltid den funker helt optimalt....
Når jeg nå ble gravid med nr. 2 (dette sv.skapet) viste de første blodprøvene at jeg hadde dannet antistoffer. Vi vet jo ikke hvilken blodtype dette fosteret har, men dersom det også er Rhesus pos., er det en viss risiko for at antistoffene i blodet mitt kan skade de røde blodlegemene i fosterets blod. Er fosteret derimot Rhesus neg., vil det ikke være noe problem. Men det finner vi jo ikke ut før barnet er født...så i mellomtiden følges jeg opp av en overlege på føde poliklinikk, og det taes jevnlige blodprøver for å sjekke om mengden antistoff øker eller ikke. Nå ligger det på titer 8 (titer er visst navn på en metode de bruker for å måle konsentrasjonen av antistoff), som er ganske lavt (og det er bra!), men dersom det stiger vesentlig, må de følge med mer, og jeg vil i så fall bli henvist til Rikshospitalet. Det blir også sjekket med UL at fosteret har det bra, og de holder bl.a. utkikk etter væskeansamlinger.
Mamma er også = Rhesus neg., og hennes førstefødte var Rhesus pos., men heldigvis var både jeg og søsteren min som kom etterpå, Rhesus neg.
*krysser fingrene for at lille mini i magen er Rhesus neg.*