Øyefarge *insp*

sillivanilli

Elsker forumet
Når skifter øyefargen til barn?
Søstrene mine har grønne øyne, jeg har blå, går det ann at et av mine barn hadde fått grønne? Når faren har blå..
Jeg har forresten litt grønt i, og noen ganger kan de se grønne ut.

Er det ikke rundt 1 års alder de får den "faste"fargen? Usikker[&:]

Min har hatt brune heilt siden han blei født, så eg vett ikkje..

ORIGINAL: Niiiitah87

Virkelig? Jeg som trodde alle ble født med blå øyne.. [:D]

Snuppa mi hadde kjempe mørke øyne når hu blei født, men di blei gradvis knallblåe på noen mndr. Så når hu var nesten 4 mndr hadde hu bra blåe øyne. Faren hennes har grumsete blå øyne å jeg har knall brune øyne.

ORIGINAL: sillivanilli

n€ei, jeg tror ikke alle er født med blå.. husker spesielt ymgste bror min at vi kunne klart se at han hadde brune helt fra fødsel..

ORIGINAL: Sunroad84

n€ei, jeg tror ikke alle er født med blå.. husker spesielt ymgste bror min at vi kunne klart se at han hadde brune helt fra fødsel..

Tvilte ikke på at det var sant altså. [:)] Bare innbilt meg at det var sånn jeg. Men det er da ikke første gang jeg tar feil. [:D]

ORIGINAL: Sunroad84

Tvilte ikke på at det var sant altså. [:)] Bare innbilt meg at det var sånn jeg. Men det er da ikke første gang jeg tar feil. [:D]

Hehe.. nei, jeg mente det ikke sånn at jeg skulle "ta" deg for du hadde feil!![:D] Du skjønner jeg trodde som du (mamma og forsåvidt) at alle barn var født med blå helt til han ble født!! [:)]

Jeg trodde også at alle barn ble født med blå øyer, men trodde at brun var dominerende, min mann har blå øyer, jeg har brune, men ser ut som at lillemor får blå, og brunt hår, men vet jo ikke ennå da..

Når skifter øyefargen til barn?
Søstrene mine har grønne øyne, jeg har blå, går det ann at et av mine barn hadde fått grønne? Når faren har blå..
Jeg har forresten litt grønt i, og noen ganger kan de se grønne ut.

Genetisk sett er visstnok grønne øyne egentlig brune, altså dominante.
Siden både du og mannen har blå øyne, bærer ingen av dere på gener for brune/grønne øyne, og det er svært lite sannsynlig at barna deres får noe annet enn blå øyne.
(Det FINNES unntak, men de er svært sjeldne og skyldes langt mer komplisert arvelære enn jeg har vært gjennom på skolen. [;)])

Øynene er ikke helt ferdige før barna er 2 år,da vet du hvordan farge dem ender opp med.
Jeg har grønne og pappaen til minsta har grønne,hun har brune.

Back
Topp