å øke produksjonen.

maggie91

Elsker forumet
Junibarna 2015
Er det noen som har gode tips for å få økt melkeproduksjon?
Jeg begynte med flaske til mini med mme da han var ca to uker, og ga han kanskje to flasker iløpet av dagen, inkl på kvelden før leggetid.. Nå har jeg jo ikke nok melk til han pga at jeg gjorde det. 
Han blir ikke nok mett på meg nå, så det har begynt å bli sånn nå at han må som regel ha litt ekstra etter at han har tømt puppene mine. Jeg prøver å legge han til hver gang han er sulten, og stimulere brystet flere ganger iløpet av dagen. Er det noe mere jeg kan gjøre? Det er jo så slitsomt med flasker noen ganger. 
 
Du kan prøve amme-te som inneholder fenikkel, anis og karve, spise havregrøt, drikke alkoholfri øl og evt. annet som kan være med på å øke produksjonen. Ligg unna mat og drikke som kan være med på å redusere melkeproduksjonen (f.eks salvie, peppermynte og timian).
La han ligge leenge og suge på brystene hver gang du gir mat.

Husk at melkeproduksjonen varierer i løpet av døgnet. Jeg har "minst melk" om kvelden, men har forstått at det er normalt å ha lite om kvelden.
 
Jeg hadde kjempeproblemer med å få opp melkeproduksjonen. Satt og pumpet meg hver andre time, hun ville ikke ta puppen, så det var eneste utvei. Likevel fikk jeg ikke til mer enn en brøkdel av det hun spiste, så mitt beste råd er å gjøre enten eller. Om du både skal gi litt morsmelk og mme kommer du til å slite deg ut. Du må nesten bare ta et valg. Enten må du legge h*n til ofte og droppe mme, og heller tåle at h*n er litt sulten noen dager, eller du må droppe morsmelka helt. Om du stresser mye og sliter deg ut vil ikke barnet ditt ha det noe bra uansett. Lykke til<3
 
kjøpe pumpe... funker veldig bra.. her regulerer jeg menden selv.. når jeg skulle i utdrikkingslag gjorde jeg slik at jeg kun ammet 2 ganger og nå er det oppe igjen.. :) super  enkelt...
 


MammatilDani skrev:
Jeg hadde kjempeproblemer med å få opp melkeproduksjonen. Satt og pumpet meg hver andre time, hun ville ikke ta puppen, så det var eneste utvei. Likevel fikk jeg ikke til mer enn en brøkdel av det hun spiste, så mitt beste råd er å gjøre enten eller. Om du både skal gi litt morsmelk og mme kommer du til å slite deg ut. Du må nesten bare ta et valg. Enten må du legge h*n til ofte og droppe mme, og heller tåle at h*n er litt sulten noen dager, eller du må droppe morsmelka helt. Om du stresser mye og sliter deg ut vil ikke barnet ditt ha det noe bra uansett. Lykke til<3


jeg gjør begge deler, det som passer meg.. funker veldig bra.. men jeg pumper også slik at pappan gir MM på flaske.. er vi ute gir jeg somregel MME..
 


maggie91 skrev:
Er det noen som har gode tips for å få økt melkeproduksjon?
Jeg begynte med flaske til mini med mme da han var ca to uker, og ga han kanskje to flasker iløpet av dagen, inkl på kvelden før leggetid.. Nå har jeg jo ikke nok melk til han pga at jeg gjorde det. 
Han blir ikke nok mett på meg nå, så det har begynt å bli sånn nå at han må som regel ha litt ekstra etter at han har tømt puppene mine. Jeg prøver å legge han til hver gang han er sulten, og stimulere brystet flere ganger iløpet av dagen. Er det noe mere jeg kan gjøre? Det er jo så slitsomt med flasker noen ganger. 


Har dessverre ingen tips til deg. for sliter med akkurat det samme som deg. Men jeg orker ikke enda et barn som gråter mesteparten av dagen fordi jeg ikke har nok melk. Så derfor gir jeg begge deler. prøver å pumpe i mellom slaga for å øke produksjon, men det kommer bare pittelitt hver gang.

Men vet åssen du har det. Velger å gjøre begge deler, for jeg liker å tilby det jeg har av morsmelk. Dessuten vil jeg ha en mett og glad jente, så vil fortsette å gi mme også :)
 
De dagene jeg syns jeg har lite melk pumper jeg meg, og får opp produksjonen på den måten.
 


fru Tronrud skrev:
kjøpe pumpe... funker veldig bra.. her regulerer jeg menden selv.. når jeg skulle i utdrikkingslag gjorde jeg slik at jeg kun ammet 2 ganger og nå er det oppe igjen.. :) super  enkelt...


Vær så snill å ikke si at det er super enkelt. For de fleste så er det ikke det. Jeg har prøvd i to uker å få opp produksjonen, og det går ikke...


Her sa helsesøster at jeg måtte pumpe annenhver time på dagen og hver tredje time om natten. Men Pingsen spiser jo hvert 90.minutt eller oftere så når jeg pumper er det jo heelt tomt. 
Så her gir jeg nå det jeg har av melk i puppene og sper på med mme etter behov. Stress, men jeg synns morsmelken er så dyrebar og vil ikke la en dråpe gå til spille.

 


Kryssemynte skrev:


fru Tronrud skrev:
kjøpe pumpe... funker veldig bra.. her regulerer jeg menden selv.. når jeg skulle i utdrikkingslag gjorde jeg slik at jeg kun ammet 2 ganger og nå er det oppe igjen.. :) super  enkelt...


Vær så snill å ikke si at det er super enkelt. For de fleste så er det ikke det. Jeg har prøvd i to uker å få opp produksjonen, og det går ikke...


Her sa helsesøster at jeg måtte pumpe annenhver time på dagen og hver tredje time om natten. Men Pingsen spiser jo hvert 90.minutt eller oftere så når jeg pumper er det jo heelt tomt. 
Så her gir jeg nå det jeg har av melk i puppene og sper på med mme etter behov. Stress, men jeg synns morsmelken er så dyrebar og vil ikke la en dråpe gå til spille.



Nei det er absolutt ikke enkelt! 
Husker fra jeg ammet storebror, da begynte det med lite melk når han var rundt 2 mnd, og når han var 2 1/2-3 mnd begynte jeg å bare gi han mme, da var det mating omtrent hvert 15`ende min, og det orket jeg ikke i lengden, klarte ikke å få opp produksjonen igjen.
 


Snickers_81 skrev:


Kryssemynte skrev:


fru Tronrud skrev:
kjøpe pumpe... funker veldig bra.. her regulerer jeg menden selv.. når jeg skulle i utdrikkingslag gjorde jeg slik at jeg kun ammet 2 ganger og nå er det oppe igjen.. :) super  enkelt...


Vær så snill å ikke si at det er super enkelt. For de fleste så er det ikke det. Jeg har prøvd i to uker å få opp produksjonen, og det går ikke...


Her sa helsesøster at jeg måtte pumpe annenhver time på dagen og hver tredje time om natten. Men Pingsen spiser jo hvert 90.minutt eller oftere så når jeg pumper er det jo heelt tomt. 
Så her gir jeg nå det jeg har av melk i puppene og sper på med mme etter behov. Stress, men jeg synns morsmelken er så dyrebar og vil ikke la en dråpe gå til spille.



Nei det er absolutt ikke enkelt! 
Husker fra jeg ammet storebror, da begynte det med lite melk når han var rundt 2 mnd, og når han var 2 1/2-3 mnd begynte jeg å bare gi han mme, da var det mating omtrent hvert 15`ende min, og det orket jeg ikke i lengden, klarte ikke å få opp produksjonen igjen.



Da beklager jeg uttalelsen min, men for meg har det vært super enkelt
 
Tusen takk for svar!
Jeg kjøpte pumpe samtidig som jeg begynte med mme, og bruker den ofte. Syntes det blir så mye slit og stress når man skal pumpe, og amme, OG gi mme.. Jeg har jo absolutt stelt det i stand selv, men jeg vurderer å gi opp amminga helt og heller bare pumpe slik at han får morsmelk.. Syntes ikke det er noe særlig med denne amminga, det er bare slitsomt.. Jeg klarer ikke å slappe av :( Nå har jeg begynt å få betennelse i den ene skuldra, pluss at jeg har en veldig stiv og hoven nakke av alt dette :( 
huff.. det skal ikke være lett!
 
Jeg også leker litt med tanken på å bare pumpe meg og gi han flaske i stede for å amme, jeg trives ikke med ammingen. Så nå har vi kjøpt elektrisk pumpe og sterilisator, så får vi se hvor mye lenger jeg ammer.
Så syns pappaen det er veldig kos også å få gi minstemann mat.
 


Snickers_81 skrev:
Jeg også leker litt med tanken på å bare pumpe meg og gi han flaske i stede for å amme, jeg trives ikke med ammingen. Så nå har vi kjøpt elektrisk pumpe og sterilisator, så får vi se hvor mye lenger jeg ammer.
Så syns pappaen det er veldig kos også å få gi minstemann mat.


ja det er det samme her, trives ikke i det hele tatt.men på natta er det jo veldig greit å bare legge han til, men må jo opp uansett for å lage flaske etterpå. men da holde jeg produksjonen på natta iallefall:)
 


maggie91 skrev:


Snickers_81 skrev:
Jeg også leker litt med tanken på å bare pumpe meg og gi han flaske i stede for å amme, jeg trives ikke med ammingen. Så nå har vi kjøpt elektrisk pumpe og sterilisator, så får vi se hvor mye lenger jeg ammer.
Så syns pappaen det er veldig kos også å få gi minstemann mat.


ja det er det samme her, trives ikke i det hele tatt.men på natta er det jo veldig greit å bare legge han til, men må jo opp uansett for å lage flaske etterpå. men da holde jeg produksjonen på natta iallefall:)



Jeg gir han kun flaske på dagtid nå, og pumper meg i tillegg, så ammer jeg han før vi legger oss, og på mornngen. Vi er jo heldigvis velsignet med en baby som sover hele natten :))
 
Back
Topp