øyekattar

lene80

Forelsket i forumet
hei.

er det noen her som har erfaring med øyekattar? veslegutten har fått det.er det noe jeg kan kjøpe og ha på eller må jeg til lege? takker for svar[:)]

min gutt har hatt dette mange ganger. får da øyedråper hos legen, så går det over.
det er ikke noe artig når de små har det sånn, så jeg håper han blir bra igjen snart

Legene sier de ikke skal ha noe, er ikke farlig og under skal ikke ha så mye.
Vi har fått en gang pga barnehagene nekter å ha de der.

Ta en klut og vask det og vær nøye me å vask nevene dine er veldig smittsomt. Går det ikke bort etter noen dager hadde jeg godt til legen og fått noe.

Lykke til og håper det går snart over.

Dette høres sikkert ufyselig ut for mange , men det har hjulpet min yngstemann da han hadde øyekatarr og øynene var helt klistret igjen om morgenen.
Når jeg skiftet bleie på han og han bare hadde tisse så tok jeg bleia og gned det forsiktig mot det øyet som var betent, det gjorde jeg en hel dag, ikke vask bort. Og tro det eller ei, dagen etter var alt borte [:D]

Dette har min avdøde mormor lært meg, og jeg har gjort det med begge unga mine.

Det samme gjør jeg hvis jeg har vondt i øret/ørebetennelse! Tisser på en bomullsdott og stapper i øret! Høres jo ikke særlig delikat ut,men spør du meg,så er det verdens beste øre-medisin!! [:D]
Dagen etter er jeg heeelt frisk i øret! Anbefales av leger også,da urin er den beste bakterie-dreper´n vi har i kroppen! [;)]

takk for svar alle sammen.[:D]

Har akkurat hatt det her også... Brukte morsmelk jeg, siden jeg fortsatt ammer. Brukte det forrige gang hun hadde det også, og det har hjulpet begge gangene! [:)] 

Men fikk også anbefaling fra legen om å prøve kamomille-te hvis det ikke hjalp med mm.

dette hadde vi om på legevaktseminaret vi var på.. Jeg har bestandig tatt inn alle på legevakta med øyekatarr. MEN da lærte jeg at om øyet er klistret igjen og det er gult puss, men ikke hevelse så skal det skylles med lunket vann. Og da trenger man ikke dra til legen, og man kan dra i barnehagen. Øyebetennelse er det samme som snørr i øya sa han legen som hadde semninaret. Og derfor måtte vi sende ut skriv til alle barnehagene om at barna kunne være i barnehagen med øyekatarr (for barnehagene er jo livredd for det) Det smitter ja, men går over av seg selv etter et par dager, ingen grunn til at mor må være hjemme med sykt barn pga øyekatarr.

MEN har det ikke gått over etter to dager og øyet er hovent og rødt, skal man til lege. For da er det vanligvis bakteriellt . og da kan man få øyedråper. men vanligvis er øyekatarr virus, samme som forkjølelse, og da vil ikke øyedråpene fungere alikevel. men det tror mange, for det går jo over!! Men det hadde dte gjort uten øyedråper og, rett og slett for det går over av seg selv etter en dag eller to.

Til spedbarn kan morsmelk brukes istedet for lunkent vann

ORIGINAL: Nusse76

Du må til legen for å få salve og dråper og det er kjempesmittsomt...

Helt enig! kloramfenikol er veldig vanlig å få...

Når jeg ammet,brukte jeg morsmelk i øyet men ellers har jeg fått øyedråper fra legen... men bare hvis det er skikkelig ille. Er det bare litt,holder det å vaske bort gugget med en myk,varm fille.. Jeg er litt treig her[;)]

Back
Topp