Øre- eller pannetermometer..?

Hirka

Gift med forumet
Junilykke2018
Septemberlykke 2021
Ei på to som nekter rumpetemp... erfaringer/anbefalinger om hva som er best av øre eller pannetermometer??

Jeg googlet litt i går, og fant da ut at øretermometeret som heter Braun Thermoscan 7 IRT 6520 har kommet godt ut i tester.

Vi har allerede et pannetermometer, men det vi har gir veldig ulike målinger, så det er litt irriterende.

Ut i fra tester er øretermometer å foretrekke fremfor pannetermometer. Der er vanskelig å treffe rett punkt å måle på med pannetermometer.
Uansett vil både øre og pannetermometer bare kunne gi en pekepinn på temperatur, mens rektal termometer er den eneste som måler helt riktig

https://www.tv2.no/a/11375848/

Vi har brukt pannetermometer på vår datter, men om den var vist over 38, har vi målt i rumpa.
Fordel med pannetermometer er at om hun sover og føles varm, slipper man vekke for å sjekke raskt.

Noen tips til hvordan overkomme nektinga?

Her snakker termometeret til 2åringen, det synger sanger og vi tuller om at det skal lukte på rompa hans osv :hilarious: 2åringer er ofte mottagelige for stor grad av fantasi og for at ting faktisk kan snakke, hehe. Når termometeret skal inn synger jeg en sang han liker så han slapper av, men du kan også finne frem en sang på mobilen eller en film. Man måler jo ikke tempen så ofte at de alltid rekker å blir vandt til det, så prøver å skape god stemning før, under og etter måling. Vi hadde en periode med full nekt, men ble bedre etter vi fikk lagd litt god stemning rett før målingen :)

Jeg googlet litt i går, og fant da ut at øretermometeret som heter Braun Thermoscan 7 IRT 6520 har kommet godt ut i tester.

Vi har allerede et pannetermometer, men det vi har gir veldig ulike målinger, så det er litt irriterende.

Jeg gikk på en smell å kjøpte denne men jentungen har får små ører til at vi klarer å bruke den på henne.

rediger ( glem det, jeg hadde en anen modell som het nesten det samme, den du viser til så bedre ut;-)

Noen tips til hvordan overkomme nektinga?

Nei altså.... jeg bestakk min med sjokolade sist :hilarious:
Skal nevnes at han hadde opp i mot 40 i feber, så jeg måtte vite nøyaktig :P

Vi måler i armhulen og legger på en grad. Samme gjøres på barneavdelingen når vi har vært innlagt der etter babytiden.

Eg respekterte barna mine, skaffet Paracet sugetablett og brukte termometer under arm. Tvang er ikkje greit og det hadde blitt det eg måtte gjort.

tja, delvis enig med deg, men samtidig så må man noen ganger spm foreldre gjøre det som er til barnets beste.

så tvang må noen ganger til da, jeg kan feks ikke droppe tannpussen på jentungen på 20 mnd selv om hun ikke vill, og jeg kan lokke å lure så mye jeg vill men enkelte ganger går det bare ikke. Kan ikke sitte å vente på at hun skal synes det er greit i evigheter heller så da blir det enkelte ganger slik at hun må holdes fast å pusses tenne på mens hun hyler for full hals. Ikke noe gøy for meg eller henne men det må til noen ganger.
Samme er det med temperaturmåling og paracett stilkpille. Noen ganger er det greit og andre ganger et det litt slik som beskrevet med tannpussen.

vi har prøvd andre feber måle varianter men hun er for liten til endel ting, og det vi har forsøkt viser stor unøyaktighet.

Flytende paracett spyr hun av så da er stikkpille ofte det beste alternativet.

tja, delvis enig med deg, men samtidig så må man noen ganger spm foreldre gjøre det som er til barnets beste.

så tvang må noen ganger til da, jeg kan feks ikke droppe tannpussen på jentungen på 20 mnd selv om hun ikke vill, og jeg kan lokke å lure så mye jeg vill men enkelte ganger går det bare ikke. Kan ikke sitte å vente på at hun skal synes det er greit i evigheter heller så da blir det enkelte ganger slik at hun må holdes fast å pusses tenne på mens hun hyler for full hals. Ikke noe gøy for meg eller henne men det må til noen ganger.
Samme er det med temperaturmåling og paracett stilkpille. Noen ganger er det greit og andre ganger et det litt slik som beskrevet med tannpussen.

vi har prøvd andre feber måle varianter men hun er for liten til endel ting, og det vi har forsøkt viser stor unøyaktighet.

Klart eg veit iblant må tvang til men eg løyste febermåling og Paracet på ein anna måte.

Eg respekterte barna mine, skaffet Paracet sugetablett og brukte termometer under arm. Tvang er ikkje greit og det hadde blitt det eg måtte gjort.
Enig med deg
Vi utflrte heller ikke tvang på det da min ikke ville, er helt uaktuelt med tvang for min del

Last edited:

Tannpuss med tvang her også, etter å ha prøvd utallige andre løsninger først. Heldigvis begynner det å løsne for minsten, det går bedre med tannpussen nå enn for et halvt år siden. Noen ting kan man bare ikke la være å gjøre:)

Tannpuss med tvang her også, etter å ha prøvd utallige andre løsninger først. Heldigvis begynner det å løsne for minsten, det går bedre med tannpussen nå enn for et halvt år siden. Noen ting kan man bare ikke la være å gjøre:)

godt å høre vi er flere;)

Bruker tvang her også på enkelte områder. Bedre at vi bruker tvang og får pusset skikkelig, i stedet for at det i verste fall må brukes tvang hos tannlege. Det samme gjelder måling av temperatur og febernedsettende, noen ganger må man bare. Og det handler IKKE om at jeg ikke respekterer barna mine, det handler om at jeg er voksen og vet hva som er best for dem - selv om de ikke liker det.

Bruker tvang her også på enkelte områder. Bedre at vi bruker tvang og får pusset skikkelig, i stedet for at det i verste fall må brukes tvang hos tannlege. Det samme gjelder måling av temperatur og febernedsettende, noen ganger må man bare. Og det handler IKKE om at jeg ikke respekterer barna mine, det handler om at jeg er voksen og vet hva som er best for dem - selv om de ikke liker det.

godt å høre at vi er flere som tenker likt:-)

Back
Topp