Ørebarn + språkutvikling.

småtrollene

Elsker forumet
Er det noen av dere som har barn som har vært plaget med ørene, og har av den grunn dårlig språk? Hva gjorde dere, hvilken hjelp søkte dere?

Min gutt har siden 10 mnd alderen vært plaget med ørebetennelser. Når han var på 2 årskontroll fikk hadde han dobbelsidig ørebetennelse + vann i mellomøret.
Han fikk lagt inn dren i begge ørene da han var 26 mnd. Han fikk da infeksjon og dobbelsidig ørebetennelse igjen. Da han var 28 mnd fikk han ny hørselstest å alt så da bra ut. Nå er han 30 mnd å har fortsatt ikke språk. Mye babbling, sier: Mamma, ja, nei, se, der, bø. Det virker som han forstår mye, så det er ingen problem å snakke til han, han svarer bare ikke.
Vi fikk hs til å søke han til ppt, så vi venter fortsatt.

Jeg hadde vann i mellomøret som ble oppdaget sent (var ca 4 år)
Hadde da god oppfølging av ppt og har idag kun problemer med å uttale R

Er det lenge siden dere fikk hs til å søke han til ppt? Vis det er det ville jeg tatt en tlf inn dit og hørt hvordan ståa er, for jo tidligere han får hjelp jo bedre er det :)

Ting går tregt her i kommunen ;) De kommer i februar, da skal dem først observere han.
Jeg bare syns det er litt rart at han ikke har begynt med andre ord enda. Han har jo en storebror på 4 år som snakker i ett sett til han :)

Jenta mi har hatt ørebetennelse i snart 6 mnd, og skal snart få dren.. Språket hennes har vell blitt noe hemmet av det. Eneste ordet ho sier tydelig er " hei", ellers så sier ho " dæ" ( der) , " se ( sier ikke se tydelig) dæ" ( se der), jeg forstår at det er det ho mener :) Men man må jo kjenne ho for å skjønne at det betyr "der" og " se der". Men det er først nå de siste ukene at ho har begynt å si noen ord..

Ting går tregt her i kommunen ;) De kommer i februar, da skal dem først observere han.
Jeg bare syns det er litt rart at han ikke har begynt med andre ord enda. Han har jo en storebror på 4 år som snakker i ett sett til han :)
Ser dette :) Men bra de kommer i februar da :)
Jeg snakket MYE med min 2 år eldre bror når jeg ikke hørte noe men var jo bare bla bla bla, men lærte meg å lese lepper så folk trodde jo at jeg hørte og at jeg bare ikke ville svare eller lignende vis jeg ikke så leppene dems

Min startet med ørebetendelse allerede ved 3mnd alder. Jeg nektet antibiotika,og forlangte øredråper i stede. Desse har veldig god effekt på min sønn vertfall :) Han har og gått til audiopedagog siden han var ca 1,5,for å få sjekke hørsel og språkutvikling :) (det ble avsluttet nå i sommer) Og har nå runde nr 4 med dren. (blir 7 i februar)
Han fikk satt inn dren første gang 4mnd før han fyllte 2. Og det hadde veldig god effekt her vertfall. For han pratet klokkerent når han var 2,med R og alt :) Så har med andre ord ikke hemmet språket her :)
Men barn er forskjellige :) Noe begynner tidlig,og andre er sen :)
Men skader jo ikke å få sjekket det opp med ppt. Har han ikke vært til audiopedagog?

Ser dette :) Men bra de kommer i februar da :)
Jeg snakket MYE med min 2 år eldre bror når jeg ikke hørte noe men var jo bare bla bla bla, men lærte meg å lese lepper så folk trodde jo at jeg hørte og at jeg bare ikke ville svare eller lignende vis jeg ikke så leppene dems

Jeg er sikker på at han leser på leppene enda. Men jeg må si navnet hans eller gå til han hvis jeg vil ha kontakt. Kan ikke bare si noe høyt å regne med at han svarer slik som man gjør med andre barn.
Er bare veldig spent på når språket kommer, venter jo i spenning ;)

Jenta mi har hatt ørebetennelse i snart 6 mnd, og skal snart få dren.. Språket hennes har vell blitt noe hemmet av det. Eneste ordet ho sier tydelig er " hei", ellers så sier ho " dæ" ( der) , " se ( sier ikke se tydelig) dæ" ( se der), jeg forstår at det er det ho mener :) Men man må jo kjenne ho for å skjønne at det betyr "der" og " se der". Men det er først nå de siste ukene at ho har begynt å si noen ord..

Men så er det vell ikke uvanlig at dem ikke sier mer ved 1år og 2mnd,så er vell litt tidlig å avgjøre om språket hennes er hemmet av den grunn :)

Min startet med ørebetendelse allerede ved 3mnd alder. Jeg nektet antibiotika,og forlangte øredråper i stede. Desse har veldig god effekt på min sønn vertfall :) Han har og gått til audiopedagog siden han var ca 1,5,for å få sjekke hørsel og språkutvikling :) (det ble avsluttet nå i sommer) Og har nå runde nr 4 med dren. (blir 7 i februar)
Han fikk satt inn dren første gang 4mnd før han fyllte 2. Og det hadde veldig god effekt her vertfall. For han pratet klokkerent når han var 2,med R og alt :) Så har med andre ord ikke hemmet språket her :)
Men barn er forskjellige :) Noe begynner tidlig,og andre er sen :)
Men skader jo ikke å få sjekket det opp med ppt. Har han ikke vært til audiopedagog?

Her ble han jo ikke oppdaget med vann i ørene før 2 årskontrollen :/
Gikk inn og ut av legekontoret og helsesøstra pga gråting om nettern. Tok språket opp på hver kontroll fra 1 års alderen, men kom ikke videre. De sa alt var normalt. Måtte komme en vikarlege hit for å få henvist han til øreavdelingen.
Så siden deres fikk dren allrede når han var 4 mnd så er det ikke så rart at han prater når var 2 da :)

Her ble han jo ikke oppdaget med vann i ørene før 2 årskontrollen :/
Gikk inn og ut av legekontoret og helsesøstra pga gråting om nettern. Tok språket opp på hver kontroll fra 1 års alderen, men kom ikke videre. De sa alt var normalt. Måtte komme en vikarlege hit for å få henvist han til øreavdelingen.
Så siden deres fikk dren allrede når han var 4 mnd så er det ikke så rart at han prater når var 2 da :)

Han fikk satt inn dren 4mnd før han fyllte 2 :)
Jeg setter ett stort spm tegn til at lege og helsesøster ikke har gjort noe før! Siden han har vært plaget siden 10mnd alder. Er jo gjerne væske i mellomøret som gjør at dem får betendelse. Så personlig mener jeg at dette er ett svikt fra helsevesenet.
Men nå er det jo heldigvis ikke lenge til februar,og håper han får god hjelp av ppt :)

J
Han fikk satt inn dren 4mnd før han fyllte 2 :)
Jeg setter ett stort spm tegn til at lege og helsesøster ikke har gjort noe før! Siden han har vært plaget siden 10mnd alder. Er jo gjerne væske i mellomøret som gjør at dem får betendelse. Så personlig mener jeg at dette er ett svikt fra helsevesenet.
Men nå er det jo heldigvis ikke lenge til februar,og håper han får god hjelp av ppt :)

Okei, leste det slik at han var 4 mnd... :D
Ja det er det! Men som mor må jeg jo si at det fattet meg aldri at han var døv. Testene som ble tatt før operasjonen viste at han tromhinnene var helt flate. Jeg bare stusset på hvorfor han var begynt å prate. Helsesøster sa det var helt normalt at gutter var tregere, og kanskje min litt ekstra treg.
Ja det blir veldig spennende å se hvilken plan de legger om han :)

Gutten vår fikk dren på begge sider da han var 11mnd. Hadde mange betendelser mens han hadde dren. Nå er dren ute og hørselen er testet på sykehuset. Vi har mulighet for å komme inn på øre nese hals poliklinikk hvis det er noe.

Jeg ville kontaktet lege da det ofte går fortere når noe skal utredes

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Jeg var ørebarn. Hadde kronisk hull i trommehinnen, så var maaasse plaget med betennelse ol. Men etter d grodde så går d ikke an å merke noe på hørselen heldigvis :)

Men så er det vell ikke uvanlig at dem ikke sier mer ved 1år og 2mnd,så er vell litt tidlig å avgjøre om språket hennes er hemmet av den grunn :)

Ja, er vell kanskje det.. Så jeg er ikke så veldig bekymret, og håper det bedrer seg med drenet :) Men HS som sa til meg at det var lite.. Og ho er den som snakker minst i bhg osv.

Min har ikke vært plaget med ørene i det hele tatt men har hatt dårlig hørsel,han har vært plaget med vann og slim i mellomøret og tromhinna vibrer ikke.Han er nesten døv uten dren og har defor hatt dårlig språk pga dette..vi ble henvist til ønh-legen og han gikk på kontroll der i ca 1 år før han tok beslutning om å legge inn dren,Dette ble gjort i Oktober 2012 og da var han ca 3 år og 5 mnd og nå 3 mnd etter skravler han masse,det er ikke reint men det er forståelig :) og jeg er kjempe fornøyd..

Er det noen av dere som har barn som har vært plaget med ørene, og har av den grunn dårlig språk? Hva gjorde dere, hvilken hjelp søkte dere?

Min gutt har siden 10 mnd alderen vært plaget med ørebetennelser. Når han var på 2 årskontroll fikk hadde han dobbelsidig ørebetennelse + vann i mellomøret.
Han fikk lagt inn dren i begge ørene da han var 26 mnd. Han fikk da infeksjon og dobbelsidig ørebetennelse igjen. Da han var 28 mnd fikk han ny hørselstest å alt så da bra ut. Nå er han 30 mnd å har fortsatt ikke språk. Mye babbling, sier: Mamma, ja, nei, se, der, bø. Det virker som han forstår mye, så det er ingen problem å snakke til han, han svarer bare ikke.
Vi fikk hs til å søke han til ppt, så vi venter fortsatt.
Min har hatt ørebetennelser siden han var 6 mnd.Språket uteble da han var både 2 og 3 år.Hadde toppen 10 ord.Hs ville vente både med at jeg tok kontakt med ppt og fikk søkt han inn i bh.Det var et meget dårlig råd.Han fikk plass da han var 3 år,men han skulle bli 4 år før han fikk sspesialped.hjelp.PPT har vært som en gamling med rullator,som påstår at de kommer i ei helv..fart.Deres rolle har vært svært skuffende,og det samme gjelder bh.Håper virrkelig det blir en endring av hvordan barn med spesielle behov blir møtt i bh;http://www.familienettet.no/A-ha-ba...Sorg-og-glede/Skremmende-mote-med-barnehagen/ I morgen skal vi til kontroll på ønh fordi vi fikk trøbble med drenene,han har smerter i et øre og har blødd.Så lurer på om de må ta det ut,eller om de mener at han skal gå å ha vondt.

Min har hatt ørebetennelser siden han var 6 mnd.Språket uteble da han var både 2 og 3 år.Hadde toppen 10 ord.Hs ville vente både med at jeg tok kontakt med ppt og fikk søkt han inn i bh.Det var et meget dårlig råd.Han fikk plass da han var 3 år,men han skulle bli 4 år før han fikk sspesialped.hjelp.PPT har vært som en gamling med rullator,som påstår at de kommer i ei helv..fart.Deres rolle har vært svært skuffende,og det samme gjelder bh.Håper virrkelig det blir en endring av hvordan barn med spesielle behov blir møtt i bh;http://www.familienettet.no/A-ha-ba...Sorg-og-glede/Skremmende-mote-med-barnehagen/ I morgen skal vi til kontroll på ønh fordi vi fikk trøbble med drenene,han har smerter i et øre og har blødd.Så lurer på om de må ta det ut,eller om de mener at han skal gå å ha vondt.

Uff, så trasig :/ Men har han språk nå?
Min er 2,5 år å kan 5-6 ord.. De sa i november at drene satt fint og at han skulle da kunne høre. Kanskje han bare lagrer ordene enda?! Han er jo strengtatt bare 10-12 mnd i språket.

Han kan mange flere ord enn du tror.Se bare på språkforståelsen hans.Det begynner så fint med turtaking mellom deg og baby.Du med lys og variert stemmebruk,også svarer baby med lyder.Slik kan dere holde på lenge,dette er viktig og legger grunnlaget for senere språk.Etterhvert begynner barnet ditt på enkeltord.Du kommenterer alt rundt deg,og spesielt det barnet ditt har oppmerksomheten rettet mot.Etterhvert vil barnet ditt ggjenta ordet,og det vil gi mening.Etterhvert utvider man ordforrådet.Det er veldig ok å sette seg på gulvet sammen med barnet å leke.Her kan dere ta tur i kommunikasjonen,og du kan utvide med å kommentere dukken GRØNN kjole,stor liten ballong osv.Lese bøker,og gå turer samtidig som du kommenterer det han er opptatt av.
Nå har min gutt 2 og 3 ord ytringer,og har større språkforståelse enn uttale.Han er 5 år.Jeg strever veldig med å få på plass logoped til ham,og kommunen har ikke logoped på barnehagesiden.Vi klarte å få en logoped som fungerer som rådgiver for spes.ped.Men jeg har klaget på at den spesialped.hjelpen ikke har utredet hvilket behov og hva som er evt.problemomrrådet ffor evt logopediske behov.Snart 3 uker siden jeg sendte klagen til bh.Men jeg planlegger å dra ut av kommunen siden fagmiljøet er såpass "familært".Jeg ggir meg ikke ffør jeg har fått dette utredet,og står med en rapport i hånden,og den rapporten skal i ppt mappa!
Alt har ggått så seint,og han har svak oppfølging.Det var eks bestemt ffor 3 år siden at han skulle bruke tegn til tale.De begynte ikke å bruke tegn til tale fffør like ffør jul 2012.Jeg er skuffet!

Back
Topp