Ønsket om en familie

bobo

Blir kjent med forumet
Hei :)

Jeg, som sikkert mange andre her trodde aldri at jeg skulle havne i denne situasjonen. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette og tenker at det kanskje kan hjelpe å starte en dagbok.
Jeg er 29 år, har en fin jobb og en fantastisk samboer.

Drømmen om barn har alltid vært der, men først i fjor følte jeg meg klar for å bli mamma og ønsket om en baby begynte å vokse seg stort. Samboeren (tenker at jeg fra nå av kaller han R.) min var ikke helt klar, så vi bestemte oss for å vente litt. Etter å ha tilbringet mye tid sammen med venner og deres familie vokste ønsket seg etter hvert større hos R også. Vi bestemte oss derfor å begynne prøve nå denne høsten, men skjer det før så skjer det.

Jeg har tidligere blitt gravid til tross for prevensjon. Så jeg tenkte at dette kom til å bli en enkel sak :) Men etter et antall negative graviditetstester, og like mange break-downs så foreslo R at vi skulle ta en fertilitetssjekk. Slik at jeg kunne slappe av og ikke tenke så mye på det. Bare la det skje.

Vi tok kontakt med en klinikk, og hadde levert alle prøver og avtalt tid for samtale i midten av sommeren.
Når vi var der fikk vi beskjed om at alt sto fint til med meg, verre var det med R. Han har svært få levedyktige spermier, og de av dem som lever er ikke særlig raske. Muligheten for at vi skal bli gravid på "vanlig måte" er minimale, nest inntil umulige. Jeg fikk helt sjokk, helt sikker på at det var meg som var problemet hvis det var problemer. Jeg klarte ikke holde igjen tårene, mens R satt der og sa ikke et ord.
Etter å ha summet meg litt resonnerte jeg sånn at "Jaja, men da må vi bare få hjelp da! Dette går fint!".

Første døgnet hjemme var bare et kaos. Jeg i tårer og tanker som bare fosset ut av meg. R var stille. Ville ikke snakke. Ville ikke at jeg skulle snakke med noen andre om dette. Etter at jeg omsider fikk han til å dele litt med meg, fikk jeg beskjed om at han ikke var sikker på om han ville ha barn lenger. At problemet var hans, ikke mitt. Jeg kunne jo bli gravid. Kunne bare finne meg en ny. Var nok ikke meningen at han skulle bli far. Han kunne ikke gi meg det jeg aller mest ønsket, hvorfor skulle jeg bli?

Etter to dager, som føltes ut som to år ringte dem oss fra klinikken igjen. Vi hadde en lang og god samtale med en terapeut der og fikk litt mer info om hva vi kan gjøre videre. Det eneste alternativet for oss er ICSI. Mikroinjeksjon. De velger ut en god sperm og injiserer direkte inn i egget. OK, tenker jeg. Da gjør vi dette! R var ikke der. Han vet fortsatt ikke hva han vil. Nå har det gått 2 uker siden beskjeden. Og jeg skjønner at dette har blitt så altfor mye for R. Først får han beskjed om at han ikke kan utføre "den ene virkelige viktige oppgaven mannen har". For at deretter starte en stor prosess han aldri hørt om tidligere og føler seg temmelig usikker på.

Jeg vil ikke leve et liv uten barn. Men jeg vil heller ikke leve et liv uten R.

Så, jeg sitter her og venter. På en beskjed. Som jeg ikke vet når kommer. Og når jeg får den så kan den potensielt "ødelegge" livet så som jeg trodde det skulle bli. :Heartred


---------------------------------
3 sept.

Alt har endelig roet seg litt og vi har fått snakket ordentlig. Han kjære min trengte å få litt perspektiv på ting. Og dette her har faktisk gjort at vi kommet enda nærmere hverandre. Begge har liksom fått en nytenning og er bare så forelsket.
Han har sagt at han vil, at det ikke er noe tvil om at han vil ha barn med meg og hvis det er dette vi må igjennom så er det bare så. Det er en sånn utrolig lettelse, med tanke på reaksjonen hans i starten. Så, om to måneder starter vi første forsøk. Jeg er kjempespent og veldig nervøs for hvordan det skal gå..
 
Last edited:
Velkommen hit! Du har kommet på riktig plass med mange flotte mennesker her inne[emoji4]

Jeg ville bare si at vi har vært i lik situasjon. Jeg reagerte helt likt som deg, visste lite om infertilitet og tenkte ikke tanken på at det var han som var problemet. Men jeg hadde et barn fra tidligere forhold så tenkte jo at det ikke kunne være meg heller. Han også ble helt stum. Tok på seg hørselvern og begynte å jobbe. Ville ikke snakke om det for han var jo bare udugelig sa han. MEN han var veldig klar for å sette i gang med ICSI da. Ville ikke vente. Men skulle helst ikke snakkes om at han hadde dårlig kvalitet.

Det er nok tøft for samboeren din. Det er en tøff beskjed å få for en mann. Han må nok bare bli vant til tanken.
 
Velkommen hit! Du har kommet på riktig plass med mange flotte mennesker her inne[emoji4]

Jeg ville bare si at vi har vært i lik situasjon. Jeg reagerte helt likt som deg, visste lite om infertilitet og tenkte ikke tanken på at det var han som var problemet. Men jeg hadde et barn fra tidligere forhold så tenkte jo at det ikke kunne være meg heller. Han også ble helt stum. Tok på seg hørselvern og begynte å jobbe. Ville ikke snakke om det for han var jo bare udugelig sa han. MEN han var veldig klar for å sette i gang med ICSI da. Ville ikke vente. Men skulle helst ikke snakkes om at han hadde dårlig kvalitet.

Det er nok tøft for samboeren din. Det er en tøff beskjed å få for en mann. Han må nok bare bli vant til tanken.

Tusen takk for velkomsten :Heartred Det hjelper så å høre om hvordan andre har det. Er det lenge siden? Ja, første tankene mine var veldig egoistiske. Men jeg har skjønt nå etterhvert hvor sårt og forferdelig det er for han. Jeg bare håper at han skal bestemme seg for at han ønsker dette. For meg spiller det ingen rolle hvordan det skjer, bare at det skjer. Men prøver å ha forståelse for han også-:(
 
Ja, eller er 4,5 år siden nå. Vi gikk privat og hadde raskt første forsøk. Ble gravid på første og har ei jente på 3,5[emoji177] Han er usikker på om han vil gå gjennom prøverør?
 
Ja, eller er 4,5 år siden nå. Vi gikk privat og hadde raskt første forsøk. Ble gravid på første og har ei jente på 3,5[emoji177] Han er usikker på om han vil gå gjennom prøverør?
Så herlig å høre! :) Var innom dagboken din i sted! Ja han er veldig usikker på det, han er veldig på den at "Det er nok ikke meningen jeg skal bli pappa siden det ikke går på naturlig måte". Men jeg håper at han kommer dit hvor jeg er, at ønsket blir så stort at det ikke har noen å si hvordan. Kanskje han også er redd at vi skal misslykkes med det "også". OG han føler veldig på at på grunn av han må jeg igjennom masse, og han vil ikke se meg må dårlig,. Det skal sies at han var med inne hos gyn når jeg gjorde ul med kontrastvæske i livmor, og det var så vondt at jeg hylte og holdt på å besvime (kan le av det nå):hilarious: Så han tenker kanskje at alt vil være så fryktelig, hvis du skjønner..
Hvordan var det for deg med hormonsprøyter og sånn? Fikk du mye bivirkninger?
 
Velkommen hit[emoji173]️[emoji173]️

Å lese historien din er som å lese vår!! Jeg reagerte som deg, var helt sikker på at feilen lå hos meg! Og tenkte at med hjelp så går dette bra! Mannen gikk rett i kjelleren, følte seg ikke lenger som en mann! Ville ikke lenger ha barn! Vi hadde giftet oss måneden før, og han ville vi skulle annulere hele ekteskapet! Jeg fortjente en som kunne gi meg barn! Jeg brukte noen uker på å få jobbet han opp![emoji173]️

Vi gikk inn i prosessen, og veien ble lenger enn vi så for oss!! MEN! Ekteskapet ble ikke annulert[emoji173]️ Idag har vi bryllupsdag, og har vært gift i 2 år! Og om 2 mnd kommer vår etterlengtede skatt til verden[emoji173]️ så bruk tid, snakk sammen og ting blir bedre! Og dere vil lykkes til slutt[emoji173]️
 
Velkommen hit[emoji173]️[emoji173]️

Å lese historien din er som å lese vår!! Jeg reagerte som deg, var helt sikker på at feilen lå hos meg! Og tenkte at med hjelp så går dette bra! Mannen gikk rett i kjelleren, følte seg ikke lenger som en mann! Ville ikke lenger ha barn! Vi hadde giftet oss måneden før, og han ville vi skulle annulere hele ekteskapet! Jeg fortjente en som kunne gi meg barn! Jeg brukte noen uker på å få jobbet han opp![emoji173]️

Vi gikk inn i prosessen, og veien ble lenger enn vi så for oss!! MEN! Ekteskapet ble ikke annulert[emoji173]️ Idag har vi bryllupsdag, og har vært gift i 2 år! Og om 2 mnd kommer vår etterlengtede skatt til verden[emoji173]️ så bruk tid, snakk sammen og ting blir bedre! Og dere vil lykkes til slutt[emoji173]️


Så utrolig godt å høre! <3 Gratulerer!! Vi har snakket sammen mer nå, og han har blitt veldig mye roligere. Vi har derfor også bestemt at vi skal prøve!! :D I november setter vi igang med første forsøk.. Så spent men også redd.. redd for alt av hormoner og smerter ved uttak.
 
Så utrolig godt å høre! <3 Gratulerer!! Vi har snakket sammen mer nå, og han har blitt veldig mye roligere. Vi har derfor også bestemt at vi skal prøve!! :D I november setter vi igang med første forsøk.. Så spent men også redd.. redd for alt av hormoner og smerter ved uttak.

Så bra [emoji173]️ Håper dere lykkes på første forsøk
 
Så utrolig godt å høre! <3 Gratulerer!! Vi har snakket sammen mer nå, og han har blitt veldig mye roligere. Vi har derfor også bestemt at vi skal prøve!! :D I november setter vi igang med første forsøk.. Så spent men også redd.. redd for alt av hormoner og smerter ved uttak.

Så flott å lese[emoji173]️[emoji173]️ ønsker dere masse masse lykke til!! Ikke lett, men prøv å gå inn i det med åpent sinn og så lite forhåpninger som mulig! Man leser ofte om masse bivirkninger av hormoner, smertefulle uttak! Viktig å huske at dette er veldig individuelt- og er ikke sikkert det kommer til å gjelde deg[emoji5][emoji5]
 
Føler meg veldig igjen i det du skriver. Vi fikk akkurat samme beskjed for nøyaktig en uke siden.
Sjokk. Totalt sjokk.

Vi har som dere bestemt oss for å prøve via Hausken og da ICSI (her er det også min samboer som er «problemet»).

Blir spennende å følge deg videre da vi er i samme båt! :)

Vi setter i gang i slutten av sept/ begynnelsen av okt :)

Skal du ha kort eller langt regime? :)
 
Føler meg veldig igjen i det du skriver. Vi fikk akkurat samme beskjed for nøyaktig en uke siden.
Sjokk. Totalt sjokk.

Vi har som dere bestemt oss for å prøve via Hausken og da ICSI (her er det også min samboer som er «problemet»).

Blir spennende å følge deg videre da vi er i samme båt! :)

Vi setter i gang i slutten av sept/ begynnelsen av okt :)

Skal du ha kort eller langt regime? :)

Uff :( Hvordan går det med dere?

Hausken ja, så spennende!! Det er ikke lenge til nå!:joyful: I Oslo da eller?


Jeg starter på kort regime i slutten av oktober, skjønner ikke hvordan jeg skal klare og vente så lenge!:joyful:
 
Uff :( Hvordan går det med dere?

Hausken ja, så spennende!! Det er ikke lenge til nå!:joyful: I Oslo da eller?


Jeg starter på kort regime i slutten av oktober, skjønner ikke hvordan jeg skal klare og vente så lenge!:joyful:
Joda,
Vi har fått summet oss etter sjokkbeskjeden. Nå gleder vi oss egentlig bare til å sette i gang! Tiden går så innmari sakte!

Venter på mens også setter vi i gang med kort regime :) medisiner blir kjøpt inn i dag og blodprøver er sendt inn så nå er det bare tiden som det står på.
Prøver å ikke ha for mye håp, men kjenner at jeg glede meg veldig og gruer meg dersom den ikke sitter :(
Ja, det blir Hausken i Oslo :)
Dere da?
 
Joda,
Vi har fått summet oss etter sjokkbeskjeden. Nå gleder vi oss egentlig bare til å sette i gang! Tiden går så innmari sakte!

Venter på mens også setter vi i gang med kort regime :) medisiner blir kjøpt inn i dag og blodprøver er sendt inn så nå er det bare tiden som det står på.
Prøver å ikke ha for mye håp, men kjenner at jeg glede meg veldig og gruer meg dersom den ikke sitter :(
Ja, det blir Hausken i Oslo :)
Dere da?

Åh, så godt å høre! :happy: Ja jeg er helt enig, har egentlig lyst å starte syklusen før men vi hadde en 2 ukers reise bestilt fra før og det traff akkuratt på hormonstart og ultralydsdager:rolleyes:

Så spennede!! Jeg skjønner godt følelsen der! <3 Har dere et forsøk eller har dere gått for pakke?
Vi er på Medicus i Oslo, jeg hadde ikke peiling på noe av dette her så tok sjekk på den første klinikken jeg fant på google:joyful: så syntes jeg de var så hyggelige så da bare valgte vi å fortsette der. Hadde dere hørt noe om hausken før eller hvordan falt valget på dem? :)
 
Åh, så godt å høre! :happy: Ja jeg er helt enig, har egentlig lyst å starte syklusen før men vi hadde en 2 ukers reise bestilt fra før og det traff akkuratt på hormonstart og ultralydsdager:rolleyes:

Så spennede!! Jeg skjønner godt følelsen der! <3 Har dere et forsøk eller har dere gått for pakke?
Vi er på Medicus i Oslo, jeg hadde ikke peiling på noe av dette her så tok sjekk på den første klinikken jeg fant på google:joyful: så syntes jeg de var så hyggelige så da bare valgte vi å fortsette der. Hadde dere hørt noe om hausken før eller hvordan falt valget på dem? :)

Ah da skjønner jeg godt at dere valgte ferie! :)
Godt å høre at det ikke bare er meg som er utålmodig, tror aldri jeg har gledet meg mer til mensen enn nå, haha ;)

Jeg googlet meg halvt i hjel på klinikker før vi dro til fertilitetssjekk. Tror de alle er bra jeg altså, men fikk best inntrykk av Hausken! Gjenstår å se om det blir like vellykket for oss :) Vi valgte pakke, bare sånn for sikkerhetsskyld om det ikke skulle gå første gangen..

Blir veldig spennende å følge med på reisen din iom at vi starter denne ganske likt og for første gang begge to! :)
 
Last edited:
Ah da skjønner jeg godt at dere valgte ferie! :)
Godt å høre at det ikke bare er meg som er utålmodig, tror aldri jeg har gledet meg mer til mensen enn nå, haha ;)

Jeg googlet meg halvt i hjel på klinikker før vi dro til fertilitetssjekk. Tror de alle er bra jeg altså, men fikk best inntrykk av Hausken! Gjenstår å se om det blir like vellykket for oss :) Vi valgte pakke, bare sånn for sikkerhetsskyld om det ikke skulle gå første gangen..

Blir veldig spennende å følge med på reisen din iom at vi starter denne ganske likt og for første gang begge to! :)

Haha nei, samme her! Begynte telle ned fra forrige mensen " når er det bare en igjen":hilarious:

Ja jeg tror også det egentlig, har fått det for meg at alle private er mer personlige i det å anpasse behandligen for hver enkelt og ser helheten i dette man skal gjennom. Men har hatt vanskelig å finne noen flere fra Medicus her inne faktiskt!

Det blir helt sikkert vellykket, før eller siden!:) Har fått det for meg at det er bedre med pakkeløsningen, da er det på en måte ikke like stor "press" på at det skal lykkes på første uten at man må "begynne om" på en ny runde igjen. Heller se alle tre forsøk som en behandling.. hvis du skjønner hvordan jeg tenker? Så sa terapeuten på Medicus også at selv om man ikke lykkes på første, så har man enda bedre forutsetninger for forsøk nummer to, da de vet mye mer om kroppen din og hvordan den reagerer etter et forsøk! Jaa vi får støtte hverandre i dette og prøve å "stay positive" sammen :joyful: Du får holde meg oppdatert på hvordan du reagerer på sprøyter å såå, jeg er skikkelig nervøs for det! :nailbiting:
 
Haha nei, samme her! Begynte telle ned fra forrige mensen " når er det bare en igjen":hilarious:

Ja jeg tror også det egentlig, har fått det for meg at alle private er mer personlige i det å anpasse behandligen for hver enkelt og ser helheten i dette man skal gjennom. Men har hatt vanskelig å finne noen flere fra Medicus her inne faktiskt!

Det blir helt sikkert vellykket, før eller siden!:) Har fått det for meg at det er bedre med pakkeløsningen, da er det på en måte ikke like stor "press" på at det skal lykkes på første uten at man må "begynne om" på en ny runde igjen. Heller se alle tre forsøk som en behandling.. hvis du skjønner hvordan jeg tenker? Så sa terapeuten på Medicus også at selv om man ikke lykkes på første, så har man enda bedre forutsetninger for forsøk nummer to, da de vet mye mer om kroppen din og hvordan den reagerer etter et forsøk! Jaa vi får støtte hverandre i dette og prøve å "stay positive" sammen :joyful: Du får holde meg oppdatert på hvordan du reagerer på sprøyter å såå, jeg er skikkelig nervøs for det! :nailbiting:
Ja, vi følte også at «presset» ikke blir så stort når vi har kjøpt pakkeløsning.
Da har man på en måte betalt for alle tre om den første ikke sitter :)

Ja, skal holde deg oppdatert! Er litt nervøs selv, men har heldigvis en utrolig forståelsesfull sjef som skjønner at de neste ukene blir tøffe :)

Hva slags medisiner er det du skal gå på? :)

Vi får bare støtte hverandre - regner med at det blir mye opp og ned i perioden fremover ;)
 
Velkommen inn hit! [emoji173]️ Høres ut som at deres historie egentlig er veldig lik som mange andres her inne. Det kommer som et sjokk, kvinnen er sikker på at problemet ligger hos henne, problemet ligger hos mannen og mannen takler den beskjeden dårlig. Vi er nesten der selv, bare at her ligger problemet hos begge. PCOS hos meg og nedsatt sædkvalitet hos han.

Selvom vi nå har visst om dette i 1 år nå, så er det fortsatt vanskelig for mannen å akseptere at hans svømmere er «dårlige». Han jublet ved svømmeprøven sin ved uttak forrige uke når det ble fortalt at den (av 5 stk tidligere) endelig så litt mer normal ut, og han sa at «Der ser du! Det er full krutt fortsatt der nede. Ingen problemer!». Tja, jeg og legene veit jo at det ikke er helt sant, men han skal få lov til å leve i troen. Vi får uansett gjennomført ICSI ved være forsøk, så helt normal han ikke den prøven ha vært [emoji28]

Men jeg tror det er noe med at det utrolig vanskelig for menn å snakke om mannlig infertilitet. Det er svært lite fokus på det generelt syntes jeg, til tross for at det dessverre er ganske vanlig. Mennene lever i en tro på at det er og forblir krutt i deres soldater til de går i graven - men slik er jo det absolutt ikke. At de er immun mot alt. Med kvinner er det mer fokus på infertilitet, og fler kvinne er oppmerksom på at det faktisk kan skje. Det er også lettere for kvinner å være åpen om det enn menn tror jeg. Til venner og familie er det bare min PCOS som er blitt begrunnet ifht hvorfor vi trenger prøverør. Ingen som vet at mannens svømmere er nedsatt, og det er sterkt fortrolig syntes han.

Men det er utrolig godt å lese at dere har fått jobbet dere gjennom det største sjokket, og at det har fått dere enda nærmere hverandre. Det er utrolig hvordan motgang kan gjøre en sterkere [emoji173]️
 
Ja, vi følte også at «presset» ikke blir så stort når vi har kjøpt pakkeløsning.
Da har man på en måte betalt for alle tre om den første ikke sitter :)

Ja, skal holde deg oppdatert! Er litt nervøs selv, men har heldigvis en utrolig forståelsesfull sjef som skjønner at de neste ukene blir tøffe :)

Hva slags medisiner er det du skal gå på? :)

Vi får bare støtte hverandre - regner med at det blir mye opp og ned i perioden fremover ;)


Ikke sant! Jeg tror dette skal gå bra jeg :)

Så deilig, det er så viktig med gode mennesker rundt seg når ting ikke går som planlagt! Jeg har også en sjef som er veldig forståelsesfull og det er såå deilig nå!

Jeg skal på 125IE Gonal-F og Orgalutran, hva med deg? :)
 
Ikke sant! Jeg tror dette skal gå bra jeg :)

Så deilig, det er så viktig med gode mennesker rundt seg når ting ikke går som planlagt! Jeg har også en sjef som er veldig forståelsesfull og det er såå deilig nå!

Jeg skal på 125IE Gonal-F og Orgalutran, hva med deg? :)
Krysser fingrene for det! :)
Ja, veldig deilig. Har ikke fortalt det til noen andre enn sambo og sjef, men veldig godt med forståelse - selv fra en mannlig sjef :)

Jeg skal begynne på Bemfola 150 og Orgalutran. Bestilte medisin på apoteket i dag og satt i bilen å gråt etterpå. Ble med ett virkelig at vi skal igjennom dette her. Dette skal gå bra, men merker at følelsene sitter løst om dagen!
 
Krysser fingrene for det! :)
Ja, veldig deilig. Har ikke fortalt det til noen andre enn sambo og sjef, men veldig godt med forståelse - selv fra en mannlig sjef :)

Jeg skal begynne på Bemfola 150 og Orgalutran. Bestilte medisin på apoteket i dag og satt i bilen å gråt etterpå. Ble med ett virkelig at vi skal igjennom dette her. Dette skal gå bra, men merker at følelsene sitter løst om dagen!

Så "morsomt" sjefen min er også mannlig og er virkelig så forståelsesfull! :)

Uff, det skjønner jeg godt! Ja du får gjøre det, og det kommer jo resultere i noe fantastisk! :D Når var det du skulle starte? :)
 
Back
Topp