Ønsker du smertelindring under fødselen?

Fødte første uten annen smertelindring enn badekar. Ønsker det samme nå [emoji4]
 
Har dårlig erfaring med epidural, skal føde på Ahus neste gang, så får se om oksygen/lyst gass gjør saken da[emoji108]
 
Har dårlig erfaring med epidural, skal føde på Ahus neste gang, så får se om oksygen/lyst gass gjør saken da[emoji108]
Jeg fødte på Ahus sist, uten epidural - men med lystgass. Jeg opplever selv at jeg hadde en forferdelig fødsel den gangen, og for meg føltes smerten helt uutholdelig. Denne gangen har jeg sterk fødselsangst, og det eneste som gjør at jeg i det heletatt klarer å tenke på fødselen er håpet om at epidural vil bidra til en bedre fødselsopplevelse denne gangen. Synd at epiduralen ikke ga deg en bedre opplevelse:-( Kan jeg spørre hvorfor du hadde dårlig erfaring med epidural?
 
Jeg fødte på Ahus sist, uten epidural - men med lystgass. Jeg opplever selv at jeg hadde en forferdelig fødsel den gangen, og for meg føltes smerten helt uutholdelig. Denne gangen har jeg sterk fødselsangst, og det eneste som gjør at jeg i det heletatt klarer å tenke på fødselen er håpet om at epidural vil bidra til en bedre fødselsopplevelse denne gangen. Synd at epiduralen ikke ga deg en bedre opplevelse:-( Kan jeg spørre hvorfor du hadde dårlig erfaring med epidural?
Så kjedelig å høre.. Jeg har sterk fødselsangst selv og min opplevelse sist gjorde ingenting bedre.
Fødte på Riksen forrige gang.
Den ble satt skjevt så jeg fikk lammelser i venstre side av kroppen. Også fungerte ikke riedryppet de satte og jeg endte opp med store bloduttredelser i øyne, ansikt og hals samt at jeg rullet på underlivet i nesten to uker før hevelsene gikk over.. Får utrolig god oppfølging denne gangen og får fødsel inn med teskje [emoji108]
 
Skal føde for 4. gang nå, har ikke fått noe smertelindring de 3 gangene. Har ingen planer om det nå heller. Kvinnekroppen kan klare det [emoji1303][emoji1303]
 
Skal dere skrive det ned i fødebrevet hva dere ønsker?
Har dere kontroll på hva sykehuset kan tilby?

Jeg skal skrive ønskene mine ned i fødebrevet, ja! Fikk råd av jordmor om å ha fødebrevet festet foran helsekortet, slik at det er uunngåelig å se det.

Har et ønske om å være på avdelingen der jeg kan få full smertelindring. Dette ønsket kommer jeg til å få gjennom uten problemer, sier jordmor. Håper på et rom med badekar, trenger ingen tv. Da kan jeg være i badekaret først og få epidural etterpå, slik som sist. Det er ihvertfall noe som fungerer for meg.

Ellers er musikk en utrolig god smertelindring for meg :cat:
 
Skal dere skrive det ned i fødebrevet hva dere ønsker?
Har dere kontroll på hva sykehuset kan tilby?

Skal skrive det i fødebrevet ja [emoji4] gjorde det sist, og opplevde at jordmor forholdt seg til det jeg hadde skrevet gjennom hele fødselen [emoji106]

Jeg skal føde på st.olavs, og de tilbyr det meste av smertelindring. Bortsett fra lystgass, så det er litt dumt. Skulle gjerne ha fått testet hvordan det hadde virket på meg.
 
Jeg tar det som det kommer, fikk epuderal sist gang etter nesten 2 døgn på sykehuset med inneffektive rier....så jeg sier ikke ja eller nei til noe som helst!
 
skulle gjerne fått det, men ikke rukket det med to siste fødslene
 
Kjenner jeg er litt engstelig for fødselen, siden jeg ikke har noen anelse om hva jeg kan forvente meg. Samboeren sier jeg må slutte å lese så mye, fordi jeg blir mer stressa/redd, mens jeg føler at jo mer jeg vet og kan forberede meg på jo bedre er det.
I utgangspunktet ønsker jeg all smertelindring jeg kan få. Er så redd for å ha ekstremt vondt [emoji15] samtidig tror jeg jo egentlig at jeg skulle da taklet smerten, når jeg vet at jeg snart får møte lille snuppa vår.
Blir også så usikker når noen sier at epidural ikke har funket, at det ikke har funket som det skulle eller at de ikke kunne få.
Mange tanker her, ja [emoji85][emoji23]
 
Tenker at jeg vil klare det uten denne gangen og med mindre det blir nødvendig. Jeg fikk epidural med første og følte jeg mistet helt kontrollen, kjente ikke at jeg hadde rier før de nesten var over... det var grusomt. Men jeg hadde behov for den for jeg fikk ikke pause mellom riene. Med de to andre har jeg ikke benyttet meg av smertelindring. Men jeg skal ha klar en varmeflaske. Ellers tenker jeg at jeg tar det som det kommer.
 
Lystgass vil jeg ha. Hatt det 2 ganger før og er fornøyd med det. Og hjalp til å fokusere på pustingen
 
Kjenner jeg er litt engstelig for fødselen, siden jeg ikke har noen anelse om hva jeg kan forvente meg. Samboeren sier jeg må slutte å lese så mye, fordi jeg blir mer stressa/redd, mens jeg føler at jo mer jeg vet og kan forberede meg på jo bedre er det.
I utgangspunktet ønsker jeg all smertelindring jeg kan få. Er så redd for å ha ekstremt vondt [emoji15] samtidig tror jeg jo egentlig at jeg skulle da taklet smerten, når jeg vet at jeg snart får møte lille snuppa vår.
Blir også så usikker når noen sier at epidural ikke har funket, at det ikke har funket som det skulle eller at de ikke kunne få.
Mange tanker her, ja [emoji85][emoji23]

Hei.
Det jeg lærte av min første graviditet er at en skal ikke høre på alt alle andre sier eller alt en leser. For alle andre er ikke deg og de andres fødsel er ikke din fødsel. Nå har jeg min fjerde fødsel i vente og jeg vet at min aller største hjelp er meg selv. Det å få hodet til å samarbeide med resten av kroppen og kontrollere det en kan kontrollere. Og ikke minst huske å puste... i skikkelige, dype rolige tak. Det er i hovedsak pusteteknikk som har gjort at jeg ikke har brukt smertelindring i de 2 siste fødslene. Ta kontroll og ver de tingene du kan kontrollere og benytt smertelindring viss du føler det er behov for det.
Lykke til og husk det er DIN graviditet og fødsel!
 
Hei.
Det jeg lærte av min første graviditet er at en skal ikke høre på alt alle andre sier eller alt en leser. For alle andre er ikke deg og de andres fødsel er ikke din fødsel. Nå har jeg min fjerde fødsel i vente og jeg vet at min aller største hjelp er meg selv. Det å få hodet til å samarbeide med resten av kroppen og kontrollere det en kan kontrollere. Og ikke minst huske å puste... i skikkelige, dype rolige tak. Det er i hovedsak pusteteknikk som har gjort at jeg ikke har brukt smertelindring i de 2 siste fødslene. Ta kontroll og ver de tingene du kan kontrollere og benytt smertelindring viss du føler det er behov for det.
Lykke til og husk det er DIN graviditet og fødsel!

Det der var et skikkelig godt råd :)
 
Hei.
Det jeg lærte av min første graviditet er at en skal ikke høre på alt alle andre sier eller alt en leser. For alle andre er ikke deg og de andres fødsel er ikke din fødsel. Nå har jeg min fjerde fødsel i vente og jeg vet at min aller største hjelp er meg selv. Det å få hodet til å samarbeide med resten av kroppen og kontrollere det en kan kontrollere. Og ikke minst huske å puste... i skikkelige, dype rolige tak. Det er i hovedsak pusteteknikk som har gjort at jeg ikke har brukt smertelindring i de 2 siste fødslene. Ta kontroll og ver de tingene du kan kontrollere og benytt smertelindring viss du føler det er behov for det.
Lykke til og husk det er DIN graviditet og fødsel!

Enig i at dette var et godt råd! [emoji1][emoji1360] fikk også snakket en del med mamma i går, og det hjelper alltid [emoji4]
 
Fikk beskjed om at jeg som rutine vil få epidural uansett pga tvillinger. Ubesluttsom som jeg er synes jeg det egentlig er helt greit at jeg ikke må/kan ta store valgene på dette området :bag::angelic:
 
Håper på badekar som smertelindring. Ville det sist også, men fikk ikke lov. Da prøvde jeg akupunktur som ikke hjalp, så ble epidural. Tar epidural igjen om det føles nødvendig.
 
Back
Topp