øyelapp

*SommerMamma*

Forumet er livet
Noen som vil dele erfaring?[:)]
Skal starte opp med minstejenta som er ca. 1,5 år...
Glemte jo å spørre øyelegen...
Bør man starte på dagen (barnehagen) eller på kvelden (foreldrene)?
Skal brukes i 1. t. daglig i starten hvertfall...[8|]
tenker kanskje vi bør ta denne støyten selv, altså på kveld, men noe sier meg at det er på dagen...men aaaaner ikke...

Jeg har en på 2.5 som går med lapp i bhg.
det er myyye lettere å få han til å gå med lapp der i forhold til hjemme.. til og med ortopisten(?) sa vi skulle kjøre på i bhg og heller sløyfe det i helgene hjemme hvis det ble krig..
Men min syntes det er helt greit å bruke lapp selv om han ser veldig dårlig[:)]
min skal gå 2 timer men han glemmer lappen selv så lar vi den sitte på.. i går gikk han hele 5 timer med lapp[;)]

men bruker hun briller??

Min har nettopp begynnt med lapp,, han har på i 2 timer da... Men vi fikk anbefaling å ha på i barnehagen, for der er han mest aktiv :)

skal begynne med briller ganske snart...langsynt...+3,50 og +3,75...[&o]
men hadde dere ikke en liten tilvenning hjemme engang? var det rett i bhg. sitt "ansvar"?

Sønn min bruker øynelapp i barnehagen..Han slipper briller.. Han blir 5-6 år før han begynner på barneskolen, da blir det oprasjon på det ene øyne han skjeler på..

Min 2åring bruker lapp 1 time daglig, fra morgenen av.. Ortoptisten sa vi skulle sette den på ved "morgenstellet", så da er lappen av før hun reiser i bhg om morgenen stort sett.
Har gått veldig bra her, over all forventning. Hun spør selv etter lappen om morgenen, og tar den av selv når hun får beskjed :)
Lykke til!

Jeg brukte lapp i barnehagen når jeg var liten :-) 2-3 timer hver dag. Husker jeg ikke likte det i begynnelsen, men så begynnte mamma og tegne ting på den med tusj, og da var det plutselig kjempe tøft å gå med lapp :P

Men jeg var noen år større enn jenta di da.. Så regner ikke med tegning på lappen vil fungere på samme måte for henne. Men ville latt henne ha den på i barnehagen, for der er det lettere å glemme ut at man har den på ;P

Min brukte augelapp 3 timer i begynnelsen i bhg.. Så ned til 2 timer, så ned til 1 time og deretter 30min og no ingenting.. :) Han begynte med briller som 2,5åring.. Han skjeler kun på eine auga..

SUPERT(!!) at probleme har blitt oppdaga og at behandling er påbegynt så tidleg! Det er veldig mykje bedre prognose for å få fullgodt syn på det dårlege auget når det blir tatt tak i allerede i den alderen, enn om det hadde blitt oppdaga om eit par år..

Du bør la lappen vere på på den tida der barnet er mest aktivt, tips vi fekk frå augelegen var ved uteleik i bhg, ved pusling/teikning og så måtte vi endeleg la guttungen spele pc-spel med lapp fordi det omtrent er den beste treninga ein kan få. No er vel ditt barn *litt* lite for det, men eg ville uansett valgt å bruke lappen i bhg til vanleg.

Men eg ville nok hatt lyst til å følge med reaksjonen til barnet dei par første gongane, og tatt det f.eks. i helga når dåke er ute og leikar eller noko slikt.

Håpar lappebehadlinga går bedre for dåke enn for oss (no, etter snart 2 år med lapp 7t for dagen, 5 dagar i veka, har guten framleis berre ca 50% syn på det dårlege auget, og som eit siste forsøk før skulestart drypper vi det gode auget med augedråpar som gjer at han ikkje kan bruke det i det heile tatt, kva dag i 3 mnd...), eg vil tru det er relativt enkelt å venne eit såpass lite barn til lapp. Spesielt når det ikkje er snakk om veldig lang tid i løpet av dagen heller til å begynne med.

Vér obs på at barn som ikkje tåler plaster sjeldan tåler lappane (same type lim). Hos http://www.reseptfri.com får du lappar som er bedre for huda, og når barnet får briller er det fullt mulig å sy stofflappar som du festar på brillene i staden for å klistre dei på huda.

Endring: Wohoo! Reseptfri.com har no tøylappar til slags og :o) Eg må berre slå eit slag for dei - dei er heilt supre når barnet ikkje tåler plaster, eller om det blir protestar fordi det er ekkelt med klister på huda.

Back
Topp