Øyeverk

lillespire94

Flørter med forumet
Flere som har baby med masse verk på øyet/øynene? Min lille gutt er i dag en uke gammel og plages fælt med verk på det ene øyet. Det er ikke så ille at det klistres igjen men det er en del verk. Leste at det er normalt at de verker litt når de er så små og at morsmelk på øyet kan fungere. Hvordan skal jeg isåfall gjøre dette? Bare dryppe en dråpe på hvert øye også tørke av det rundt?
 
Gutten her hadde også masse verk på det ene øyet de første to ukene. Vi dryppet med saltvann og vasket bort det som lå i øyekroken og satt fast på øyevippene :) da gikk det fort over .
 
Moni hadde også verk i øynene. Vi fuktet en kompresspr og tørket bort verket. Viktig at det tørkes inn mot øyet og ikke ut fpr da stimuleres tårekanalen :) var det vi fikk beskjed om fra hs. Hun ble fon bare få dager etterpå
 
Vi har også sånn. Det er trange tårekanaler, veldig vanlig og de åpner seg i løpet av det første året. Tårevæske skal egentlig rennen fra øyet og ned i nesa, men siden kanalen er trang blir øyet litt for vått og da kommer det lettere puss. Pusset tørkea bort med saltvann eller morsmelk, fra yttersiden av øyet og mit øyekroken, så ofte som nødvendig. Med helt rene hender kan man massere øyekroken forsiktig med lillefingeren, for å tømme øye for tårevæske og åpne opp kanalen.

Men dersom det hvite på øyet blir rødt er det bakterier, og bør ha legetilsyn, evt behandling.
 
Siden de ikke har tårer så blir det alltid litt på øynene. dr får ikke akkurat renset øynene sine ved å blinke. jeg har hatt en son tørr vaskeserviett med litt vann og fjernet det. og dryppet melk på øynene. tørker det som kommet rundt
 
Siden de ikke har tårer så blir det alltid litt på øynene. dr får ikke akkurat renset øynene sine ved å blinke. jeg har hatt en son tørr vaskeserviett med litt vann og fjernet det. og dryppet melk på øynene. tørker det som kommet rundt

Tvinger du opp øynene også drypper en dråpe melk i da?
 
Tvinger du opp øynene også drypper en dråpe melk i da?
Nei tvinger ikke opp øynene. prøver å treffe i hjørnet så renner det litt inn. prøvet jo å dryppe mens baby er våken da. men.greit å få vasket først :)
 
Vår lille fikk også kraftig verk på ene øye etter en uke.. prøvde morsmelk, men følte det ble værre her.. så kjøpte saltvann og kompress og det ble bra igjen :) det er tette tårekanaler, tar litt tis hos nyfødte før det er igang :) leste en plass de anbefaler å massere litt innerst mot øye morgen og kveld :)
 
Back
Topp