ærlig svar! hva ville dere gjort?? *littegrann lang*

Sillien

Gift med forumet
vi har kjøpt hus og det skal males... det skal ikke males med jotun sens, og grunnen til dette er at veggene får svarte flekker (heksesot) pga reaksjon med stearinlys, ovner og slike ting, og dette blir ikke dekket av forsikringen... det er veldig vanlig å få det, min samboer sitter på gjensidige i forsikringsoppgjør og har fullt av slike saker... alle er oppgitt over de svarte flekkene og ingen får det igjen på forsikringen, så det må males helt på nytt..... derfor skal vi bruke vanlig maling....

dette skal gjøres FØR vi flytter inn, og jeg skal ikke være med siden jeg er gravid..... MEN....
i worst case scenario blir ungen vår født midt oppi slik at malingen blir utsatt da sambo self skal være med på fødselen og slikt, og vi KAN risikere at det ikke er helt ferdig før vi skal dra fra sykehuset med den lille babyen og da kan vi self ikke bo midt i malingen.....

-mitt forslag er at vi lar vær å male soverommet vårt, det er et stort soverom med plass til både stor seng, og en liten sofakrok+babyseng og babyutstyr (kommode, stelleplass osv) og at jeg og babyen må holde oss der inne et par dager mens avgassene forsvinner, men hvis vi skal ut på trilletur må jeg bære babyen ned trappen og gjennom gangen hvor det er nymalt.... samboeren min mener også at det kommer til å trekke farlige avgasser inn på soverommet når jeg åpner døren for å f.eks gå på do.......

-hans forslag er at vi drar rett fra sykehuset til svigers og bor der til avgassene er vekke..... jeg er skeptisk fordi jeg vil ha den første tiden med babyen alene og ikke med svigermor, og samtidig skal jeg ha renselse og melkespreng osv.. svigermor har ikke livmor og har ikke hatt mensen på sånn 12 år, og ellers er de bare gutter.. jeg er LIVREDD for å blø gjennom eller måtte bytte bind ofte slik at jeg må ut med søppelet foran de... samtidig livredd for at jeg plutselig skal lekke foran svigerfar og sønnene på 15 og 18.... i tillegg vil jeg bare ha fred, enkelt og greit.... men sambo mener det er små detaljer som ikke betyr noe, og det er bedre enn å kun ha babyen innpå soverommet vårt i flere dager og måtte gå gjennom en nymalt gang hvis vi skal ut av huset...

hva tror dere? jeg vil selvfølgelig ikke gjøre noe som er skadelig for babyen......

jeg hadde DEFINITIVT ikke tilbrakt den første tiden hos svigermor og de halvvoksne sønnene hennes. Nei vet du hva ... Og om samboern'n din mener at det renselse og blod og amming og sånt er detaljer, så er han en dust!

Mitt forslag:

Begynn å mal "idag" og håp at ungen ikke kommer før han er ferdig. Dropp grunning og mal to gode strøk. 1 strøk om dagen, så går det raskt. Luft godt ut.

Jeg hadde nok ikke hatt så veldig lyst å bo med svigers jeg heller.. ville kanskje fått han til male male ASAP så det er ferdig.. du har vel fortsatt et par uker igjen forhåpentligvis..  men HVIS baby skulle komme midt oppi, hm.. du er jo på barsel et par dager, så ville stoppet med maling også kunne han malt resten ved en senere anledning.. også ville jeg spurt noen som VET om hvor lang tid det tar før en kan være i huset etter å ha malt. 

Sjakkruta skrev:
Mitt forslag:

Begynn å mal "idag" og håp at ungen ikke kommer før han er ferdig. Dropp grunning og mal to gode strøk. 1 strøk om dagen, så går det raskt. Luft godt ut.

sign
i tilles så lenge en lufter godt og holder dørene stengt stort sett helle tiden så ska det ikke være så ille ut fra det jeg har hørt
vi har da malt huse her et og et rom etter som vi har hatt mulighett, har alergi barn og vi har holdt det romme som er malt avlukket med vinduer oppe på det rommet og det har gått bra
Legen sa også at så lenge det var lufting så gikk det bra

må få legge til at vi ikke overtar før 28 juni, og må være ute av her vi bor no i løpet av 3 juli...

bondekone skrev:

Sjakkruta skrev:
Mitt forslag:

sign
i tilles så lenge en lufter godt og holder dørene stengt stort sett helle tiden så ska det ikke være så ille ut fra det jeg har hørt
vi har da malt huse her et og et rom etter som vi har hatt mulighett, har alergi barn og vi har holdt det romme som er malt avlukket med vinduer oppe på det rommet og det har gått bra

sa han noe om hvilken maling det er snakk om da, at det går greit?

Da kan han begynne den 28 juni og holde på så lenge han kan. Går du i fødsel, så kan han stoppe å male og heller begynne på igjen ved en senere anledning. Evt. male rom som ikke dere trenger i være i nærheten av, og lufte godt ut.

mamma_møø skrev:
jeg hadde DEFINITIVT ikke tilbrakt den første tiden hos svigermor og de halvvoksne sønnene hennes. Nei vet du hva ... Og om samboern'n din mener at det renselse og blod og amming og sånt er detaljer, så er han en dust!

Ikke jeg heller.

Hadde latt være å male soverommet og oppholdt deg mest der.

Klart det er noe avgasser, men så grusomt at du ikke kan gå gjennom en gang tror jeg ikke mye på. Lufting er nok tingen!!

problemet vårt er at selvom jeg ikke har noe imot å utsette det, så har han bestemt seg for at han VIL bli ferdig og nekter å utsette malingen fordi det blir stress for han.... så malt blir det! så da er alternativet å mellomlande hos svigers eller at vi lar soverommet stå umalt...

Butinox green room?

Hadde heller malt med greenroom/sense nå, og mal tpånytt igjen senere en gang mens svigers passer ungen hvis det blir flekker. Er ikke så mye jobb eller penger egentlig.

Det er jo sommer nå. Så går fint ann og lufte godt når dere maler. 
SÅ om dere ikke kan få malt ferdig til ungen kommer og må male mens han er hjemme. så syns jeg at den soveroms iden ikke var så dum. Man kan jo bare ha vinduer åpne i hele huset mens dere maler og få ut all avgasser på det viset. Å ha en liten ovn på soverommet om det skulle bli kaldt. ellers er det sikker ikke så kaldt i juni/juli heller. 
Å har man god luftig i hele huset vil jeg nok tro at den lille turen ned og ut ikke vil ta veldig stor skade. 

Men jeg ville jo da altså begynt å male NÅ ! og få det ferdig så fort som mulig så dere slipper å tenke på noe av dette og heller kan nyte det nye familie medlemmet og slappe av å ikke måtte tenke på hvordan man ser ut eller hva som renner over. 

Jeg har malt med maske kjøpt på Jula som tar alt av gasser. Så du kan hjelpe å male = fortere tid.
Ellers så er det jo bare å lufte mye når dere har malt og babyen er kommet.

Sillien skrev:

bondekone skrev:

Sjakkruta skrev:
Mitt forslag:

sign

sa han noe om hvilken maling det er snakk om da, at det går greit?

vi brukte en oljebasert fra jotun,men husker ikke nå hva den hetter,men kan høre med gubben kanjse han husker

Jeg malte rommet til lillegutt når jeg var gravid, og det gikk helt fint. Bare å spørre på malebutikken hvilken som avgir minst gass. Så lenge man lufter godt så skal det jo ikke være så krise.

kom på at vi heller kan mellomlande i kjellerstuen :) den er i en etasje som ikke skal males, og det er ordentlig dør ned til den og i tillegg en trapp... kjellerstuen er i kjelleretasjen, men kun halve etasjen er under jorden så det er vindu der, og ovn i tillegg... og vask... og avgassene trekker oppover :)

Hadde overhode ikke ville tilbrakt den første stunden hos svigermor.
Bare et spørsmål: Kan ikke gravide male med olje maling hvis man bruker maske?
Selv om de er ubehagelige å ha på seg så får du jo bidratt litt slik at dere mest sannsynlig blir ferdige? Jeg bare spør for jeg anner overhode ikke om disse maske holder avgassende unna

Selv om de er ubehagelige å ha på seg så får du jo bidratt litt slik at dere mest sannsynlig blir ferdige? Jeg bare spør for jeg anner overhode ikke om disse maske holder avgassende unna

Back
Topp