Ømme og harde bryster

Gullnurket15

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Hei.

Jeg har denne gangen fått til amming og gir mat hver 3 time. Anbefalt av jordmor på sykehuset. Frøkna mi ble født nå fredag, og jeg har så ømme og vonde bryst. Kan minne om starten på betennelse..
Jordmor på sykehuset sa jeg kunne pumpe, men andre anbefaler ikke å pumpe så kort etter fødsel... pumpe har jeg alt gjort, blir mer sår av å ikke få ut melka. Har stått i varm dusj, bruker varmeflaske. Hjelper lite mot sprenget. Andre råd og tips?
 
Hei.

Jeg har denne gangen fått til amming og gir mat hver 3 time. Anbefalt av jordmor på sykehuset. Frøkna mi ble født nå fredag, og jeg har så ømme og vonde bryst. Kan minne om starten på betennelse..
Jordmor på sykehuset sa jeg kunne pumpe, men andre anbefaler ikke å pumpe så kort etter fødsel... pumpe har jeg alt gjort, blir mer sår av å ikke få ut melka. Har stått i varm dusj, bruker varmeflaske. Hjelper lite mot sprenget. Andre råd og tips?

Kan det være brystspreng du har? Isåfall går det over av seg selv etter noen dager! Du kan jo lese om det på ammehjelpen.no ?! :) jeg pumpet fra dag 1 på sykehuset fordi babyen sugde så feil, gikk fint for meg! :) jeg pumpet ikke i tillegg til amming da! Tror du kan ta litt Paracet hvis det blir for ille! :)
 
Kan det være brystspreng du har? Isåfall går det over av seg selv etter noen dager! Du kan jo lese om det på ammehjelpen.no ?! :) jeg pumpet fra dag 1 på sykehuset fordi babyen sugde så feil, gikk fint for meg! :) jeg pumpet ikke i tillegg til amming da! Tror du kan ta litt Paracet hvis det blir for ille! :)
Hvor ofte pumpet du?
 
Hei!
Jeg slet med brystspreng de første dagene selv etter st melka kom. Fikk beskjed om å legge til lillegutt hyppig for å lette på trykket, ikke etter klokken. Dersom du pumper, så gir du beskjed til puppene dine om at de skal produsere mer enn hva baby spiser. Puppene produserer det som baby etterspør! [emoji4]
Det finnes veldig mye bra informasjon på ammehjelpen.no - ville lest der på alt du er usikker på :)
Men jeg har iallfall lært en ting, ikke pump de første dagene, vent til melkeproduksjonen har stabilisert seg! Det som er vondt for deg nå, et mest trolig økt ødem i puppene i vevet, er nok ikke melkespreng du har :) bare vær tålmodig, det går seg til!
 
Du har nok brystspreng så tett etter fødsel, ikke melkespreng! Og da kan pumping gjøre det enda vondere og mer hovent. Varme omslag, varm dusj og lett massasje kan heller hjelpe. Ved melkespreng vil pumping hjelpe, det kan godt være det kommer etterhvert og, men brystspreng er gjerne den første veldig vonde sprengen som er vanskelig å lindre. Men det blir bedre!

Amm gjerne hyppigere enn hver 3 time, hvis mini vil ha, det kan hjelpe med å lindre :)
 
Den første tiden er det som regel brystspreng og ikke melkespreng. Lindre med varmeflaske/varme omslag og gi det noen dager til melkekjertlene ikke er så hovne lenger.
 
Back
Topp