❤️ Det største i verden ❤️

OdaM97

PCOS og veien mot en graviditet
Da henger jeg meg på og skriver litt dagbok. Kommer nok ikke til å skrive her hver dag, men kanskje når jeg har ting på hjertet og trenger noen utblåsninger!

Den dagen jeg fylte 16 år, og fortsatt ikke hadde fått mensen begynte jeg å bekymre meg for at det var noe galt.
Dro til fastlegen min og ble henvist til Gynokolog med en gang, og fikk time ganske kjapt.
Gynokologen fant mange cyster på begge eggstokkene og jeg fikk diagnosen PCOS. Jeg begynte da på p-piller for å kunne ha en så normal syklus som mulig, og selvfølgelig en beskyttelse for å ikke bli gravid. Etter dette har jeg ikke gått til samme Gynokolog fordi jeg ikke følte meg så komfortabel med henne.
Yasmin gikk jeg på i nesten ett år, før jeg begynte å kaste opp helt plutselig, og dette mest sannsynlig pga. P-pillene.

Jeg gikk uten noen måneder, og gikk på nytt til fastlegen for å få nye som kroppen tålte. Ble da satt på noen som visstnok var helt nye på markedet og som ikke skulle ha så mye hormoner i seg. Husker ikke navnet på disse, men... Gikk helt fint med disse frem til mensen kom, dette er ca. Seks uker siden. Den uken jeg hadde mens dro jeg til en Gynokolog i Tønsberg som skal være spesialist på kvinnesykdommer som jeg har, for en vanlig skjekk og videre oppfølging. Der fikk jeg metformin og fikk beskjed om å bytte over til microgynon, denne skulle fungere godt på oss med PCOS. Jeg begynte på disse når det forrige brettet var ferdig, men blødningene stoppet aldri igjen etter det. Fikk sterke smerter i magen, ved eggstokkområdet og måtte gå til legen med det. Han ville sette meg på enda et nytt merke, diane fikk jeg denne gangen. Jeg tok vel kun to piller av disse, men fant heller ut at jeg ville slutte på alt av prevensjon. Han henviste meg også videre til sykehuset, så jeg fikk sjekket opp dette ordentlig, men fikk ikke time før 12.mai. Mens jeg gikk disse to dagene med diane, øke smertene og blødningene gikk på, og bestemte meg for å dra inn på legevakten. Der sa legen jeg var hos at jeg også burde slutte på alt av p-piller til kroppen hadde kommet til seg selv igjen, og han virket veldig sjokkert over at jeg hadde fått beskjed om å bytte mellom så mange merker uten pause. Han rådet meg til å gå tilbake til fastlegen min for å prøve å få litt fortgang i henvisningen til sykehuset, og jeg dro dit når helgen var over.

Svigermora mi ringte sykehuset mandag morgen og fikk beskjed om at de syns jeg burde komme inn samme dagen, men at jeg trengte en hastehenvisning fra legen. Jeg dro til fastlegen min litt senere den mandagsmorgenen, og fikk komme inn.
Der forteller legen meg at disse smertene og blødningene ikke var noe farlig, uten at han hadde skjekket dette. Han sa han ikke kunne gi meg noen hastetime på sykehuset fordi jeg ikke hadde hatt vondt nok og jeg var heller ikke syk nok.
Jeg var kjemperedd for at det kunne være både det ene og det andre, og klarte ikke å roe meg med det han sa.

Ferdig hos fastlegen dro jeg sammen med svigermora mi inn på legevakten i håp om at jeg fikk bedre hjelp der.
Jeg forklarte situasjonen på nytt og fikk time samme uke.

Jeg var derfor på sykehuset i går, og bra for den tullete fastlegen jeg har, så var det heldigvis ikke noe galt med meg. Jeg har mindre cyster en noengang, og legen måtte til og med dobbelsjekke med meg om det var PCOS jeg hadde. Da ble jeg super lykkelig og fikk et håp om at det kanskje ikke vil bli så vanskelig for meg å bli gravid likevel!

Vi har bestemt oss for å starte prøvingen om et år, og forventer at det vil ta litt til å bli gravide, mens nå bruker vi tiden på å bli kjent med kroppen min, og ser om jeg kanskje med hjelp av metformin til å en så normal syklus som mulig. Nå bruker vi ingen prevensjon, og samboeren min bryr seg jo ikke noe om å bruke kondom eller å unngå å komme inni meg så det virker ikke som om det gjør noe om jeg blir gravid i mellomtiden akkurat.
Så dette blir veldig veldig spennende tid!
 
Er så mange blandede følelser om dagen..
Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke vil gå på noe mer prevensjon, og at han får stå for det selv om han ikke vil at jeg skal bli gravid enda.
Han sier han syns det er tidlig enda og at han ikke vil få barn enda. Men når jeg spørr han hvorfor han ikke tar noen form for ansvar for at det ikke skal skje, svarer han bare med at han glemmer det eller ikke tenker på det..

Hvordan skal jeg tolke dette?
Jeg tror jeg har eggløsning nå også, og vi har hatt sex nesten hver dag nå og uten at vi har brukt noen form for prevensjon, så hva om vi er så "heldige/uheldige" at vi blir gravide?
 
Jeg skjønner jo at du som kanskje (?) har pcos har litt hastverk med å bli gravid, men jeg syns nok at dere bør snakke mer om en evt graviditet. Dere er veldig unge, og jeg tror nok ikke samboeren din tar et veldig gjennomtenkt valg når han ikke bruker kondom eller hopper av i svingen. Dere må nesten være klar for barn begge to, selv om det kan ta år før det skjer noe. Og hva om du blir gravid? Blir kjempeglad og så mister (noen med pcos sliter jo med gjentatte sa) - hva om han da sitter der og egentlig er lettet? Hvordan vil du føle det da?
 
Det er sant...
Vi har snakket mye om det og han sier han gjerne vil ha barn, men plutselig begynner han å nøle innimellom, og det er det jeg ikke helt forstår.
Jeg sier jo til han at han får ta ansvar om han ikke er klar for barn enda, men det virker som om han gir litt f... I det også?!
Jeg aner ikke hvordan jeg skal tolke det, og når jeg snakker med han om det så sier han at han glemmer å kjøpe kondomer eller glemmer å hoppe av i svingen..
Sånn som jeg tenker, så tenker jeg det han han innerst inne gjerne vil ha barn nå, men ikke vil innrømme det, eller at han er redd for ett eller annet..
 
Det er sant...
Vi har snakket mye om det og han sier han gjerne vil ha barn, men plutselig begynner han å nøle innimellom, og det er det jeg ikke helt forstår.
Jeg sier jo til han at han får ta ansvar om han ikke er klar for barn enda, men det virker som om han gir litt f... I det også?!
Jeg aner ikke hvordan jeg skal tolke det, og når jeg snakker med han om det så sier han at han glemmer å kjøpe kondomer eller glemmer å hoppe av i svingen..
Sånn som jeg tenker, så tenker jeg det han han innerst inne gjerne vil ha barn nå, men ikke vil innrømme det, eller at han er redd for ett eller annet..
Tja ambivalens rundt dette er jo ikke helt ukjent for meg. Er man med på leken og det der... Men om han er like ung som deg så tror jeg nok at manglende evne til å overveie konsekvenser av egne handlinger kan være viktig. Særlig siden han nok ikke har tenkt like lenge på barn som du har.

Du går kjøpe kondomer du og be ham bruke dem til han har bestemt seg.
 
Jeg er 18, og han er 20. Kan godt hende det er som du sier ja, men det er ganske frustrerende når han sier han gjerne vil ha barn, men så nøler han innimellom!
Men jeg får smøre meg med tålmodighet, og håpe han er klar snart! ☺️
 
Jeg er 18, og han er 20. Kan godt hende det er som du sier ja, men det er ganske frustrerende når han sier han gjerne vil ha barn, men så nøler han innimellom!
Men jeg får smøre meg med tålmodighet, og håpe han er klar snart! ☺️
Dere er unge :) Henger meg på det som er sagt. Gutter er så umodne når det gjelder dette, gi han kondomer og pass på at han bruker til han har bestemt seg, lurt så ikke forholdet ryker når han får sjokk fordi du er gravid. Tenker worst case nå altså. Viktig at begge er 100% med - så dere kan dele gleder og sorger SAMMEN :) Jeg har virkelig hatt behov for genuin trøst fra min kjære, vi har hatt mange skuffelser og gleder gjennom prøvingen(2 SA). Må være to om dette! :) så, la han få tid, ta en prat med han når det passer seg, hør hva bekymringene hans er - det gjorde jeg med min - det hjalp å prate ut om hva HAN var redd for. De uroer seg veldig disse mannfolka ;)

Har dere vært kjærester lenge? :)
 
Ja, tror det kanskje er det lureste.

Høres sikkert veldig klisje ut, men jeg VET at det er han jeg skal ha barn med og leve livet mitt sammen med, og etter at jeg fikk diagnosen PCOS så har ønsket om barn bare økt og økt.

Jeg forstår han veldig godt også, vi er veldig unge, men jeg blir veldig frustrert når han er med den ene dagen også er han ikke med den andre dagen... Han sier han ikke vil ha barn enda, men driter jo i kondom og hopper aldri av i svingen, så et lite ønske må jo være der tenker jeg, hvis ikke ville han vel nektet?!
Jeg prøver også å prate ordentlig med han om det, men han gir meg liksom aldri noe ordentlig svar på ting..
Men jeg får prøve å få snakket litt ordentlig om det, også får vi se..


Vi har vært sammen i 2 år!
 
Hvordan går det? :)
 
Vi har snakket om det, og det er veldig mye frem og tilbake, så har lagt det litt på hylla. Men jeg går fremdeles ikke på noen prevensjonsmidler, og det hender han glemmer/ikke tenker over å sette på kondomer, så blir det spire så blir det spire!
Meg gleder meg iallfall enormt til den dagen jeg faktisk skal prøve, og til jeg kan oppleve den største gleden i livet, nemlig å få barn.
 
Vi har snakket om det, og det er veldig mye frem og tilbake, så har lagt det litt på hylla. Men jeg går fremdeles ikke på noen prevensjonsmidler, og det hender han glemmer/ikke tenker over å sette på kondomer, så blir det spire så blir det spire!
Meg gleder meg iallfall enormt til den dagen jeg faktisk skal prøve, og til jeg kan oppleve den største gleden i livet, nemlig å få barn.
Husk å hjelp han med å huske kondom, er så kjipt om dere blir gravide også vil ikke han.... Det må være en felles enighet før dere blir gravide. Uønsket barn til verden er ikke kjekt... :/
 
Jeg minner han som regel på det, men det er som om han innimellom ikke bryr seg.
Jeg får bli litt strengere med han, for jeg vil jo ikke bli gravid om ikke han er klar for det enda..
 
Det går veldig bra! Jeg har fått læreplass og skal gå på skole en gang i uken for å få de manglende fagene.
I løpet av to år vil jeg være ferdig utdannet barne -og ungdomsarbeider!
Vi hadde egentlig sett for oss å starte prøvingen i oktober, men vi kommer n til å utsette dette til jeg er ferdig med skole og utdanning!
Vi kommer ikke til å gå på noen prevensjon, og jeg har ikke blitt gravid enda, så blir jeg det mens jeg er i utdanning, så ordner det seg uansett på et vis! Et barn er uansett alltid velkommen hos oss! :)

Ellers så skal jeg nå prøve å komme meg litt nedover i vekt, og forberede kroppen litt på en senere graviditet. Og jeg kommer til å fortsette med metformin og finne andre metoder for behandlingen av PCOS!

Fremtiden ser veldig lys ut og jeg gleder meg til fortsettelsen!
 
Jeg er så lykkelig! Jeg elsker jobben min, der hvor jeg har læreplass. Jeg har en mann jeg elsker over alt på jord, og vi har det så bra! Vi har det så koselig i det lille huset vårt, og alt er bare så godt! Jeg gleder meg til jul og til et nytt år med forhåpentligvis starten på noe nytt!

Jeg er nå inne i en fase hvor jeg må ned noen kilo, vente på å få en syklus, og vente på eggløsning.
I denne ventetiden har jeg lagd meg en liten kasse inni garderobeskapet vi har på gjesterommet til det lille mirakler vi håper kommer om ikke så alt for lenge. Der hvor jeg har kjøpt inn noen småting.
Dette er småting jeg kan glede meg over og drømme meg bort med, og som jeg kjøper for motivasjon og glede.

Jeg måtte bare få det ut her, og jeg håper jeg får til dette så fort som mulig, og at jeg får en spire i magen innen sommeren 2016! ❤️
 
Da har jeg fått resept på provera og pergotime, og jeg føler vi er nærmere enn noen gang! Et skritt nærmere, og det kjennes så utrolig deilig! Målet nå er og først gå ned -4.5kg også starte liten med provera, og deretter pergo!

Vi går en spennende tid i møte, og vi gleder oss veldig veldig masse! ☺️❤️
 
Da har jeg fått blødning etter 7-dagers kur med provera. Veeeldig glad for at mensen kom, selv om det er et smertehelvete ute like og jeg kjenner meg veldig hormonell!

Håper spira sitter, selvom det ikke er så stor sjans for det! Pergo-start på tirsdag! SPENNENDE!
 
Provera og pergo kuren jeg gikk på fungerte ikke, og jeg har nå fått time til gyn den 7.juli.
Da skal også mannen være med og vi skal planlegge veien videre! Dette blir et spennende halvår! Og forhåpentligvis blir det en liten spire på oss også en dag! ☺️
 
Back
Topp