Øyebetennelse?

• Trådstarter Trådstarter mamma_82_
  • Opprettet Opprettet
M

mamma_82_

Guest
I går og i dag har lillegutt vært litt rød,hoven og hatt litt "gørr" i øyekroken. Noen gode råd for å bli kvitt dette?  Bør jeg se det litt ann eller er det like godt å kontakte legen først som sist? (Kan legge til at han er skikkelig forkjølt og i dag har han litt feber i tillegg).

Hvis han går i barnehage, skal han ha begynt på behandling før han drar dit igjen, det er veldig smittsomt!

De dråpene man får hos legen virker veldig fort. Jeg ville nok kontaktet legen, så blir dere kvitt det.

God bedring til gutten din. [:)]

Kan skylle øyet med sterilt vann,men i de fleste tilfeller er det nok best å kontakte lege å få øyedråper.De virker kjappest uansett har jeg opplevd av erfaring. [;)]

Da blir det nok en tur til legen i morgen! Takk for svar jenter[:)]

jenta mi hadde det forrige uke, hadde det i ca tre dager før eg ringte til lege og fikk resept. Trengte ikke ha jenta mi med eller noe, de bare skreiv ut en resept. Eg prøvde med sånn saltvann fra apoteket, men det hjalp ikke noe særlig.

Eneste som var plagsomt her, var at ho fikk ikke dråper, men sånn kremaktig salve eller noe sånt. Den var i sånne pimpetter, men var tykk, og dermed ikke lett å få inn på augene hennes.
Mi jente var og veldig forkjøla når ho fikk dette, feber hadde ho og.

vi har akkurat vært forkjølet alle sammen, med litt røde øyne m litt puss, særlig om morgenen...vi skyllte kun med saltvann 2-3 dager og passet på håndhygienen..og d gikk bort..er visst noe som heter sti på øyet som kan forveksles med katarr...

Her har vi også nett hatt det. Hadde feber og var forkjølet. Var litt grønt puss på øynene på mårningen, men etter hvilen på dagen var de helt igjenn klistra :( har gått på dråper siden torsdag og i dag var faktisk første dagen øynene var helt fine..

Her har M nettopp hatt det, kontaktet lege ang dette for vi ville ha dråper til han, men nei nå får man ikke dråper lenger[:@] Vi skulle skylle øynene med sterilt vann og se det ann. Helsedirektoratet har sendt ut meldinger til alle barnehager om at barn med øyekatar kan gå i barnehagen[&:] de ansatte må dryppe de med saltvann ol.

Vi fikk beskjed om hvis ting ble værre så måtte vi ringe igjen for å få behandling. Grunnen er at det er cortison og antibiotika i dråpene og kremen så de vil begrense bruken pga imunitet, pluss at cortison er vel ikke så veldig bra heller.

Her skylte vi øynene jevnlig i to dager og vips så var det borte gitt[:D] (hold han hjemme i 2 dager også da)

Nå har jeg fått time hos legen. Kjenner jeg er litt usikker på om det er nødvendig siden øyet ikke er og har aldri vært så veldig rødt og hovent! men men greit å få legen til å se på det i dag slik at han evt kan gå i bhg i morgen igjen[;)]

Mange leger er blitt restriktive i å skrive ut resept på klorafenikol fordi det somregel går bort etter noen dager med å skylle med saltvann.

Det er fort gjort å få det. Det er litt snue og snuen i øye og så kan man ha fått det. (Venter bare på at det skal kommer her etter en mnd med snørr, og hadde litt puss i øyet i morges.)

Er det veldig rødt og hovent så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at du skal få øyedråper til det.Tror ikke det vil forsvinne med kun bruk av saltvann.
Er vel i startfasen det kan hjelpe å bruke saltvann vil jeg tro.Når øyet blir rødt så hadde jeg nektet å dratt fra legekontoret uten resept på øyedråper. [;)]

Da har jeg vært hos legen og lillegutt fikk resept på øyedråper og beskjed om at han ikke burde gå i barnehagen de neste 48 timene. Høres ut som om praksisen er litt forskjellig rundt omkring... Nå er jeg bare glad for at han har fått noe slik at han kan bli kvitt betennelsen så fort som mulig[:)] Takk for alle svar jenter[:)]

Nå har lillegutt startet på behandlingen... han har fått øyedråper tre ganger siden vi var hos legen... Syntes han har blitt mye rødere og hovnere rundt øynene nå en han var i dag morges. Dessuten har han hatt mye mer puss i øynene de siste timene!! Blir litt bekymret for om han ikke tåler øyedråpene!!! Eller er det vanlig at det kommer litt ekstra mye puss med det samme behandlingen starter??

Back
Topp