Ønsker erfaringer fra tobarnsforeldre... skal, skal ikke..

Leonora<3

Flørter med forumet
Hei jenter. Jeg og mannen hadde egentlig bestemt oss for å prøve å lage barn nummer to, rundt toårsdagen til førstemann, slik at det forhåpentligvis blir snaut tre år mellom de. Men nå lurer vi på å sette i gang ganske snart i stedet, i august ca, slik at det blir et forsommerbarn hvis ting går som planlagt. Det vil da bli 1 år og 9 mnd mellom første og andre.

Noen med erfaringer med to så tette? Fordeler, ulemper?
Mine tanker så langt er:

- det vil sikkert bli krevende
- to bleiebarn i en god periode
- klarer jeg å både kose meg med han jeg har, og samtidig nyte graviditeten og den lille?
- de vil kunne få glede av hverandre
- må kjøpe mange vogner, da jeg vil bruke simovogna vi nå har som babyvogn, ønsker meg også en trehjuling til Mathias nå, samt at vi vil trenge en søskenvogn. Mathias vil antakelig fortsatt sove på dagtid, når minsten kommer.
- Jeg er 26, mannen er 33. Han har egentlig sagt at han bare vil ha to barn, mens jeg tror jeg vil ha tre. Hvis det skal bli en tredje må nok det bli en åttpåklatt, og da vil jo mannen bli "oppi åra". Samtidig synes jeg det er litt trist om jeg bare skal være gravid to ganger, for da vil jo dette bli min siste, og da må jeg virkelig nyte den.

Hvordan er det forresten med foreldrepenger? Jeg går hjemme, uten å være i noe arbeidsforhold nå, da jeg begynner i ny jobb 1. august. Hvis babyen da kommer i mai, vil jo jeg ha jobbet i 9 måneder. Har jeg da rett på full foreldreutbetaling? Kriteriet er vel 6 av de siste 10 mnd? Gjelder dette også hvis jeg blir sykemeldt i svangerskapet (har fast ansettelse?

MAnge spørsmål, men jeg trenger flere synspunkter her.. =)
 
Hos oss fikk vi nr 2 når storesøster var 2 år og 4mnd, syns det var en perfekt aldersforskjell...
Litt sjalusi i begynnelsen, men gikk egentli fort over, hun sluttet med bleier når hun var 2 1/2 så da har hun bare blei om natten.
Å her føler jeg de har veldig mye glede av hverandre nå når lillesøster har blitt litt større å leker mer.

Her har jeg vanlig vogn (emaljunga) så har vi en trille til storesøster som sjeldent blir brukt. Har og en tvillingvogn som vi har fått (hadde nok ikke kjøpt)
MEn det som har vert mest poulært her er en sykkel som vi fester på vognen, beste kjøpet mitt ever...

Dette med foreldre penger og jobb vet jeg ikke dessverre...

Lykke til :)
 
hei :D
nå har ikke jeg to men. håper på å få ca 2 år mellom de :D
jeg tror du får foreldrepenger selv om du blir sykmeldt ja :)
jeg jobbet ikke etter at jeg ble gravid for jeg ble så dårlig :( men hadde jeg sykmeldt med i stede så hadde jeg fått penger :D
 
Takk for svar. Tenker også på dette med at hvis jeg skal bli gravid i august, så er det samtidig med at jeg begynner å jobbe igjen. Pappa skal da ha permisjon, og Mathias skal ikke i barnehage enda da...så jeg vil ikke egentlig få kjent på den følelsen av hverdag med barnehage, og den berømte tidsklemma før jeg da eventuelt blir gravid.

Også er jeg så redd at jeg ikke skal rekke å kose meg nok med graviditeten og Mathias, og klare gi begge like mye oppmerksomhet og kjærlighet nå de kommer ut.

Uff, dette er jammen vanskelig, men vi vil jo så gjerne ha to tette også..
 
Takk for svar. Tenker også på dette med at hvis jeg skal bli gravid i august, så er det samtidig med at jeg begynner å jobbe igjen. Pappa skal da ha permisjon, og Mathias skal ikke i barnehage enda da...så jeg vil ikke egentlig få kjent på den følelsen av hverdag med barnehage, og den berømte tidsklemma før jeg da eventuelt blir gravid.

Også er jeg så redd at jeg ikke skal rekke å kose meg nok med graviditeten og Mathias, og klare gi begge like mye oppmerksomhet og kjærlighet nå de kommer ut.

Uff, dette er jammen vanskelig, men vi vil jo så gjerne ha to tette også..
 
jag har 18 mnd mellan mina. Å det är helt supert. Minsten växer nästan ikapp storebror nu :-)

Lite sjalusi i starten men eftersom han var så liten så kommer han heller inte ihåg nåt annat än att han har en lillebror.

Jag var väldigt sliten i svangerskapet eftersom man helt plötsligt hade en annan att ta hand om. Det var liksom inte bara å slänga sig på soffan. Men det gick ändå. Det är värt det.

Köpte carena tvillingvang med en liggebag å har vart nöjd med den.

De har redan massa glädje av varandra så jag ångrar inte ett sekund. Visst e vissa dagar jobbiga men absolut värt det.

Så kör på! Å va glad att ni faktiskt har den chansen att få to tette :-)
 
ja skjønner hva du mener :P

ja tror det kan være lurt å kjenne litt på hverdagen først :D
det skal jeg også gjøre :D jeg kommer nokk til å få taki tviling vognen til tfk :D
for da kan jeg ha bagen på den ene delen også har jeg sittedelen til ingrid elena :D
 
Kjør på sier jeg

 
Det er 22 mnd mellom mine to jenter, og jeg synes det er helt topp. Er selvfølgelig travelt til tider, men det er det nok uansett aldersforskjell.
Jeg synes ikke det har vært noe problem med to bleiebarn. Synes heller det har vært en fordel å ikke måtte hjelpe storesøster med å gå på do samtidig som jeg har ammet lillesøster.

Er dere klare for en til, så sett igang. Er fordeler og ulemper med de fleste aldersforskjeller.
 
Det er 22 mnd mellom mine to jenter, og jeg synes det er helt topp. Er selvfølgelig travelt til tider, men det er det nok uansett aldersforskjell.
Jeg synes ikke det har vært noe problem med to bleiebarn. Synes heller det har vært en fordel å ikke måtte hjelpe storesøster med å gå på do samtidig som jeg har ammet lillesøster.

Er dere klare for en til, så sett igang. Er fordeler og ulemper med de fleste aldersforskjeller.
 
Årrr hadde skrevet et langt innlegg, så klarte jeg å slette det:(

Jeg har akkurat to år mellom mine unger og synes det er for tett. Jeg var veldig syk da jeg var gravid med nr. 2 og klarte ikke være den mammaen jeg ville for jenta mi. Det var ikke lett for jenta mi å skjønne at mamma plutselig ikke kunne være med henne på det jeg pleide. Jeg hadde veldig dårlig samvittighet og klarte ikke glede meg over svangerskapet. Når lillebror ble født ble hun veldig sjalu. Jeg hadde lest mye på nettet om søskensjalusi og tenkt nøye igjennom hvordan vi skulle unngå det. Vi innkluderte storesøster i alt og hadde mye mamma og storesøster tid. Men likevel ble hun veldig sjalu. Hun forandret helt personlighet, ble aggresiv, veldig trist og sluttet helt å smile. Det var vondt å se jenta si sånn, og jeg var livredd for at hun ikke skulle bli seg selv igjen. Heldigvis gikk det over etter noen mnd. Men det var veldig tøft mens det stod på. Tror det hadde vært mye lettere for henne å takle det hvis hun hadde vært litt eldre og hatt bedre språk. Men har jo selfølgelig ingen garantier for det.

Her blir det iallefall ingen tett 3.mann. Iallefall 3 år mellom
Så hadde jeg vært deg hadde jeg satset på 2år og 9 mnd mellom. Det skjer mye mellom 2 år og 2 1/2. Ungene blir mer selvstendige, og er du heldig slipper du kanskje 2 bleieunger.
 
Hei!
Vi har 2 år og 2 mnd mellom jentene våre,og jeg synes det var litt for tett. Jeg var veldig dårlig i starten med spying,og denne tiden husker jeg nesten ikke pga jeg bare lå på sofaen liksom. så var slutten dårlig pga bekken og blødning,kunne ikke løfte på største jenta osv. Hun tok det å bli storesøster veldig bra,men babyen var og ER veldig urolig og sover dårlig. Det var helt forferdelig en god stund å være alene med de begge om mannen f.eks var på jobb og elste var syk.pga jeg følte aldri jeg fikk gitt henne den oppmerksomheten hun trengte pga minsta var såpass krevende. Ang 2 bleiebarn har det gått helt fint,det var ikke noe problem.

Nå går det mye bedre,og det er gøy å se dem sammen. Så det går jo bra,men mye har skjedd på disse 10 mnd med elstejenta,hun forstår så mye mer nå,så jeg tror det ville vært enklere med en aldersforskjell på ca 3 år. og kontakten mellom barna tror jeg vil være den samme. Men ,dette vet man jo aldri pga barn er så forskjellige. kanksje er du heldig å ha et lett svangerskap og rolig baby og da vil jo dette være annerledes,men det vet man jo heller aldri..
tror det uansett ville være en god ide å oppleve litt av hverdagen først,det kan jo være ganske stressende og få dere til å endre syn,eller oppleve det som greit og få enda mer lyst å begynne nå:-)
 
Vi har 1 år og 9 mnd mellom. Har vært litt slitsomt, men nå begynner det bare å bli morsomt. Ser de får mer og mer glede av hverandre for hver dag. Jeg synes igrunn tida frem til barna er rundt 9-10 mnd er litt kjip. Veit ikke hvorfor, men jeg takler veldig dårlig lite søvn og ungeskrik som man ikke helt skjønner. Men nå fremover blir det nok veldig mye bedre.

Sånn litt praktisk, så har vi ikke tvillingvogn, ser vel egentlig at det heller ikke hadde vært nødvendig. Men nå slutta snuppa og sove på dagtid rundt de tider lillebror kom.
Ellers flytta vi Thuva over i stor seng noen mnd før lillebror skulle komme, så vi slapp å kjøpe enda en sprinkelseng. Det gikk veldig bra.
Dette med to bleiebarn ser jeg ikke helt problemet med... Annet enn at det blir mengde med bleiesøppel da...

Jeg var også ganske sliten under graviditeten med minsten, jobbet 100% (var endel SM), men når jeg ser tilbake på det, så føler jeg nå at jeg har gått litt glipp av Thuva sin utvikling i denne perioden. Plutselig var hun så veldig stor. Men følger veldig godt med nå da ;)
Klarte nok ikke å kose meg så mye med henne som jeg skulle ønsket, men det har da gått bra. Hun er såpass langt fremme språklig og hun forstår veldig mye, så vi snakket veldig mye om babyen i magen og vi leste bok om det å ha baby i magen, så vil si hun var godt forberedt på det som kom, og vi har ikke opplevd noe særlig sjalusi før nå egentlig... Men vi har vel funnet årsaken til sjalusien, og det er at vi har gitt henne mye negativ tilbakemld når hun styrer med lillebror.

Alt i alt tror jeg det er veldig bra med den aldersforskjllen, de eldste blir kasnkje ikke like sjalu, siden de er så små og glemmer fort hvordan det var å bare være en. Og allerede nå ser jeg jo hvor gøy de har det sammen, og hvordan minstemann hermer etter storesøster.
Jeg stemmer for at dere skal gjøre det!
 
Vi har 2 år og 2 mnd mellom er veldig gøy men slitsomt, 2 bleiebarn, en som er i trass alder og en som snart går! Akkuratt nå! Det andre svangerskapet var også mye tyngre men det gikk jo bra! Har kun en emaljunga vogn med ståbrett og en trille her sjeldent vi triller med begge da er vi som oftest 2. Men har savnet en søsken vogn noen få ganger!
 
Back
Topp