♡Fødetråd♡

Min fødsel

Navn på barnet: Fredrik

Kjønn: gutt

Termin: 03.10.21

Dato født: 09.10.21

Uke+dag: 41+2

Klokkeslett: 20:45

Fødested: Rikshospitalet, Oslo

Vekt: 4,515

Lengde: 54

Hodeomkrets: 37,5

Forløsningsmetode: vaginalt, vanlig

Smertelindring: rakk ingen

Annet du ønsker å fortelle:

Tok meg en powernap kl 18:30, følte meg helt fin, men veldig trøtt.
Våknet opp 19 og mannen min ville ta en løpetur. 19:05 hørte jeg (og følte jeg) et skikkelig kick/smell og ble liggende å tenke "var det vannet?" Og så kjente jeg at det begynte å renne.

Fortet meg å ringe mannen som heldigvis ikke var kommet så langt. Ringte mamma som fikk pappa til å hive seg rundt og hente kommende storebror (de bor heldigvis 7 min unna med bil).

Ringte Riksen som kunne fortelle at det var fullt der og at de skulle ringe Ullevål og meg oppigjen. Kjente allerede nå at det begynte å komme rier. Så vi hoppet i bilen og tenkte at vi snart uansett ville få beskjed hvor vi skulle dra. Heldigvis var det fullt på Ullevål også, så vi fikk komme til Riksen.

Ankom 19:45. Hadde 4 cm. Prøvde å forklare at det gikk veldig fort sist. Lå på et lite bøttekott av et rom i påvente av ledig fødestue. Plutselig kom riene bare kastet på meg. Hadde maks 30 sek mellom hver og kjente at noe begynte å presse. Fikk ringe på jm og hun lurte på om jeg ville ha smertestillende: jaa, takk! Men så sjekket hun og da hadde jeg 10 cm, og ville aldri i verden rekke spinal.

Ble hurtig forflyttet til fødestue og hadde pressrier kontinuerlig i ca 10-15 min før han kom akkurat en time etter at vi ankom sykehuset.

Ingen rifter, herlig jordmor som syns det var stas å være med på en så rask fødsel også.
Er så glad jeg er ferdig nå :hilarious:. Men får ikke sove :greet025
Bilde:

52380FC4-41B0-43C2-A6D4-94636575F29F.jpeg
 
Min fødsel

Navn på barnet: ?

Kjønn:jente

Termin:10.10

Dato født: 10.10

Uke+dag: på termin

Klokkeslett: 10:30

Fødested:

Vekt: 3,7 kg

Lengde: 51

Hodeomkrets: 35 cm

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass

Annet du ønsker å fortelle: ute på under 3 timer.

Bilde:
 
Min fødsel


Navn på barnet: navnløs


Kjønn: Jente


Termin: 11.10


Dato født: 13.10


Uke+dag: 40+5


Klokkeslett: 08:46


Fødested:


Vekt: 3955


Lengde: 51


Hodeomkrets: 36


Forløsningsmetode: vaginal


Smertelindring: lystgass


Annet du ønsker å fortelle:

Etter det jeg trodde var lette maserier fra kvelden før gikk plutselig vannet kl 05:30. Kom til sykehuset 06:45 med 6 cm åpning og jenta vår var ute 08:46 :)
 
Last edited:
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Gutt :Heartblue

Termin: 12.10.21

Dato født:12.10.21

Uke+dag:40+3

Klokkeslett:19.36

Fødested: SUS

Vekt:4024

Lengde:50

Hodeomkrets:36

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: Lystgass og lav dose epidural

Annet du ønsker å fortelle: Fødselen gikk alt i alt veldig fint, det var veldig tøft, mer enn jeg noen sinne hadde klart å se for meg, men jeg er utrolig stolt av meg selv for å ha klart det så bra. Selv om det var tøft så er jeg utrolig glad for at jeg fikk den vaginale fødselen jeg så inderlig ønsket etter å ha hatt et akutt keisersnitt med første! Jeg hadde faktisk på følelsen at han kom på termin også så det var veldig gøy, selv om det mot slutten der uten noen som helst tegn fikk meg til å føle at han aldri skulle komme ut. Jeg var terminbaby selv også så det var ganske koselig.
Bilde:

 
Min fødsel

Navn på barnet: Embla

Kjønn: Jente

Termin: 19.10

Dato født: 11.10

Uke+dag: 39+2

Klokkeslett: 23:13

Fødested: ABC/Ullevål

Vekt: 3858

Lengde: 50

Hodeomkrets: 34

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Akupunktur, badekar, god støtte fra partner og jordmor

Annet du ønsker å fortelle:
Maserier startet søndag kveld og holdt på gjennom natten. Mandag ble en dag med forventninger og rieteller-app. I 16-tiden dro vi inn til sykehuset, hadde 3 cm åpning men fikk lov til å bli der, på enerom sammen med partner. Ringte på jordmor rundt 18, da var vi i aktiv fødsel. Jordmor var hos meg hele tiden fra dette av. Ting så ut til å ta litt tid og jeg var blitt skjelven og sliten, helt frem til vannet gikk kvart på elleve. Da ble det heldigvis fortgang og adrenalinet skrudde seg på, full åpning kl 23, og et kvarter senere var verdens mest vidunderlige skapning på brystet mitt:Heartred
 
Min fødsel

Navn på barnet: Emily Rose

Kjønn: Jente

Termin: 26.10.21

Dato født: 17.10.21

Uke+dag: 39+1

Klokkeslett: 17:03

Fødested: UNN Tromsø

Vekt: 3488 gram

Lengde: 50 cm

Hodeomkrets: 34 cm

Forløsningsmetode: Vaginalt

Smertelindring: Dusj

Annet du ønsker å fortelle: Fødselen startet med spontan vannavgang kl. 06:40. Kom inn for sjekk og antibiotika pga. gbs og ble innlagt. Fikk 1 modningspille 5 timer etter vannavgang, ettersom de ville ha fortgang pga infeksjonsfare. Rier tok seg opp ganske fort etter det. På 45 minutter var det gått fra 2-3 cm åpning til 10 cm, så gikk veldig fort. Hadde planlagt vannfødsel, men rakk bare en varm dusj før det var på tide å presse. Ut kom hun etter 40 minutter med trykking, var en helt fantastisk opplevelse å føde henne!

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Jente

Termin: 1. november

Dato født: 16. oktober

Uke+dag: 38 + 1

Klokkeslett: 20.48

Fødested: OUS

Vekt: 2790 g

Lengde: 47 cm

Hodeomkrets: 32,5

Forløsningsmetode: induksjon, vaginal (vaakum)

Smertelindring: Epidural

Annet du ønsker å fortelle: igangsatt pga sv.hypertensjon (tok fire (!) dager)

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Casper

Kjønn: Gutt

Termin: 07.11.2021

Dato født: 18.10.2021

Uke+dag: 37+4

Klokkeslett: 13:03

Fødested: Kalnes

Vekt: 2920g

Lengde: 49cm

Hodeomkrets:

Forløsningsmetode: Vaginal

Smertelindring: lystgass og epidural

Annet du ønsker å fortelle: lillegutt kom som ett skudd etter at vi fikk litt drypp for hyppigere rier . Måtte få litt hjelp av sugekopp på slutten men lykke av å få sin førstefødte i armen hva fødselen og smerten borte . Takk til jordfar og jordmor og leger ved Kalnes som hjalp oss igjennom fødselen og gjorde den spesiell for oss begge

Bilde:
 

Vedlegg

  • 0BF4F0EB-C828-4287-B2E6-45A5B04D06BA.jpeg
    0BF4F0EB-C828-4287-B2E6-45A5B04D06BA.jpeg
    1,5 MB · Visninger: 113
Min fødsel

Navn på barnet:

Kjønn: Gutt

Termin: 28.10

Dato født: 13.10

Uke+dag: 38 + 2

Klokkeslett: 09.00

Fødested:

Vekt: 3300

Lengde: 51

Hodeomkrets: 35

Forløsningsmetode: Keisersnitt

Smertelindring:

Annet du ønsker å fortelle:
Planlagt keisersnitt grunnet foranliggende morkake , samt fare for livmor ruptur.

Bilde:
 
Min fødsel

Navn på barnet: Nora

Kjønn: jente

Termin: 26.10

Dato født: 29.10

Klokkeslett: 23:33

Fødested: kalnes

Vekt: 3275

Lengde: 46

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: lystgass og epidural

Annet du ønsker å fortelle: drømmefødsel fra start til slutt ❤️
 
Min fødsel

Navn på barnet: Tormod

Kjønn: gutt

Termin: 11.11.21

Dato født: 28.10.21

Uke+dag: 38+3

Klokkeslett: 23.33

Fødested: Sørlandet sykehus, Kristiansand

Vekt: 4000 gr

Lengde: 54 cm

Hodeomkrets: 37 cm

Forløsningsmetode: igangsettelse med ballong pga estimert stort barn og svangerskapsdiabetes hos mor

Smertelindring: epidural, lystgass og diverse annet

Annet du ønsker å fortelle: Det to
k lang tid før jeg ble satt igang 9ga kø på avdelingen.. Men endelig ble det satt inn ballong, og Ballongen datt ut av seg selv etter ca 12 timer. Jeg ble satt på drypp for å se om det startet riene. Etter en stund tok de vannet, og fortsatte med drypp. Fikk epidural og brukte lystgass. Tok lang tid, og mye arbeid før jeg endelig hadde 10 cm åpning kl 2331 og kunne begynne å presse. Kl 2333 var han ute! Fantastisk :happy::happy::happy:
 
Back
Topp