øyekontakt

Smurfekringla

Gift med forumet
Jeg får nesten ikke øyekontakt med jenta mi...
Hun vil heller se til siden enn å se på mamman sin[>:][:(]

Av og til kan jeg få litt øyekontakt, i ca 2-3 sek...[:)]

Dere da?

Er litt opp og ned her. Veldig vinglete enda. Blir som hos deg, ser litt til siden. Tar jo også litt tid før de klarer feste blikket litt lenger av gangen, så ikke bekymre deg enda du[:)]

Får masse øyekontakt, men jenta mi er litt eldre. Hadde ikke så mye øyekontakt når hun var rundt 3 uker. Det kommer etter hvert.

Masse øyenkontakt!
Hun er kjempe søkende! Og veldig oppegående, fester blikket kjempe bra!
Hun har vært søkende med øyekontakt siden fødsel nesten... Men da klarte hun å fokusere dårlig, og skjela mye.. Var så skjønn! Hehehe... Men nå kan hun holde kontakten lenge![:D]

Vi har hatt øyekontakt med snuppa helt siden hun kom til verden! [:D] Personellet på sykehuset kommenterte det også og var ganske overrasket at en nyfødt bebis var så våken og klar i blikket og at man kunne få øyenkontakt med henne så tidlig. 

Min gutt er 3 veker og 3 dagar, og har veldig god blikk kontakt. Har hatt d nesten sida fødselen. Storebroren brukte veldig lang tid før han festa blikket og vi hadde blikk kontakt, han var sikkert 3-4 veker. Så d er veldig individuelt. Vi har foresten fått det første smilet fra Filip idag[:)] Herlig[:)]

Han her kom ut med øynene vid åpne han, jordmora hadde ikke sett noe sånt før :P Ikke gråt han eller, bare så seg om :)

Hun søker blikkontakt med søsteren, men ikke så mye med oss. Av og til glimter det til. Men, først og fremst har hun vondt når hun er våken, dessverre...

Leser dere ikke "uke for uke" på min side eller[;)] Dette står på en uke:

Synet
Synet er den sansen som er minst utviklet ved fødselen, og utvikles derfor hurtigst og mest merkbart de første månedene. Et nyfødt barn er nærsynt og ser best på en avstand på 20–30 cm, omtrent den avstanden det er mellom barnets ansikt og ansiktet til den som bærer det. Den nyfødte kan kun feste blikket noen sekunder om gangen. Man tror at synsskarpheten er ca. 1/40 av en voksens. Forenklet kan man si at synsutviklingen starter med et enkelt, uskarpt bilde, der nye aspekter og detaljer gradvis legges til. Barnet ser verden gjennom et stadig finere raster.

Man antar at nyfødte er fargeblinde og lettest oppfatter tydelige kontraster i sort og hvitt. Fargesynet kommer rundt 2-månedersalderen, likeså evnen til å se forskjell på klare og sterke farger (primærfargene), som også gir gode kontraster.

Rundt en måned gammelt kan barnet ditt holde blikket på noe som beveger seg foran ansiktet. Men blikket er såkalt "rykkvis", det følger ikke bevegelsen. Barnet ser på objektet, flytter så blikket til et nytt sted og holder det der til objektet har beveget seg videre. Ved 2-månedersalderen henger blikket fremdeles litt etter, men ved 3-månedersalderen er øyebevegelsene like myke og følsomme som en voksens. Når barnet ditt er 4 måneder, er synet også nesten like skarpt som voksnes.

Det hersker uenighet om hvor godt spebarnets dybdesyn fungerer. Trolig ser det nære ting tydeligere og klarere enn ting som er langt borte.

Ikke så mye øyenkontakt her heller, innimellom er det litt, men ikke så lenge om gangen. Hun ser mye til siden som du sier, jeg tror nok ikke du skal bekymre deg pga det :)
Men hvis du tenker mye på det syns jeg du skal ta kontakt med helsesøster og få en time så du kan snakke med henne om det, og slik at hun får se på jenta di, så kan jo hun forklare deg :) Ikke godt å gå rundt å bekymre seg for ting!
Klem [:)]

Back
Topp