økning av melkeproduksjon

Minnie

Betatt av forumet
Hei,

Slet en del med amming på starten fordi jeg hadde ikke nok melk. Ammet ofte men hun gråt hele tiden, ettee 3 døgn veide de henne og hun hadde gått nes mer enn 10% og jeg ble bedt om å gi morsmelkserstatning så jeg gjorde det for en dag, dagen etter på vekt kontroll hadde hun gått opp fra 3,060 til 3,238, dette var kjempe bra og ble rådet til å amme hyppig for å få igang produksjon.(stoppe med morsmelkserstatning)

ammet henne ofte og pumpet melk itillegg ,gav henne kun melk rett fra brystet, på vektkontroll igjen ( 7 dager etter fødsel) veide hun 3,360. Jeg fortsatte å pumpe to-tre ganger om dagen.

Det er nå 9 dager siden hun ble født og jeg lekker melk, skal jeg slutte å pumpe melk da jeg har så mye at jeg lekker? Eller burde jeg fortsette å pumpe? Når burde jeg pumpe hvor ofte og hvor lenge?

Hun våkner ofte om natten og ønsker å bli ammet veldig ofte ca hver time, gir henne et bryst av gangen og bytter på til hvert måltid, er det riktig av meg?

Er veldig redd for å miste melken.
 
Hei!

Gratulerer så mye med den lille datteren din! Så flott at du har fått opp produksjonen, du har jammen gjort en god jobb:)

Når du har pumpet, har du gitt barnet den melken du har pumpet ut i tillegg til det hun har drukket fra brystet?

Hvis hun har lagt så godt på seg uten at du har gitt henne den ekstra melken du har pumpet så skal du bare passe på at du ikke slutter så brått med pumpingen at du får veldig melkespreng (da er det fare for å få tilstoppede melkeganger). Pump litt mindre for hver gang og kutt en og en pumping.

Hvis du har gitt barnet den utpumpede melken i tillegg så må vi være sikre på at hun klarer å ta nok fra brystet før du slutter å pumpe og gi henne det ekstra. Hun har lagt veldig mye på seg de siste dagene, noe som er flott. Har hun tatt igjen fødselsvekten sin? Etter at de har tatt igjen fødselsvekten er det normalt med en vektøkning på i snitt 140-200 gram per uke. Dvs ca 20 gram per dag.

Den beste måten du kan følge med på om barnet får i seg nok melk er å telle antall bæsjebleier. Hvis hun har minst to bæsjebleier hver dag så betyr det at hun får i seg nok melk. En bæsjebleie er med ca en god ts avføring i. Ha en lapp ved siden av stellebordet og sett en strek for tissebleier og et kryss for bæsjebleier, så har du god oversikt :) Dette gjelder de første 4-6 ukene, etter det er det normalt at det kan gå flere dager uten avføring.

Du har fått en god produksjon, for å holde produksjonen i gang er brystene avhengig av at det fjernes melk- dvs amming. Den eneste måten produksjonen kan reduseres på er at det ikke tas melk ut fra brystet slik at melk blir stående i brystet for lenge, så hvis du ammer og barnet legger på seg- så trenger du overhodet ikke å tenke på at produksjonen skal reguleres ned. Du har gjort en super jobb for å få opp produksjonen, nå skal du slappe av og kose deg med ammingen og den nyfødte babyen din :)

Masse lykke til!!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Back
Topp