økonomi

Bkno4743962

Første møte med forumet
Hei. Jeg er en jente som planlegger å bli gravid sammen med samboeren min.
Vi har lyst til å begynne å prøve i Mai-Juni mnd. Jeg er ferdig utdannet fagarbeider i oktober-november.
Jeg har lest flere steder at man må jobbe 6 av de 9/10 mnd for å få noe støtte.

Jeg avslutter jo da lærlingetiden min i ca 6 mnd om jeg blir gravid med en gang.
Er det noen som vet hvordan det er med støtte ?

Jeg er da altså garantert arbeidsledig da jeg venter barnet mitt fordi jeg er arbeidssøkende og ingen vil ansette en gravid. Får jeg da kun engangsstønaden? eller får jeg ikke den heller kanskje?

Håper på svar : ) : );):rolleyes:

Av det som jeg har lest så har jeg fått inntrykk av at en må være i jobb og har jobbet de siste 6 mnd i en fast stilling før en går ut i permisjon for å få foreldrepenger. De som ikke har krav på foreldrepenger kan søke om engangstødnad. Stønaden avhenger av inntekten, beløp og grenser skal stå på aetat sine sider vil jeg tro. Men "alle" får barnebidrag og det trenger en ikke å søke om ;) mener det er 970kr i mnd til barnet blir 18 år.
Kan være lurt å dobbelt sjekke infoen i tilfelle jeg tar feil ;)

Av det som jeg har lest så har jeg fått inntrykk av at en må være i jobb og har jobbet de siste 6 mnd i en fast stilling før en går ut i permisjon for å få foreldrepenger. De som ikke har krav på foreldrepenger kan søke om engangstødnad. Stønaden avhenger av inntekten, beløp og grenser skal stå på aetat sine sider vil jeg tro. Men "alle" får barnebidrag og det trenger en ikke å søke om ;) mener det er 970kr i mnd til barnet blir 18 år.

Tror ikke man trenger å ha vært i fast stilling. Mann min fikk og han var timesvikar. Mener kriteriene er like for mor og far.
Men om dere blir gravide tidligere så kan du få i forhold til lærlingerlønna di.

Sent from my GT-I8730 using BV Forum mobile app

Man må ikke ha vært i en fast stilling. Jobbet 6 av de siste 10 mnd stemmer. Men mannen kan jo ta ut litt foreldrepenger for hans uker. Regn litt på det. Kanskje du kan ta noen ekstravakter på sykehjem? Jeg ville begynt å søke nå. Har du vært i noe arbeid nå mens du studerer? I så fall har du rett til dagpenger. 62% av din nåværende inntekt. Dere må regne litt på det med foreldrepenger og engangsstønad og finne ut av hva som passer dere best. Lykke til med prøvingen! :)

Barnebidrag får man ikke om man er sammen med far, men barnetrygd får man og den er på 970 kr i mnd, ellers blir det jo evnt engangsstønaden..

Lærling er jo en fast jobb, å du vil jo ha hatt denne jobben i 6 av de 10 siste mnd om du blir gravid tidlig i prøvingen. Da regner de vel ut permisjons grunnlaget å lønn ut fra hva du tjente det siste halvåret også. Så tror da du vil få alle de vanlige rettigheten som alle andre som har jobb og rett på fødselspermisjon?

Jeg ville fått meg fast jobb før jeg ble gravid. Man må ikke ha fast jobb, men mange kan slite med å ikke få fornyet kontrakt/flere vakter osv pga graviditeten - så står du der med lav inntekt som grunnlag for utregning av foreldrepenger.
Du må ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Det er ti måneder fra siste mens til termindato (40 uker) så hva du har gjort før du ble gravid spiller ingen rolle.

Last edited:
Jeg ville fått meg fast jobb før jeg ble gravid. Man må ikke ha fast jobb, men mange kan slite med å ikke få fornyet kontrakt/flere vakter osv pga graviditeten - så står du der med lav inntekt som grunnlag for utregning av foreldrepenger.
Du må ha jobbet minst 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Det er ti måneder fra siste mens til termindato (40 uker) så hva du har gjort før du ble gravid spiller ingen rolle.

Enig der. Jeg ville kun ha gjort det om mannen hadde hatt god nok inntekt til å forsørge oss alle slik at vi hadde kunnet leve komfortabelt.

samboeren min har utbetalt 23.000 i mnd hvis det er helt uten noe ekstra. Hvis dem har øvelser ect. så kan det fort havne opp i 35.000. men det er vel ikke nok til å forsørge to stk + en baby.
vil det da si at om jeg blir gravid da jeg har 4 mnd igjen av lærlingetiden, så får jeg kun 900 kr i mnd ?
hehe. :)

Neida. For du må ikkje fysisk jobba 6 av dei 10 siste mnd, men hatt inntekt. Når du er ferdig med læretida, og evt står uten jobb, har du krav på dagpenger. Dagpengene blir rekna som inntekt, og blir rekna med som grunnlag til permisjonspenger :)

Back
Topp