Øyenfarge

Alenemamma80

Betatt av forumet
Jenta mi er 10mnd.og har helt klare blå øyne. Det har verken jeg eller faren. Jeg har brungrønne og han har brune.Kan de bli blå da? Synes det er så rart jeg,hva mener dere?Kan de enda forandre seg?

Ja, to personer med brune/grønne øyne kan få barn med blå øyne, men det er så og si umulig (men ikke helt, visstnok) for blåøyde mennesker å få brunøyde barn.

Genene for blå øyne er ressessive, det vil si at de er "svakere" enn gener for brune øyne (og grønne øyne er visstnok brune øyne rent genetisk sett, de ser bare annerledes ut av andre grunner).
Det som må ha skjedd er at du og pappaen bærer gener for både blå og brune/grønne øyne, og så har dere truffet den 1-i-4 eller 25% sjanse (sånn ca.) for at barnet arvet blå gener fra dere begge.
Hadde hun arvet et blått fra en av dere og et brunt fra den andre, ville hun hatt brune/grønne øyne.
Dersom dere hadde fått flere barn ville de mest sannsynlig hatt nettopp det.

Ok,så siden min far og hans søster har blå øyne så kan de altså bli det. Har hørt at hvis det er ingen andre i familien som har så er det ikke mulig. Men kan de enda forandre seg tro?

Det tar visstnok tre år for øyefargen å mørkne/ferdigutvikle seg, så muligheten for at vesla blir brunøyd er fremdeles tilstede.

Ressessive gener kan bli liggende i flere generasjoner før de møter et annet ressessivt gen og "slår ut i blomst".
Det er derfor det spesielt i USA plutselig dukker opp helt hvite barn født av fargede foreldre - dersom begge to har en hvit plantasjeeier eller no' langt bak i familietreet kan de plutselig få et "tilbakefall" når disse genene møtes under befruktningen.
Det holder med andre ord at du og BF har en blåøyd bestemor eller tippoldemor for at det KAN resultere i et blåøyd barn. [;)]

I gamle dager mente man at blåøyde foreldre ikke kunne få brunøyde barn i det hele tatt, men nå vet man at det KAN skje - men sjelden.

ORIGINAL: Minerva

Det tar visstnok tre år for øyefargen å mørkne/ferdigutvikle seg, så muligheten for at vesla blir brunøyd er fremdeles tilstede.

Ressessive gener kan bli liggende i flere generasjoner før de møter et annet ressessivt gen og "slår ut i blomst".
Det er derfor det spesielt i USA plutselig dukker opp helt hvite barn født av fargede foreldre - dersom begge to har en hvit plantasjeeier eller no' langt bak i familietreet kan de plutselig få et "tilbakefall" når disse genene møtes under befruktningen.
Det holder med andre ord at du og BF har en blåøyd bestemor eller tippoldemor for at det KAN resultere i et blåøyd barn. [;)]

I gamle dager mente man at blåøyde foreldre ikke kunne få brunøyde barn i det hele tatt, men nå vet man at det KAN skje - men sjelden.

Haha, "i gamle dager" - det var faktisk akkurat det jeg lærte på videregående, at to blåøyde foreldre IKKE kunne få barn med brune øyne  [8D] Nå følte jeg meg gammel!!!! [8D] Men da lærte jeg noe nytt nå hvertfall [;)]

ORIGINAL: Wenchus

ORIGINAL: Minerva

Haha, "i gamle dager" - det var faktisk akkurat det jeg lærte på videregående, at to blåøyde foreldre IKKE kunne få barn med brune øyne  [8D] Nå følte jeg meg gammel!!!! [8D] Men da lærte jeg noe nytt nå hvertfall [;)]

Hehe, det gjorde jeg også - så uttrykket "i gamle dager" var kanskje ikke helt passende. [:D]
Poenget er at modellen vi ble opplært i ble laget i 1907 eller noe slikt, og det er jo litt "gamle dager" da. [8D]
Nyere studier viser at arvelæren på dette feltet (som de fleste andre) er mer komplisert enn tidligere antatt, og man har nå funnet ut at f.eks. blåøyde foreldre med brunøyde barn KAN skje - selv om det er veldig sjelden!
Det er også 10-15 % som i større eller mindre grad endrer øyefarge senere i livet.
Og man kan endre øyefarge i takt med følelsene - noen følelser kan forårsake forandringer både i pupillens omfang og i fargen på iris.
I tillegg kan fargen endre seg rett og slett fordi pupillen endrer størrelse - fargepigmentene i iris kan dyttes tett sammen eller trekkes fra hverandre, noe som forårsaker endringer i øyefargen. [:)]

Hm,kanskje det er derfor jeg av og til synes det er litt grønnskjær i de blå øynene hennes? Jeg har jo brungrønne så kan jo være de blir litt grønnaktige hennes også.? Alt det du vet :) :) 

Back
Topp